Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Blogs » Redactioneel » 'De consument wil helemaal geen tablet!'

'De consument wil helemaal geen tablet!'

Dinsdag 24 mei 2011 12:24 door Coen van Eenbergen
Algemeen, Views: 6617, Reacties: 27

'De consument wil helemaal geen tablet!'

De titel van deze blog is enigszins gewaagd en gedurfd maar de grote vraag is, klopt de titel ook? 'De consument wil helemaal geen tablet!', wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat er momenteel in de media en door de fabrikanten een tablethype is gecreëerd. Maar zit de consument (of het bedrijfsleven) wel te wachten op een tablet? Of is het alleen een product voor de echte gadgetliefhebber en door alle media gewoon te ver opgeblazen?

Als we kijken hoe de tabletmarkt zich tot op heden heeft ontwikkeld dan kunnen we stellen dat de eerste iPad een doorslaand succes was en dat Apple daar zeker mee heeft gescoord.

Als eerste concurrent was daar de Galaxy Tab. De verkoopcijfers hiervan zijn volgens Samsung best wel goed, maar is dat wel zo? Voor deze tablet is echt gigantisch veel reclame gemaakt op internet en televisie. Vooral Vodafone heeft de tablet van Samsung enorm gepushed. In Nederland had je bijvoorbeeld het programma the Voice of Holland waar miljoenen mensen naar keken en elke 5min de tablet 10 seconde in beeld was. Daarmee creëer je zoveel exposure voor een product dat de verkopen automatisch wel zullen stijgen.



Als we dan naar de ontwikkelingen in de Verenigde Staten kijken waar ze momenteel net iets verder zijn en inmiddels al een tijdje de Motorola Xoom en de Blackberry Playbook in de winkels hebben liggen, dan komen er toch heel veel berichten naar buiten dat de verkoopcijfers van deze tablets echt enorm tegenvallen.

Ook zouden de tablets vaak worden teruggebracht naar de winkel omdat consumenten er niet blij mee zijn of het niet is wat zij ervan hadden verwacht.

De tabletmarkt begint nu in Nederland echt op stoom te komen, recent introduceerde Acer zijn Iconia tablet, Asus de Eee Pad Transformer en Samsung kwam met een 10,1 inch Galaxy Tab speciaal voor Vodafone. Ook gaan enorm veel fabrikanten de komende maanden de markt overspoelen met hun eigen tablets. De prijzen van deze tablets zullen beginnen zo rond de 350 à 400 euro en oplopen richting de 1000 euro. De markt zal dus overspoeld gaan worden met tablets en de fabrikanten verwachten allemaal dat de consument massaal tablets gaat kopen. Maar de grote vraag is gaat dat ook gebeuren?

De belangrijkste tabletmaand wordt misschien wel juni, de eerste Android 3.0 Honeycomb tablets liggen nu in de winkel en moeten echt de concurrentie aan gaan met de iPad van Apple. Eind mei krijgt heel Nederland zijn vakantiegeld uitgekeerd en heeft het de financiële middelen om een tablet te kopen.

Er is wellicht ook een andere theorie, Apple maakt goede moderne producten en probeert daarin zeer vernieuwend te zijn. Dat heeft de laatste jaren tot gevolg gehad dat het merk steeds populairder is geworden en steeds meer aanhangers heeft gekregen. Rondom Apple lijkt ook een soort hype te zijn ontstaan en wellicht was deze hype wel op zijn hoogtepunt toen de iPad werd gelanceerd, waardoor de verkopen van dit product zo enorm goed waren.

Inmiddels zie je ook dat de vraag naar de eerste iPad inmiddels is ingezakt, er is nog wel een grote vraag naar de iPad 2 maar dat lijkt meer te komen doordat deze zeer slecht leverbaar is. De grote vraag blijft dan ook wil de consument wel een tablet?

Of zijn de tablets misschien wel gewoon te duur? Met een gemiddelde prijs van 500 euro is een tablet net zo duur als een mid-range computer. In tijdens van een economische crisis kiest de consument misschien sneller voor een nieuwe computer?

Normaal gesproken doen fabrikanten goed onderzoeken om te kijken of er een goede afzetmarkt is, de grote vraag is of de fabrikanten dat nu ook hebben gedaan? Of dat ze mee zijn gegaan in een hype die straks niet meer blijkt te zijn dan een illusie? Het zou natuurlijk wel bizar zijn als de hele hype rond de opkomende tabletmarkt alleen gebaseerd is op de verkopen van de eerste iPad.

Maar misschien is er wel echt een vraag naar tablets en zijn de eerste iPad-concurrenten wel gewoon niet goed genoeg en komt de tabletmarkt deze zomer wel echt op gang. Uiteindelijk blijven er voorlopig alleen vragen over, die de komende tijd zeker beantwoord zullen gaan worden door het koopgedrag van de consument.

Uiteraard zijn wij op Techzine benieuwd hoe jij hier tegen aan kijkt? Zijn er mensen in jouw omgeving die hebben aangegeven binnenkort een tablet te gaan kopen? Ben jij van plan een tablet te kopen?

Er zijn 28 reacties

Geen Avatar
offlineCarlos0_0, ICT-professional, 24 Mei 2011, 12:30
2
Ik wil ook helemaal geen tabblad ik zie er totaal geen voordelen aan, Thuis zit ik op me pc of als ik ergens anders zit op me laptop waar ik veel meer mee kan en onderweg dan heb ik me tel met 4,3 inch scherm me desire hd voor internetten enzo dus ik zie het nut van een tabblad niet in.
Avatar
1
Ik bezit een iPad en voor mij is het, net als bij vele ander volgens mij, gewoon een leuke gadget. Een tablet is helemaal geen noodzaak. Want voor die 500 e word er vaker een laptop aangeschaft omdat deze toch meer kan en makkelijker werkt wanneer je bijv veel typt ed.

Tablet is inderdaad een overhypet item.
Geen Avatar
offlineCarlos0_0, ICT-professional, 24 Mei 2011, 13:06
2

Quote:

Op 24-5-2011 12:39 schreef Maikel_rox:
Ik bezit een iPad en voor mij is het, net als bij vele ander volgens mij, gewoon een leuke gadget. Een tablet is helemaal geen noodzaak. Want voor die 500 e word er vaker een laptop aangeschaft omdat deze toch meer kan en makkelijker werkt wanneer je bijv veel typt ed.

Tablet is inderdaad een overhypet item.


Dat lijkt mij dus ook idd gewoon een gadget alleen heb ik dat geld er niet voor over, Ik geef dan wel meer dan 500 euro uit voor een laptop me vorige was 1000 euro blu-ray speler, full hd scherm enzo maar ben ook icter dus wil wat snels maar gemiddeld zal het 500 zijn idd.
Geen Avatar
gastStefan (gast), 24 Mei 2011, 13:17
2
Ook ik vind het een overhyped product, ondanks het feit dat ik zelf een tablet heb (een goede Chinese kloon van 200 euro).

Waar de meeste fabrikanten de fout mee ingaan is met alle toepassingen en knopjes die erop zitten. Als je dit weglaat dan blijft er een leuk dingetje over waarmee je lekker op de bank kunt internetten of een simpel spelletje kunt spelen.
Avatar
1
Volgens mij is het gewoon ook erg moeilijk om, als concurrent van Apple, een goed werkende formule te vinden.

Bij de iPad lijkt ongeveer alles wel te kloppen.
Werkt goed, lange accu, goede ondersteuning, mooi design, app store enzovoorts.. Maar als je dan naar verschillende concurrenten kijkt lijkt er altijd een van die dingen te missen op een of andere manier. Daarbij vind ik dat Apple ontzettend veel geluk heeft gehad met het juiste apparaat op het juiste moment te introduceren. Apple profiteerd nog steeds van de voorsprong en als ze zo door gaan zullen ze dat ook nog wel even blijven doen denk ik.

Echter neemt dat niet weg dat verschillende andere tablet's niet goed kunnen zijn overigens.
Avatar
offlinekirano, ICT-professional, 24 Mei 2011, 13:38
1
Ik zie persoonlijk niet echt het voordeel van een tablet ten opzichte van een desktop/laptop. Dit is mede omdat de hoofdzaak van mijn pc development is (en ik dus met dubbel scherm werk).

De enige reden waarom een tablet handig zou kunnen zijn is bij het ontwikkelen van een website.
Geen Avatar
gastMarco (gast), 24 Mei 2011, 14:24
1
Mooi linkbait artikel, zonder werkelijke informatie. Onderbouw eens met cijfers dat het met die verkopen allemaal wel tegenvalt?

iPad 1 verkopen lopen terug.. ja..
Hetzelfde kan je zeggen van de iPhones.. de verkoop van de 3GS zakt in. Goh, want voor de oude prijs heb je nu een veel beter device..

Het is duidelijk dat Apple een markt gecreëerd heeft. De rest bungelt achteraan. Ver achteraan. features zijn lang niet alles.
misschien wil de consument geen tablet, maar willen ze gewoon een iPad.
Avatar
offlineMizgala28, ICT-liefhebber, 24 Mei 2011, 14:28
1

Quote:

Op 24-5-2011 13:38 schreef Maikel_rox:
Volgens mij is het gewoon ook erg moeilijk om, als concurrent van Apple, een goed werkende formule te vinden.

Bij de iPad lijkt ongeveer alles wel te kloppen.
Werkt goed, lange accu, goede ondersteuning, mooi design, app store enzovoorts.. Maar als je dan naar verschillende concurrenten kijkt lijkt er altijd een van die dingen te missen op een of andere manier. Daarbij vind ik dat Apple ontzettend veel geluk heeft gehad met het juiste apparaat op het juiste moment te introduceren. Apple profiteerd nog steeds van de voorsprong en als ze zo door gaan zullen ze dat ook nog wel even blijven doen denk ik.

Echter neemt dat niet weg dat verschillende andere tablet's niet goed kunnen zijn overigens.


Ja een Windows 7 tablet lijkt ook zo goede alternatief voor de pc/laptop maar windows 7 werkt gewoon niet lekker op een tablet, het is gemaakt voor computers en niet voor tablets.

Android 2.3 en lager daartegen ook, zeker het gemis van de Android Market is pijnlijk, iPad werkt gewoon zoals het moet maar ik vind zelf 100 euro te veel voor een gadget die net zo veel kan als een smartphone maar toch nooit compleet zal zijn tegenover een gewone computer.
Geen Avatar
gastStefan (gast), 24 Mei 2011, 14:37
1

Quote:

Op 24-5-2011 14:28 schreef Mizgala28:
[...]

Ja een Windows 7 tablet lijkt ook zo goede alternatief voor de pc/laptop maar windows 7 werkt gewoon niet lekker op een tablet, het is gemaakt voor computers en niet voor tablets.

Android 2.3 en lager daartegen ook, zeker het gemis van de Android Market is pijnlijk, iPad werkt gewoon zoals het moet maar ik vind zelf 100 euro te veel voor een gadget die net zo veel kan als een smartphone maar toch nooit compleet zal zijn tegenover een gewone computer.

Een Android tablet met versie 2.2/2.3 werkt ook gewoon zoals het moet hoor. Geen vreemde dingen. Het enige dat ik zie als ik mijn tablet afsluit is dat er gezegd wordt: Telefoon wordt afgesloten.

Overigens zit er bij mij gewoon een market in (2 zelfs).
Avatar
1
Welke tablet heb jij dan Stefan?

Want volgens mij zal je, buiten de Galaxy Tab, niet snel een tablet vinden met Android 2.2 of 2.3 met daarop standaard een market.

Ik meen dat dit namelijk vanuit Google niet mag omdat Android 2.2/2.3 niet voor tablet's is ontworpen en daardoor afbreuk aan de gebruikerservaring zou doen. Samsung deed dit slim door de Galaxy Tab te verkopen als een grote telefoon. Daardoor is er op de Galaxy Tab wel een Market te vinden.

correct me if i'm wrong natuurlijk.
Geen Avatar
gastHarold (gast), 24 Mei 2011, 14:47
1
Van mijn baas heb ik een Ipad. Maar die gebruik ik alleen ter ondersteuning van andere ipad gebruikers. Er zijn in onze organisatie ongeveer 10 gebruikers (management (ipad2) en teamleiders). Hoor er verder weinig over. Wordt vooral gebruikt om te notuleren.
Geef mij maar een laptop, de ipad neem ik niet eens mee!
Geen Avatar
gastStefan (gast), 24 Mei 2011, 14:51
1

Quote:

Op 24-5-2011 14:44 schreef Maikel_rox:
Welke tablet heb jij dan Stefan?

Want volgens mij zal je, buiten de Galaxy Tab, niet snel een tablet vinden met Android 2.2 of 2.3 met daarop standaard een market.

Ik meen dat dit namelijk vanuit Google niet mag omdat Android 2.2/2.3 niet voor tablet's is ontworpen en daardoor afbreuk aan de gebruikerservaring zou doen. Samsung deed dit slim door de Galaxy Tab te verkopen als een grote telefoon. Daardoor is er op de Galaxy Tab wel een Market te vinden.

correct me if i'm wrong natuurlijk.

Ik heb de HeroTab M10
Avatar
offlineMizgala28, ICT-liefhebber, 24 Mei 2011, 15:01
1

Quote:

Op 24-5-2011 14:44 schreef Maikel_rox:
Welke tablet heb jij dan Stefan?

Want volgens mij zal je, buiten de Galaxy Tab, niet snel een tablet vinden met Android 2.2 of 2.3 met daarop standaard een market.

Ik meen dat dit namelijk vanuit Google niet mag omdat Android 2.2/2.3 niet voor tablet's is ontworpen en daardoor afbreuk aan de gebruikerservaring zou doen. Samsung deed dit slim door de Galaxy Tab te verkopen als een grote telefoon. Daardoor is er op de Galaxy Tab wel een Market te vinden.

correct me if i'm wrong natuurlijk.


Nee je hebt gelijk, alleen de Galaxy Tab heeft market, zelfs die goedkope prul tablets hebben er geen een (of alleen de icoon die nergens naar toe leidt).
Geen Avatar
gastLorenzo (gast), 24 Mei 2011, 16:15
1
Ik ben in bezit van de Samsung Galaxy tab 10.1V.
voor mij is dit meer een gadget. Ik werk liever met de computer en een Tab zal voor mij nooit een vervanger worden!
Maar toch is het handig als je iets op zakformaat bij je hebt.
Geen Avatar
gastPipo en nog iemand (gast), 24 Mei 2011, 17:36
1
Als ik niet naar het geld zou kijken zou ik veel liever een Macbook Air of iets vergelijkbaars (bvb van samsung) aanschaffen.
Ik vind al dat gewrijf over zo'n scherm maar niks en vooral textinput is een ellende.
Geen Avatar
gastDerck (gast), 24 Mei 2011, 17:47
1
Ik denk dat tablets juist wel een goede kans maken, echter duurt het een tijdje voordat het gemeengoed wordt.

Zie de foto in dit artikel: waarom zou iemand over, let's say 3 jaar, meerdere papieren contentdragers meenemen?
http://tabletspecialist.com/blog/tablet-pad-or-slate-how-we-call-this-mobile-internet-device/

Wanneer de pricing lager wordt, de toepassingen van compatible tablets zowel voor consumenten alsmede bedrijven helder op het netvlies zijn en systemen eenvoudig op elkaar aansluiten zal tabletgebruik stijgen binnen gezinnen, bedrijven en onderwijsinstellingen.
Geen Avatar
gastdanny (gast), 24 Mei 2011, 18:38
1
Tablets zijn te duur, zeker voor die op Android draaien. De lagere prijs was het succes v Android smartphones. Waren ze zo belachelijk duur als de iPhone, dan verkochtten ze ook niet!
Avatar
offline_GAIA_, ICT-professional, 24 Mei 2011, 19:38
2
Een tablet is een door fabrikanten gecreëerde behoefte voor consumenten. Dit betekent dus dat het product in de markt is gebracht met het idee dat mensen wel volgen en ineens niet meer zonder kunnen.
Apple is zeer sterk in het bedenken van strategieën om de klant te laten geloven dat ze een product nodig hebben, terwijl voorheen er geen enkele behoefte naar was. Apple lukt het keer op keer de consument gek in de kop te maken en te laten denken dat ze product X nodig hebben, en vreemd genoeg rechtvaardigen veel consumenten ineens iets als Apple iets nieuws heeft uitgebracht. Dat is nou de geweldige marketingmachine van Apple.
Geen Avatar
1
En als we nu eens allemaal denken aan het feit dat er al tablets zijn sinds de jaren '90, en de eerste ideeën er al waren sinds de jaren 60?
Het is pas dankzij pear dat de consumenten opnieuw op de hoogte gebracht zijn van zulke toestellen en het overgehypped hebben.

Ik zat eind de jaren '90 al met een tablet in m'n handen hier thuis, ondertussen weet ik dat ik dat niet meer nodig heb, en ik zie er nog steeds het nut niet van in...
Avatar
offlineCeme45, ICT-liefhebber, 24 Mei 2011, 23:39
1

Quote:

Op 24-5-2011 19:38 schreef _GAIA_:
Een tablet is een door fabrikanten gecreëerde behoefte voor consumenten. Dit betekent dus dat het product in de markt is gebracht met het idee dat mensen wel volgen en ineens niet meer zonder kunnen.
Apple is zeer sterk in het bedenken van strategieën om de klant te laten geloven dat ze een product nodig hebben, terwijl voorheen er geen enkele behoefte naar was. Apple lukt het keer op keer de consument gek in de kop te maken en te laten denken dat ze product X nodig hebben, en vreemd genoeg rechtvaardigen veel consumenten ineens iets als Apple iets nieuws heeft uitgebracht. Dat is nou de geweldige marketingmachine van Apple.

Mooi gezegd en ik ben het er ook helemaal mee eens, maar Apple is hier lang niet de enige in (al hebben ze er op computergebied misschien wel het meeste succes mee). Het is al langer een trend dat de markt voor een product wordt gecreëerd, i.p.v. dat er een product komt om aan een bepaalde vraag te voldoen. Alle gadgets vallen hier sowieso onder. In plaats van dat we het over grappige hebbedingetjes hebben krijgen we nu te horen dat het apparaten zijn die de wereld gaan overnemen. De enige manier waarop we nog een kans maken om te overleven, is er één te kopen. Dat we tot nu toe hebben kunnen overleven zonder is ook een wonder op zich.
Het vervelende hieraan is dat er uiteindelijk steeds minder nagedacht wordt over wat de mensheid nou eigenlijk nodig heeft, wat nuttig is. Nee, we zullen het steeds meer gaan moeten doen met overbodige rotzooi die als essentieel wordt aangeschreven. Hierdoor zullen nuttige technologische ontwikkelingen steeds meer stil gaan staan, omdat je dat nou eenmaal niet in massa's kan verkopen. We zouden bij wijze van spreken de apparatuur kunnen ontwikkelen om van de Sahara een moestuin te maken, maar in plaats daarvan krijgen we iets simpels als 3d-films. Een grappige techniek, maar verder niet heel interessant. Alles in dienst van de entertainment, dat nuttige komt later wel.

Om terug te komen op de tablet: als simpele reader kan het een handig apparaat zijn, maar als de zoveelste multimedia-machine is het weer de zoveelste hype voor mensen met teveel geld.
Avatar
offlineMartijnGP, ICT-liefhebber, 25 Mei 2011, 00:13
1
Ach. 10 jaar geleden wilde de consument ook geen smartphone. Ik zie het niet gebeuren dat tablets zó veel indruk gaan maken, maar ik wil er zelf wel een. Het is alleen nog wachten op een fatsoenlijke tablet, die zijn er helaas nog niet. Goede batterij, Android, unlocked en een Pixel Qi of vergelijkbaar scherm.
Geen Avatar
gastgabekamphuis (gast), 25 Mei 2011, 10:08
1
Ben android gebruiker vanaf het begin G 1 G2 etc , nu een tablet 7 inch noname en dell streak 5 , Android is voor veel mensen om me heen te moeilijk , iedere keer updates e.d , apps werken bij de enen en de andere niet , prijs is niet goed , kortom zie het nut voor "normale"gebruikers tablet niet zitten .
Avatar
offlinePau_lo, ICT-liefhebber, 25 Mei 2011, 15:09
1
Heb hem niet nodig, maar zou er best een willen. Toch een leuke gadget om erbij te hebben en helemaal nutteloos is een goede tablet nou ook weer niet. Ik wil alleen wel graag een zo open mogelijk besturingssysteem en een fatsoenlijke accuduur. Beetje in hetzelfde schuitje als MartijnGP zit ik dus. Overigens zou ik het veel gebruiken als e-reader omdat ik boeken verslind.
Avatar
offlinemoussie, ICT-liefhebber, 25 Mei 2011, 16:17
1
Ik zit eigenlijk te wachten op de 10.1'' laptop met touchscreen en kantelend beeld, lijkt me veel zinvoller dan zo'n veredelde e-reader .. best of both worlds zeg maar.
Avatar
offlineMizgala28, ICT-liefhebber, 26 Mei 2011, 11:47
1

Quote:

Op 25-5-2011 16:17 schreef moussie:
Ik zit eigenlijk te wachten op de 10.1'' laptop met touchscreen en kantelend beeld, lijkt me veel zinvoller dan zo'n veredelde e-reader .. best of both worlds zeg maar.


Die heb je al van Dell http://www.mycom.nl/Product/Notebook-en-Netbook-Netbook/DELL-Inspiron-Duo--N550/1159966

Kost net zo veel of zelfs minder dan een goede tablet, en je hebt een 2-in-1 computer, een netbook en tablet in 1.

Ook is hij als tablet veel krachtiger dan de meeste tablets, ook is dit de enige tblaet met atom die wel 2gb ram heeft.

Nadeel is wel dat hij een HD heeft, dus niet schudden ermee :D
Avatar
offlinemoussie, ICT-liefhebber, 26 Mei 2011, 17:10
1

Quote:

Op 26-5-2011 11:47 schreef Mizgala28:
[...]

Die heb je al van Dell http://www.mycom.nl/Product/Notebook-en-Netbook-Netbook/DELL-Inspiron-Duo--N550/1159966

Kost net zo veel of zelfs minder dan een goede tablet, en je hebt een 2-in-1 computer, een netbook en tablet in 1.

Ook is hij als tablet veel krachtiger dan de meeste tablets, ook is dit de enige tblaet met atom die wel 2gb ram heeft.

Nadeel is wel dat hij een HD heeft, dus niet schudden ermee :D


Hehe, ja die zag ik een tijdje terug al, en inderdaad, zoiets, maar dan nog even verder ontwikkelen .. het scherm bvb tweezijdig maken zodat je dat malle heen en weer klappen niet meer nodig hebt, en dan uiteraard een hogere kloksnelheid, meer RAM en een riante SSD
Geen Avatar
gastLeon Stout (gast), 5 Sep 2011, 17:12
1
Een tablet kan een leuke aanvulling zijn of misschien het gat tussen laptop en PC opvullen.
Maar ook hier maakt men weer de fout om er allerlei toeters en bellen op te verzinnen die de consument niet gebruikt of niet wil gebruiken.
Net zoals de verplicht ingebouwde webcam en microfoon in een laptop, wie hem niet gebruikt is toch verplicht om deze aan te schaffen.
Daar het produceren van tablets en laptops modulair is waarom deze produkten dan niet meer aanpassen aan de behoefte van de gebruiken.
Voor de een een basisuitvoering en voor de ander een kerstboom, desktops kunnen tenslotte ook aangepast worden naar de behoefte van de gebruiker.
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: