Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Nieuws » Hardware » 300 dvd's op één dataschijf

300 dvd's op één dataschijf

Donderdag 21 mei 2009 13:20 door Rick Homan
Bron: Physorg, Views 2665, Reacties (12)

Je volledige muziek-, dvd- en fotocollectie op één dvd? Dat moet in de toekomst mogelijk zijn middels een nieuwe optische opnamemethode. Deze methode moet het mogelijk maken dataschijven te produceren met 300 keer meer opslagcapaciteit dan standaard-dvd's.

Onderzoekers van de 'Swinburne University of Technology' in Australië zeggen dat ze een methode hebben ontwikkeld die in vijf dimensies de data opslaat. De huidige dvd's gebruiken momenteel slechts drie ruimtelijke dimensies. De nieuwe dimensies zouden ertoe kunnen leiden dat een schijfje zo'n 1,6 terabyte aan informatie kan bevatten. De methode zou volledige geschikt zijn voor commerciële doeleinden.

De nieuwe techniek maakt gebruik van nanodeeltjes goud als opnamemedium. Deze nanodeeltjes reageren op licht en afhankelijk van hun vorm is het mogelijk een breed scala aan verschillende kleuren en golflengtes op te nemen op dezelfde fysieke locatie van een schijf. Huidige dvd's nemen op in een enkele kleur en golflengte met behulp van een laser.

De vijfde dimensie wordt mogelijk gemaakt door polarisatie. Wanneer lichtgolven worden geprojecteerd op de disk, zal de richting van het elektrische veld in de golven uitgelijnd worden met de gouden nanodeeltjes.

Een gewone dvd.

De onderzoekers zijn nog bezig met de snelheid waarmee de schijven kunnen worden geschreven en zeggen dat het nog minstens vijf jaar zal duren voordat de schijven gereed zijn voor de commerciële handel. De materiële kosten lijken mee te vallen met 0,05 dollar per schijf. Eventueel zou men ook gebruik kunnen maken van zilveren nanodeeltjes, wat kan leiden tot een reductie in kosten van een factor honderd.

Er zijn 12 reacties

Geen Avatar
Alleen dan ben je zeker een week lang aan het branden. :9
Avatar
offlinegiggs1992, ICT-liefhebber, 21 Mei 2009, 13:30
0

Quote:

Op 21-5-2009 13:27 schreef deagle1:
Alleen dan ben je zeker een week lang aan het branden. :9

Ik denk toch wel dat er tegen die tijd nieuwe branders zijn hoor (lol) .
Geen Avatar
1
Deze uitvinding lijkt volgens mij veel op de hologram techniek waar al veel over te vinden is. Met hologrammen kan je ook meerdere bits op een locatie opslaan en uitlezen. Er is al een fabrikant die de hologram schijven op de markt heeft gebracht, alleen de kosten zijn nogal veel. Alleen de schijven zijn al enkele honderden euro's en de lezer/schrijven was volgens mij meer als tien duizend euro.

Ik weet niet of de hologram schijven met goud of zilver werken of dat ze andere materialen hebben gevonden die beter werken.
Geen Avatar
Dit is oud nieuws, heb dit al 2 jaar geleden ergens gelezen.

Maar toch kan ik er niet op wachten. :9
Avatar
offlinecsotranme, ICT-professional, 21 Mei 2009, 13:51
0
ik dacht dat ik dit laatst ookal op techzine had gelezen maar dat kan ook aan mij liggen :p
Geen Avatar
Ach, voordat dit op de markt is hebben we er niet veel meer aan (denk ik). USB sticks worden ook steeds sneller, en groter. Daar gooi je dan gewoon een dikke HD film op en die stop je in je TV. Kleiner, sneller (waarschijnlijk) en rewritable. Dus handiger :)

Ook denk ik dat er over een tijd steeds meer PC's met de TV worden verbonden, streamen van de PC enzo wordt dan standaard, of van die media boxen bij de TV, dat is ook veel makkelijker. Oftewel: echt een hit zal dit niet worden...
Geen Avatar

Quote:

Op 21-5-2009 13:46 schreef jr heuwing:
Deze uitvinding lijkt volgens mij veel op de hologram techniek waar al veel over te vinden is. Met hologrammen kan je ook meerdere bits op een locatie opslaan en uitlezen. Er is al een fabrikant die de hologram schijven op de markt heeft gebracht, alleen de kosten zijn nogal veel. Alleen de schijven zijn al enkele honderden euro's en de lezer/schrijven was volgens mij meer als tien duizend euro.

Ik weet niet of de hologram schijven met goud of zilver werken of dat ze andere materialen hebben gevonden die beter werken.


een hologram wordt in 1x geschreven, dit is een bit-voor-bit-methode.
zo zijn er nog meer verschillen!
Avatar
offlineDrammer, ICT-professional, 21 Mei 2009, 15:34
0

Quote:

Op 21-5-2009 13:49 schreef double2:
Dit is oud nieuws, heb dit al 2 jaar geleden ergens gelezen.

Maar toch kan ik er niet op wachten. :9


Wellicht was dat een bericht waarin verteld werd dat het theoretisch mogelijk was. Nu is het in de praktijk getest.
Geen Avatar
Wat een onzinartikel weer, 5 dimensies?
(1) links/rechts - (2) voor/achter - (3) boven/onder en? wat zijn die andere 2?

(4) Tijd lijkt me niet echt handig in een opslag-medium,
dan kan je opeens iets teruglezen wat je pas over
een jaar of wat gaat opslaan!
(leuk foto's van jezelf als opa, voordat ze ooit gemaakt zijn)

Polarisatie is niks anders dan het een kwartslag omdraaien van
golflengte-gevoeligheid, dus geen extra dimensie.
(of iedere andere hoek natuurlijk afhankelijk van de filters)
Avatar
offlineservival7, ICT-professional, 22 Mei 2009, 21:14
0
Nu is dit mischien nog speciaal.
Maar ik denk dat over 5 jaar hier niks speciaals meer aan is en mensen er ook niet echt meer op zitten te wachten.
Dan denk ik zoals hierboven ook al genoemd werd dat USB sticks een betere toekomst hebben mede doordat je die weer leeg kan halen enzo.
Geen Avatar
Worden deze schijfjes dan ook beinvloedbaar door magnetische velden door deze technologie? Net als vroeger de casettes? Dat zou erg vervelend zijn namelijk...
Geen Avatar

Quote:

Op 21-5-2009 20:41 schreef vleeshal:
Wat een onzinartikel weer, 5 dimensies?
(1) links/rechts - (2) voor/achter - (3) boven/onder en? wat zijn die andere 2?

(4) Tijd lijkt me niet echt handig in een opslag-medium
Polarisatie is niks anders dan het een kwartslag omdraaien van
golflengte-gevoeligheid, dus geen extra dimensie.
(of iedere andere hoek natuurlijk afhankelijk van de filters)


dimensies is hier een beetje misleidend, vrijheidsgraden verklaart misschien meer! het gaat nl. om grootheden die je kunt meten cq. van elkaar kunt onderscheiden en die niet van elkaar afhankelijk zijn.

1 t/ 3: idd de 3 ruimtelijke dimensies (x loodrecht op y loodrecht op z)
4 frekwentie (lichtkleur: aantal kleuren afhankelijk van nauwkeurigheid detector)
5 polarisatierichting (p1 loodrecht op p2)

overigens gebruiken cd en dvd eigenlijk maar 1 dimensie: enkel de lengtte van een putje varieert (breedte en diepte liggen vast).
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: