6min

Zoals sommige van onze lezers weten is Techzine gevestigd in het prachtige ‘s-Hertogenbosch, in een bedrijfsverzamelgebouw. Om precies te zijn boven de Landrover- en Jaguar dealer. De redactie van Techzine maakt momenteel gebruik van een ADSL-verbinding die wat aan de trage kant is. Daarom besloten we eens te onderzoeken wat Ziggo voor ons kan betekenen, het antwoord van Ziggo was echter verbijsterend. Het lijkt erop dat Ziggo niet op zoek is naar nieuwe klanten, onze conclusie is dan ook; ‘gooi die kabelmarkt maar open’! Hierbij ons verhaal over Ziggo.

Situatieschets

Techzine is gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw, dat is een pand met één huisnummer waarin meerdere bedrijven gevestigd zijn (dit is straks belangrijk). Op het moment van schrijven zijn er 10 bedrijven gevestigd in het pand, waarvan er vijf intensief gebruik maken van het internet. Ook zijn er nog kantoorruimtes beschikbaar waardoor het aantal bedrijven nog verder op kan lopen wanneer de economie weer aantrekt. De aansluitingen in het pand zijn echter vrij beperkt, er zijn alleen telefoonaansluitingen aanwezig, waardoor alle bedrijven genoodzaakt zijn om ADSL af te nemen om op internet te kunnen. Het pand bevindt zich echter ook nog eens 1700 meter van de telefooncentrale van de KPN, waardoor de maximale downloadsnelheid van 20 Mbit is teruggelopen tot 12 Mbit. De uploadsnelheid blijft ergens onder de 1 Mbit steken, iets wat ons geduld al menigmaal op de proef heeft gesteld.

Alternatieven

Ziggo maakt echter flink reclame voor hun Office Basis pakketten, die maar liefst vier keer zo snel zijn als onze huidige ADSL-verbindingen en even duur zijn als de gemiddelde ADSL-lijn. Daarom besloten we in overleg met onze verhuurder en medehuurders te gaan onderzoeken of we niet massaal kunnen overstappen op Ziggo, iedereen is de trage ADSL-verbinding namelijk wel beu.

We namen contact op met Ziggo om te kijken wat ze voor ons konden betekenen, allereerst moet er een coax-aansluitingen worden aangelegd in het pand zodat Ziggo ons internet kan leveren. Ook is kort het onderwerp glasvezel aan bod gekomen maar de aansluitkosten hiervoor bedragen duizenden euro’s en de maandelijkse kosten liggen vele malen hoger dan het Office Basis abonnement voor de coax-kabel, terwijl de snelheid van coax al ruim voldoende zou zijn.

Aanvraag indienen

Glasvezel valt dus af, we moeten coax hebben. We werden doorverwezen naar de website aansluitingen.nl waar je een aanvraag kan indienen voor een coax-aansluiting. We hebben het hele aanvraagproces doorlopen, netjes aangevinkt dat het een bedrijfsverzamelgebouw is en we graag meerdere aansluitingen willen realiseren zodat er meteen een aantal bedrijven kunnen overstappen. We leverden de aanvraag medio oktober in.

Wachten

Vervolgens moesten we afwachten, want Ziggo zou contact met ons opnemen. We zouden een offerte krijgen wat de exacte kosten zullen zijn voor de aansluiting en wanneer deze gerealiseerd kan worden. Vervolgens kregen we op 1 november, twee weken later, een e-mail van Ziggo;

"Ik heb uw aanvraag voor een of meerdere kabelaansluitingen in het bedrijfsverzamelgebouw in ‘s-Hertogenbosch ontvangen. De afdeling consumentenmarkt, waar uw aanvraag is binnengekomen, kan deze helaas niet in behandeling nemen omdat wij geen consumentenaansluitingen aanleggen in bedrijfsverzamelgebouwen. Om die reden heb ik uw aanvraag doorgestuurd naar onze afdeling Zakelijke Markt."

Een antwoord waar we niet bijzonder veel aan hadden. Ziggo stuurt ons een e-mail om te vertellen dat het zelf een aanvraag verkeerd heeft doorgestuurd en dat nu, twee weken later, heeft gecorrigeerd.

Wederom wachten

Op 21 november besloot ik zelf maar eens te gaan bellen met de afdeling Zakelijke Markt van Ziggo want ik vond na 5 weken wachten een antwoord wel op zijn plaats. Ik kreeg een vrouw aan de telefoon die even aan de afdeling operationele planning ging vragen hoe het precies zat. De persoon die onze aanvraag in behandeling had was niet aanwezig op maandag, dus ik zou deze week worden teruggebeld of een e-mail ontvangen.

Opnieuw wachten dus

Vandaag, vrijdag 25 november, natuurlijk nog niets gehoord. Dus wederom maar weer zelf de telefoon gepakt. Wonder boven wonder kreeg ik dezelfde vrouw aan de telefoon, ze wist dus al snel waar het over ging. Ze had inmiddels feedback ontvangen van haar collega. Het was mogelijk om een speciaal televisieaanbod te realiseren in ons bedrijfsverzamelgebouw. Mijn logische vraag was dan ook: "Een televisieaanbod?".

Mij werd vervolgens netjes uitgelegd dat Ziggo speciale televisiepakketten heeft voor instanties zoals ziekenhuizen, bejaarden- en verzorgingshuizen die een paar honderd televisies willen aansluiten op het Ziggo-netwerk. Gelukkig was mijn zeer korte uitleg voldoende dat alle bedrijven hier geen televisie kijken, maar gewoon werken. Ze ging vervolgens opnieuw bellen met de afdeling operationele planning om te vragen hoe het nou precies zat want ze snapte dat we hier niet naar op zoek waren.

De verbijstering wordt groter

Na enkele minuten in de wacht hangen kwam dan eindelijk het verlossende antwoord. "De accountmanager van de regio heeft besloten dat er niet langer bedrijfsverzamelgebouwen worden aangesloten, alleen bedrijven met een eigen huisnummer kunnen nog worden aangesloten."

Waarom dit was besloten, wat de reden ervoor was, wist ze eigenlijk zelf ook niet. Er was nog wel intern iets van een discussie maar dat moest via verschillende afdelingen en schijven en dat kon nog wel even duren, waardoor ze op dit moment niets voor ons betekenen.

De conclusie is dus eigenlijk als volgt: Ziggo is wel bereid om de straat open te trekken om één coax kabel aan te leggen waarmee ze één klant kunnen aansluiten die ongeveer 50 euro per maand gaat betalen. Maar daarentegen is de kabelaar niet in de stemming om de straat open te trekken en er 10 coax kabels in te leggen en 10 klanten aan te sluiten die vervolgens allemaal ongeveer 50 euro per maand gaan betalen.

Nee, dat doen ze niet, want de bedrijven hebben niet allemaal een eigen huisnummer en dat heeft de betreffende accountmanager van die regio besloten. Waarschijnlijk een regiomanager die niet teveel nieuwe klanten tegelijk wil aansluiten, stel je voor dat Ziggo teveel nieuwe klanten in één keer krijgt. Dat zou bij voorbaat een ramp zijn.

Monopolie

Dat brengt ons meteen op het overheidsbeleid, Ziggo heeft namelijk een monopoliepositie. Het is de enige partij in de regio die de coaxkabels mag aanleggen en diensten mag aanbieden via diezelfde kabel, waardoor er voor ons ook meteen geen alternatieven meer zijn. De ADSL-technologie gaat niet verder dan 20 Mbit. KPN is wel bezig om ADSL-lijnen te verdubbelen maar dit werkt alleen als je aansluiting binnen 1500 meter van de centrale zit, helaas wij zitten op 1700 meter.

Ook is ons bedrijfsverzamelgebouw te klein voor glasvezel want zowel de aansluitkosten als het zakelijke abonnement is vele malen duurder.

Wij kunnen dus alleen maar hopen dat de OPTA opnieuw besluit om de kabelmarkt open te breken en dat er meerdere spelers per regio op de kabelmarkt komen. De beslissing van Ziggo kan ik alleen maar bizar en verbijsterend noemen. Kennelijk willen ze daar geen geld verdienen of ze hebben een zeer incapabele accountmanager rondlopen.

Reactie Ziggo

Zoals te verwachten viel kon een reactie van Ziggo op mijn blog natuurlijk niet uitblijven. Ziggo heeft haar excuses aangeboden voor de gang van zaken en dat deze geen schoonheidsprijs verdient. Ziggo gaat nu alsnog uitzoeken wat de mogelijkheden zijn en zal mij hier later vandaag of in de komende dagen van op de hoogte stellen.

Verder wilde de woordvoerder van Ziggo ook nog even duidelijk maken dat het openstellen van de kabel niet aan de orde is. Het is technisch niet zomaar mogelijk om deze volledig open te stellen. De eerdere discussie die liep in de politiek over het openstellen van de kabel had alleen betrekking op het analoge tv-signaal en dus niet op de internetdiensten. Daarnaast ging het om wederverkoop van het tv-signaal en niet om het aanbieden van een eigen signaal over het netwerk van Ziggo.