Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Blogs » Redactioneel » Windows 8: alle informatie op een rij

Windows 8: alle informatie op een rij

Zondag 5 juni 2011 13:50 door Jochem de Goede
Algemeen, Views: 42693, Reacties: 49

Windows 8: alle informatie op een rij

Microsoft heeft deze week een aantal belangrijke aankondigingen gedaan met betrekking tot de volgende versie van Windows, Windows 8. Omdat we vinden dat er impliciet nogal veel duidelijk wordt over de toekomst van Windows dankzij deze onthullingen, wordt in deze blog een aantal dingen verhelderd.

Het belangrijkste dat Microsoft liet zien deze week, was de nieuwe Windows-interface gebaseerd op de 'tiles' die we ook zagen in Windows Phone 7. Belangrijk feit hiervan is dat hoewel dit een tabletinterface is, we deze interface ook gaan zien op laptops, desktops en alle andere computersoorten (met en zonder touchscreen (!)).



Microsoft noemt Windows 8 de grootste en gedurfdste zet van Microsoft sinds Windows 95. Als Windows 8 inderdaad standaard de tabletinterface op de desktop zal zetten, dan denk ik dat Microsoft daar gelijk in heeft. De nieuwe interface heet MoSH (Modern Shell) en is radicaal anders. Het is 'chromeless': er zijn geen sluitknoppen, geen vensterrand. Er is niets van dat al en MoSH is ook binnenin vensters compleet anders.

Windows legacy


Bij het opstarten van Windows 8 zul je als eerste de Start-tile zien. Hierin staan dingen als je mail, contactpersonen, kalender en je apps. Apps hebben hun eigen tiles en het interessante hieraan is dat je niet alleen nieuwe apps aan het Startvenster kunt vastmaken, maar ook oude apps, zoals Office 2010. Voor compatibiliteit (en misschien ook andere redenen) is namelijk ook de complete Aero-interface van Windows 7, maar dan vernieuwd, aanwezig, op elk Windows 8-apparaat.



Het klinkt alsof die apparaten dan maar beter een enorme accu hebben, tenslotte draaien ze twee interfaces tegelijk. Toch lijkt dat wel mee te gaan vallen. Het is waarschijnlijk zo dat het MinWin-project (het project waarin Microsoft uit heeft gezocht hoe Windows nu precies geschreven is, het kon namelijk niet voorspellen wat er zou gebeuren als een willekeurig DLL-bestand uit de Windows-map verwijderd zou worden) zijn vruchten heeft afgeworpen: "Windows 8 (..) beschrijft elk niveau van de Windows-architectuur opnieuw - de kernel, netwerk, opslag, randapparatuur en de gebruikersinterface", zo vertelt Julie Larson-Green op de Microsoft-website, waardoor Microsoft Windows dus een stuk kleiner en efficiënter heeft kunnen maken.

Eén Windows


Het eerste punt dat ik wil bespreken over de nieuwe tablet-UI is: hoe gaat Microsoft dit verkopen aan zijn zakelijke klanten? De tabletinterface wordt namelijk niet iets wat je zomaar even af kunt sluiten: het zit echt ingebouwd in Windows. Er draait geen pictogram in de taakbalk, dus je kunt het niet zo even afsluiten en het start standaard op. En waarom zou een bedrijf kiezen voor zo'n touchscreenachtige interface, terwijl alle gebruikers met toetsenbord en muis werken? Klinkt als een enorme verspilling van resources om dan over te stappen op deze nieuwe Windows.



Toch hamert Microsoft erop dat deze nieuwe interface van Windows 8 ook perfect zal werken met juist de muis en het toetsenbord en dat het één versie van Windows wil voor zowel tablets als al die andere computers. Dit is de reden dat er gekozen is voor apps in HTML 5, JavaScript en CSS. Door deze keuze is er geen compiler meer naar native code, wat betekent dat het een stuk eenvoudiger is voor ontwikkelaars om apps op zowel ARM als x86 te lanceren. Bovendien zijn dit 'de meest begrepen programmeertalen ooit', zo vertelt Microsoft, wat ook een goede reden is natuurlijk.

Wat mist, is een native versie van Silverlight voor Windows 8 op ARM. Dit is eigenlijk niet heel verrassend: Silverlight-ontwikkelaars zijn al in de kou achtergelaten door Microsoft, omdat het zijn strategie met de technologie opeens drastisch veranderde. Microsoft positioneerde Silverlight namelijk altijd als een cross-platform runtime (concurrent van Flash), maar maakte daar eind 2010 opeens van dat het alleen nog het ontwikkelplatform gaat worden van Windows Phone 7 en dat het HTML5 heeft gekozen als cross-platform runtime.

Nu met Windows 8 dat overgaat op HTML, CSS en JavaScript, is het de vraag of Silverlight überhaupt nog bestaansrecht heeft en het misschien niet logischer is om Windows Phone 7 ook maar meteen over te zetten op HTML. Hoewel dat compatibiliteit zou breken natuurlijk, niet iets wat Microsoft graag doet. Misschien met Windows Phone 8. Waarschijnlijk is het meest logische scenario dat Microsoft uiteindelijk ook gewoon Silverlight-apps op Windows 8 zal gaan laten draaien. Evenals andere talen.

Toch lijkt die visie van 'één Windows-versie' ietwat te rammelen. De Windows 8 ARM-versie zal namelijk geen x86-apps draaien, terwijl Microsoft gewoon Virtual PC in huis heeft om nu net zoiets mogelijk te maken. Daarnaast zal de Windows-ARM-versie nog op een aantal andere punten verschillen: de ARM-apparaten krijgen een functie genaamd Always On, Always Connected. Het is als het ware de standbymodus van smartphones, waarbij de computers direct weer aangaan en nooit de verbinding met het draadloze netwerk hebben verloren. Vreemd dat Microsoft dit ook niet op de x86-computers mogelijk maakt.

Daarnaast zal er natuurlijk niet echt 'één Windows-versie' komen. De kans is groot dat er gewoon een Windows 8 Ultimate, Windows 8 Home Premium, Windows 8 Professional etc. etc. op de markt komen. Om nog maar te zwijgen over de 32 en 64 bitedities die Microsoft van Windows gaat maken en nu dus zelfs ook een ARM-versie.

Hardware-eisen


Qua hardware is er overigens ook iets interessants op te merken over Windows 8. Microsoft raadt voor tablets een schermratio aan van 16:9. Of dit ook verplicht gaat worden, is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat apparaten met een resolutie kleiner dan 1366 x 768 pixels niet in staat zullen zijn om de nieuwe Windows 8-interface te kunnen draaien, in plaats daarvan moeten die apparaten de 'Windows 8 desktop mode' uitvoeren (dus gewoon de oude Windows 7-Aero-interface).

Overigens stelt Microsoft voor Windows 8 (op zowel ARM als x86) de eis dat computers gebruik moeten gaan maken van UEFI, een (relatief) nieuwe BIOS-soort die sneller opstarten mogelijk moet maken. Wat dit gaat betekenen voor computers die geen BIOS ondersteunen, is niet duidelijk.



Waar het op neer komt, is dat dit dus de 'grote Windows-reset' is waar de menige, boze Windows-gebruiker al jaren om heeft geroepen. De oude Windows zoals we die kennen sinds Windows 95 wordt met Windows 8 misschien wel langzaamaan uitgefaseerd. In plaats daarvan gaan we naar 'immersive apps', die overal draaien, in de MoSH. En hoewel het erop leek dat Google met Chrome OS Microsoft in één keer het veld uit zou gaan slaan, is dat mijns inziens opeens niet meer zo en lijkt Microsoft misschien wel zelfs adequaat te reageren op deze dreiging.

Begrijp me niet verkeerd, Windows 8 is natuurlijk nog lang niet uitgebracht en er kan tussen nu en 2012 heel veel fout gaan, maar wat we tot nu toe hebben gezien, is natuurlijk erg interessant en misschien wel revolutionair. Het toch wel met versie 7 volwassen geworden Windows wordt nu opeens een compleet andere richting in geduwd. Ik kan in ieder geval niet wachten tot de BUILD-conferentie in september, waar we meer, veel meer, van Windows 8 zullen gaan zien.

Gallery

Er zijn 48 reacties

Geen Avatar
1
Ziet er verschrikkelijk uit... en ook kinderachtig, maak deze windows dan alleen voor tablets en niet voor desktop. stel ik wil een spel spelen moet ik daar dan een app voor downloaden? een apart icoontje (waar je er maar 12 van kwijt kan op 1 schermdeel)? ik snap niet waar microsoft met windows heen wil? :'(
Geen Avatar
gastGameAddict (gast), 5 Jun 2011, 23:35
1
Ik kan niet wachten op Windows 8!!! Vind het een heeel stuk mooier en productiever uitzien dan iPad's en Androids 3.0. Eén nadeel zijn de aantal Apps... maar ach als ze alle 2000 populairste apps klaar hebben binnen een paar maanden net zo als bij Windows Phone 7 dan valt het wel reuzen mee!

Al die vierkante widgets... super idee als Live icons!!(niet alleen statische icons @EA) En een stuk mooier dan de widgets op android. Kan ook niet wachten tot WP7 officieel uit is in Nederland!! :9
Geen Avatar
gastdarklink (gast), 6 Jun 2011, 01:47
1
Ben toch wel benieuwd hoe je dan een game moet gaan installeren???
En is het mogenlijk om bijvoorbeeld de nieuwste games te spelen op windows 8 zoals battlefield 3 mass effect 3???
Heel benieuwd waar dit heen gaat.
Toch vind ik het wel heel druk op het scherm al die apps ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken.
Geen Avatar
gastElliot_Erased (gast), 6 Jun 2011, 02:14
1
Eens benieuwd of de nieuwe Windows kan wat de andere blijkbaar niet konden: de groep Windows XP-gebruikers overtuigen van over te schakelen.
Geen Avatar
offlineosientje, ICT-liefhebber, 6 Jun 2011, 10:08
1
Wow! Dat is anders :o, ben benieuwd!
Geen Avatar
gastJacek23 (gast), 6 Jun 2011, 12:06
2
Hmm ziet er echt helemaal anders uit, Microsoft heeft Windows keihard aangepakt maar:

- De interface moet uit kunnen, ik zou er zelf gek van worden op een pc en zou ik gewoon de mogelijkheid willen dat de oude (dus net als in windows 7) interface beschikbaar is, voor de tablet is het handig voor de pc niet.

- Geen verplichte sociaal media zooi die je nu bij Live 2011 hebt, ik heb het niet nodig en ik wil niet gedwongen worden om het te zien.

- 32 bit moet weg, het is oud en sinds windows 7 steeds minder gebruikt (dit omdat meer dan 90% van alle computers die verkocht worden in de Eu de 64 bits versie hebben).

- Hoe zit het met de games?? en hoe zal het zijn met software??


En verder blijft het maar wachten op de eerste beta build, dan zien we meer erover.

Dit, dit is een zeer risicovolle stap van Microsoft, als dit interface net zo flopt als vista is windows 7 de nieuwe xp.
Geen Avatar
offlinekorle, ICT-liefhebber, 6 Jun 2011, 12:10
1

Quote:

Op 05-6-2011 21:12 schreef EA:
Ziet er verschrikkelijk uit... en ook kinderachtig, maak deze windows dan alleen voor tablets en niet voor desktop. stel ik wil een spel spelen moet ik daar dan een app voor downloaden? een apart icoontje (waar je er maar 12 van kwijt kan op 1 schermdeel)? ik snap niet waar microsoft met windows heen wil? :'(


Je hebt nog steeds je normale desktop, ook op tablets. Dat is nu net het voordeel er aan.

Quote:

Op 06-6-2011 12:06 schreef Jacek23:
- Hoe zit het met de games?? en hoe zal het zijn met software??


Er zal niets veranderen voor x86 gebruikers. Alleen voor ARM zal er nieuwe of aangepast software geschreven moeten worden.

Quote:

Op 06-6-2011 12:06 schreef Jacek23:
Dit, dit is een zeer risicovolle stap van Microsoft, als dit interface net zo flopt als vista is windows 7 de nieuwe xp.


De interface van vista is helemaal niet geflopt, Windows 7 is zelfs nog een stap verder gezet. Ook was vista helemaal niet slecht, jullie computers sucken gewoon :D (je hebt gelijk het gebruikte veel te veel resources) maar het was wel degelijk een goed OS.
korle heeft dit bericht gewijzigd op 06-06-2011 om 12:15.
Geen Avatar
gastmurdoch (gast), 21 Jun 2011, 06:56
1
Chrome OS Windows in 1 keer uit slaan? Een OS met maar 20 functies? Haha, dan nog meer waarschijnlijker Symbian OS. Omdat Google de populairste zoekmachine heeft (die nu verlies aan het doen is aan Microsoft Bing) wilt dat niet zeggen dat al hun producten boven de rest zullen uitsteken.
Geen Avatar
gastkadohoek.com (gast), 28 Jun 2011, 10:47
1
WAUWWW dat ziet er pas lelijk uit,
werk toch liever met ubuntu ultimate edition.
Heb ook een Dualboot systeem met xp-64, waar ik zeer tevreden over ben.

Microsoft is dood aant gaan??(of was al dood)haha
Avatar
offlineMizgala28, ICT-liefhebber, 28 Jun 2011, 14:36
1

Quote:

Op 06-6-2011 12:10 schreef korle:
[...]

Je hebt nog steeds je normale desktop, ook op tablets. Dat is nu net het voordeel er aan.

[...]

Er zal niets veranderen voor x86 gebruikers. Alleen voor ARM zal er nieuwe of aangepast software geschreven moeten worden.

[...]

De interface van vista is helemaal niet geflopt, Windows 7 is zelfs nog een stap verder gezet. Ook was vista helemaal niet slecht, jullie computers sucken gewoon :D (je hebt gelijk het gebruikte veel te veel resources) maar het was wel degelijk een goed OS.


Yep vista was goed als je maar op een pentium 4 geen onnodig zware bling bling wou (zoals aero glass en winflip) want bij vist gebruikte die 2 juist de cpu terwijl bij windows 7 het de gpu gebruikt.

P.S het irriteert me mateloos als mensen zeggen dat de xp top vinden, xp is echt oud en ik was ook een enorme fan van xp, nu hekel ik me eraan als ik windows xp op school moet gebruiken omdat het gewoon niet werkt zoals windows 7.
Avatar
offlinelara344, ICT-professional, 8 Jul 2011, 12:40
1
op pentium 4 werkte vista ook uitstekend, het was gewoon dat mensen met geheugen problemen kampte dat t niet lekker werkte omdat de meeste nog zaten rond de 256 of 512 mb! en omdat er toen nog weinig video kaarten uit ware met direct x 10 die ontzettend duur waren.
lara344 heeft dit bericht gewijzigd op 08-07-2011 om 12:41.
Geen Avatar
gastLudeko (gast), 17 Jul 2011, 23:05
1

Quote:

Op 21-6-2011 06:56 schreef murdoch:
Chrome OS Windows in 1 keer uit slaan? Een OS met maar 20 functies? Haha, dan nog meer waarschijnlijker Symbian OS. Omdat Google de populairste zoekmachine heeft (die nu verlies aan het doen is aan Microsoft Bing) wilt dat niet zeggen dat al hun producten boven de rest zullen uitsteken.

de meest gebruikte zoekmachine, youtube, Gmail, docs, android, en zo kan je nog wel even doorgaan.
google mag dan bekend zijn van de zoekmachine maar het heeft intussen een heel groot goed in handen, al ben ik het met je eens dat chromeOS nooit van de grond zou zijn gekomen, het is gewoon niet praktisch, en te eenzijdig, want in principe is het alleen de chrome browser.
Avatar
offlineMizgala28, ICT-liefhebber, 18 Jul 2011, 00:25
1

Quote:

Op 17-7-2011 23:05 schreef Ludeko:
[...]
de meest gebruikte zoekmachine, youtube, Gmail, docs, android, en zo kan je nog wel even doorgaan.
google mag dan bekend zijn van de zoekmachine maar het heeft intussen een heel groot goed in handen, al ben ik het met je eens dat chromeOS nooit van de grond zou zijn gekomen, het is gewoon niet praktisch, en te eenzijdig, want in principe is het alleen de chrome browser.


Voor de meeste mensen is Chrome OS meer dan zat, de meeste mensen gebruiken een computer voor chat, email, office en natuurlijk internet.

Chrome OS kan dat, al moet het anders vind ik, meer offline zou handiger zijn.
Geen Avatar
gastsjaak spaak (gast), 28 Jul 2011, 19:36
0
mmm ik lees dit nu maar is het niet gewoon tijd dat de heren windhoos eerst eens hun zaken op een rijtje zetten
windhoos is absoluut een verkeerde term voor windows trouwens

een windhoos is namelijk krachtig snel fors alles wat windows dus niet is
wachten is heel gewoon bij windows het is zelfs zo erg dat slapende werknemers vaak worden aangtroffen achter hun pc met als oorzaak de vreselijke trage systemen van windows

wij zijn allemaal terug gegaan naar windows xp pro en zullen zeker niet overstappen naar een dergelijk systeem met tablets waar we waarschijnlijk weer tabletten voor nodig hebben van irritatie
Geen Avatar
gastLaros (gast), 30 Jul 2011, 11:28
1
Het ziet er uit alsof je als nieuwe windows gebruiker zo op de trein kan stappen of als oude vandagen weinig hoeft te doen om het onder de knie te krijgen wel denk ik dat de retro windows gebruiker die vanaf peron 3.1 al zaken doet met ms er niet echt vrolijk van gaat worden de
Overstap voor mij persoonlijk naar msw7 was als de overstap van 3.11 naar 95 ben wel erg benieuwd ik denk dat ms wel volwassener is geworden met w7 dus voor mij de voordeel van de twijfel naar ms als kanttekening ! Ik ben wel de "user" van het systeem dus ik hou graag de touwtjes in handen mbt mijn hardware etc ik hoop dat dat ook nog kan in w8
Geen Avatar
gastThijs007 (gast), 4 Aug 2011, 01:08
1

Quote:

Op 28-7-2011 19:36 schreef sjaak spaak:
mmm ik lees dit nu maar is het niet gewoon tijd dat de heren windhoos eerst eens hun zaken op een rijtje zetten
windhoos is absoluut een verkeerde term voor windows trouwens

een windhoos is namelijk krachtig snel fors alles wat windows dus niet is
wachten is heel gewoon bij windows het is zelfs zo erg dat slapende werknemers vaak worden aangtroffen achter hun pc met als oorzaak de vreselijke trage systemen van windows

wij zijn allemaal terug gegaan naar windows xp pro en zullen zeker niet overstappen naar een dergelijk systeem met tablets waar we waarschijnlijk weer tabletten voor nodig hebben van irritatie


Het ligt er ook ann of je een goede PC/Laptop hebt want Windows 7 werkt beter voor mij dan XP.
Geen Avatar
gastLucas (gast), 15 Aug 2011, 12:50
1

Quote:

Op 04-8-2011 01:08 schreef Thijs007:
[...]

Het ligt er ook ann of je een goede PC/Laptop hebt want Windows 7 werkt beter voor mij dan XP.


Inderdaad. Als al uw hardware nog hetzelfde zijn gebleven en je verandert OS XP zomaar naar OS7 dan kan het heel goed zijn dat het te traag loopt. Ik ben gisteren nog een handige tool tegen gekomen om te weten of je hardware OS7 aankan.
upgrading from windows xp to windows 7
--> de uitleg
upgrade advisor
--> de toepassing

Zo niet moet je sommige dingen vervangen of een nieuwe kopen. Hardware vervangen is voor een beginner, niet gemakkelijk. je moet met vanalles rekening houden. De soorten 'slots' dat op je moederbord staan, small form factor of towerbuild. en nog meer.

Ben er zelf ook een beginner in. geef ik eerlijk toe.
Geen Avatar
gastleon (gast), 18 Aug 2011, 22:53
1

Quote:

Op 05-6-2011 21:12 schreef EA:
Ziet er verschrikkelijk uit... en ook kinderachtig, maak deze windows dan alleen voor tablets en niet voor desktop. stel ik wil een spel spelen moet ik daar dan een app voor downloaden? een apart icoontje (waar je er maar 12 van kwijt kan op 1 schermdeel)? ik snap niet waar microsoft met windows heen wil? :'(


ik ben het helemaal met jou eens deze windows moet voor tablets zijn niet voor gewone computers zo wordt windows 8 weer een flop
Geen Avatar
gastPessimist (gast), 25 Aug 2011, 21:36
1
Op basis van het motto "de geschiedenis herhaalt zich" slaan we deze dus maar weer eens stilletjes over (Windows 98gold... Windows Millenium... Windows Vista...)
En gaan we wel weer door naar Windows 9 ofzo :)
Geen Avatar
1

Quote:

Op 25-8-2011 21:36 schreef Pessimist:
Op basis van het motto "de geschiedenis herhaalt zich" slaan we deze dus maar weer eens stilletjes over (Windows 98gold... Windows Millenium... Windows Vista...)
En gaan we wel weer door naar Windows 9 ofzo :)

Het product is nog niet gereleased en men doet alweer pessimistisch...
Gebruik van de eerste maal DOS jij, dat liep nooit vast, en kende niet zoiets als BSOD!

Windows 8 kan inderdaad floppen, maar op windows ME na heeft er nog geen windows echt geflopt (zelfs vista draait stabiel... tenzij in domeinopstellingen).
Dat gaan we allemaal wel te weten komen als deze uitkomt.
Vergeet niet dat door recentere berichtgeving blijkt dat metro niet permanent is. :)
Geen Avatar
gastAdmininNL (gast), 26 Aug 2011, 15:11
1
Ik lees een heleboel commentaar, maar ik herinner mij dat er ook zoveel commentaar was toen men naar XP ging.
Voor niet zakelijke gebruikers was dit vaak direct een stap van de 9x architectuur naar de NT architectuur.
Daar lette niemand op, maar de 'candy' interface die XP bracht vond men maar kinderachtig.
Toen XP uit was en zijn eerste Service pack ontving wilde niemand meer anders.

Vista kende geen problemen in de zin dat men vaak non supported hardware gebruikte en daardoor met problemen kampte.
Zelf heb ik Vista in domein setup en reguliere workgroup setup gehad zonder enige problemen ( 2 jaar lang).

Ik persoonlijk denk dat Microsoft hier een goede weg neemt om de interface gelijk te trekken met zijn andere OS'es voor mobile devices e.d. .
Wanneer Windows 8 officieel uit is zal men al het commentaar weer naast zich leggen en het accepteren zoals het is.

Onthoud dat het OS nog niet af is en dit enkel een preview is, alles is dus nog onder voorbehoud.

Ikzelf kijk erg uit naar Windows 8 voor prive gebruik, op zakelijk vlak zal ik nog moeten inzien of het een pluswaarde zal brengen of dat het OS niet geschikt is voor de meeste endusers in de organisatie waar ik nu werkzaam ben.
Avatar
offlineMizgala28, ICT-liefhebber, 26 Aug 2011, 21:42
1

Quote:

Op 26-8-2011 15:11 schreef AdmininNL:
Ik lees een heleboel commentaar, maar ik herinner mij dat er ook zoveel commentaar was toen men naar XP ging.
Voor niet zakelijke gebruikers was dit vaak direct een stap van de 9x architectuur naar de NT architectuur.
Daar lette niemand op, maar de 'candy' interface die XP bracht vond men maar kinderachtig.
Toen XP uit was en zijn eerste Service pack ontving wilde niemand meer anders.

Vista kende geen problemen in de zin dat men vaak non supported hardware gebruikte en daardoor met problemen kampte.
Zelf heb ik Vista in domein setup en reguliere workgroup setup gehad zonder enige problemen ( 2 jaar lang).

Ik persoonlijk denk dat Microsoft hier een goede weg neemt om de interface gelijk te trekken met zijn andere OS'es voor mobile devices e.d. .
Wanneer Windows 8 officieel uit is zal men al het commentaar weer naast zich leggen en het accepteren zoals het is.

Onthoud dat het OS nog niet af is en dit enkel een preview is, alles is dus nog onder voorbehoud.

Ikzelf kijk erg uit naar Windows 8 voor prive gebruik, op zakelijk vlak zal ik nog moeten inzien of het een pluswaarde zal brengen of dat het OS niet geschikt is voor de meeste endusers in de organisatie waar ik nu werkzaam ben.


Klopt wat betreft Vista, mensen die naar Vista wilden gaan van XP dachten vaak dan hun computer met 1gb ram, 1,6ghz processor met harde schijf van 80gb en videokaart met 64mb vram dat als XP erop als een zonnetje draait dat Vista dat ook gaat doen, de systeemeisenkloof tussen XP en Vista is gingantisch van minimaal 64mb ram naar 1gb ram is in 1 klap 16x zo hogere eis.

Vista was goed maar de hardware was te zwak omdat XP een veel lagere systeemeisen had dan Vista, nu heb je windows 7 met diezelfde eisen als Vista en niemand keek van op omdat dat nu wel normaal is.
Mizgala28 heeft dit bericht gewijzigd op 26-08-2011 om 21:42.
Geen Avatar
gastjasper (gast), 27 Aug 2011, 14:27
1

Quote:

Op 26-8-2011 21:42 schreef Mizgala28:
[...]

Klopt wat betreft Vista, mensen die naar Vista wilden gaan van XP dachten vaak dan hun computer met 1gb ram, 1,6ghz processor met harde schijf van 80gb en videokaart met 64mb vram dat als XP erop als een zonnetje draait dat Vista dat ook gaat doen, de systeemeisenkloof tussen XP en Vista is gingantisch van minimaal 64mb ram naar 1gb ram is in 1 klap 16x zo hogere eis.

Vista was goed maar de hardware was te zwak omdat XP een veel lagere systeemeisen had dan Vista, nu heb je windows 7 met diezelfde eisen als Vista en niemand keek van op omdat dat nu wel normaal is.


Als je het zo bekijkt , dan kun je zeggen dat mensen die overstapten van windows xp naar Vista toch bedrogen uitkwamen, daarnaast het was me een bagger windows. Zelfs door professors op de hanze hoge school werd Windows Vista omschreven als een van de grootste blunders die microsoft heeft begaan.

Maar ik moet zeggen dat windows 7 een lichtere workload heeft dan windows Vista. Om een of andere reden had ik altijd het gevoel dat windows Vista ergens mee bezig was terwijl Windows 7 lekker stabiel loopt zonder omkijken naar.

Toch even onderzoek gedaan:
http://www.tweaktown.com/...ce_comparison/index7.html

Het zal wel aan mij liggen maar volgens dit onderzoek verschilt het niet zo heel veel. en Maar het scheelt wel in tijd, dus ben toch blij met windows 7 :)

Bron:
http://www.tomshardware.com/reviews/windows-7-performance,2476-9.html
Avatar
offlineMizgala28, ICT-liefhebber, 28 Aug 2011, 00:11
1

Quote:

Op 27-8-2011 14:27 schreef jasper:
[...]

Als je het zo bekijkt , dan kun je zeggen dat mensen die overstapten van windows xp naar Vista toch bedrogen uitkwamen, daarnaast het was me een bagger windows. Zelfs door professors op de hanze hoge school werd Windows Vista omschreven als een van de grootste blunders die microsoft heeft begaan.

Maar ik moet zeggen dat windows 7 een lichtere workload heeft dan windows Vista. Om een of andere reden had ik altijd het gevoel dat windows Vista ergens mee bezig was terwijl Windows 7 lekker stabiel loopt zonder omkijken naar.

Toch even onderzoek gedaan:
http://www.tweaktown.com/...ce_comparison/index7.html

Het zal wel aan mij liggen maar volgens dit onderzoek verschilt het niet zo heel veel. en Maar het scheelt wel in tijd, dus ben toch blij met windows 7 :)

Bron:
http://www.tomshardware.com/reviews/windows-7-performance,2476-9.html


Wat mensen denken over Vista klopt, maar veel dingen komen van een zogenaamd "domino kudde effect" dus net als bij domino valt er 1 steen dan valt de rest vanzelf en in dit geval zijn het de mensen, de een zegt vista is slecht, dan zegt de ander dat en uiteindelijk zegt iedereen dat.

Vista was goed maar gebruikte te veel dingen die onnodig waren en teveel van de processor, windows 7 daartegen gebruikt wat hij nodig heeft en voor de gimmick gebruikt hij de gpu die het vele malen makkelijker aankan.
Geen Avatar
gastjumper (gast), 1 Sep 2011, 19:45
1

Quote:

Op 06-6-2011 02:14 schreef Elliot_Erased:
Eens benieuwd of de nieuwe Windows kan wat de andere blijkbaar niet konden: de groep Windows XP-gebruikers overtuigen van over te schakelen.


zo groot is die groep volgens mij niet meer.
tenzij het om oude computers gaat die 7 niet aankunnen.
vista had enkele serieuze fouten en problemen ondertussen via updates grotendeels opgelost
maar 7 werkt prima, snel en vooral blijft werken xp moest ik om de zo veel maanden opnieuw installeren omdat deze er plots geen zin meer in had.
met 7 nog niet voorgehad en gebruik deze al Sins de eerste dag dat deze uitkwam.
tja de 8 nog te vroeg om te zeggen maar hier zit ik niet echt op te wachten zoals deze er nu uitziet. ;{
Geen Avatar
gastBart (gast), 5 Sep 2011, 14:06
1

Quote:

Op 08-7-2011 12:40 schreef lara344:
op pentium 4 werkte vista ook uitstekend, het was gewoon dat mensen met geheugen problemen kampte dat t niet lekker werkte omdat de meeste nog zaten rond de 256 of 512 mb! en omdat er toen nog weinig video kaarten uit ware met direct x 10 die ontzettend duur waren.

Veel mensen willen de nieuwste software op hun oude troep, gaat dus vaak mis.
Als je het nieuwste van het nieuwste wil moet je ook met de hardware mee (lol)
Geen Avatar
gastmike (gast), 14 Sep 2011, 21:12
1
ik denk dat veel mensen blijven bij windows 7!!
Geen Avatar
gastSteyn (gast), 15 Sep 2011, 12:37
1

Quote:

Op 14-9-2011 21:12 schreef mike:
ik denk dat veel mensen blijven bij windows 7!!

Dat gaan we nog eens zien.
Ik ben hier in ieder geval bezig met windows 8 te installeren.
Als alles wat ik gehoord heb over windows 8 klopt, en m'n verwachtingen zijn waar, zullen de mensen die niet overstappen vrij dom zijn, om nog maar te zwijgen over je energiefactuur. :)
Geen Avatar
gastfred (gast), 15 Sep 2011, 19:35
1
eigenlijk gewoon windows 7 met en uitgebreidere media center.. snap niet waar ze naar toe willen
Geen Avatar
gastLee (gast), 16 Sep 2011, 08:27
1
VERSCHRIKKELIJK!!!! :@ :@ :@ :'( :'( :'(
Dit wordt de ondergang van Windows en Microsoft!!!
Geen Avatar
gastAdelbert (gast), 16 Sep 2011, 20:42
1
Het geheugen van velen lijkt kort te zijn.
Vista, dat een onding was zonder enige meerwaarde, zou enkel voor problemen gezorgd hebben bij stokoude computers met 256 of 512MB RAM lees ik bv.
Tja, ik had een desktop met 2 Giga RAM en die werkte gewoon traaag met Vista, op XP draaide hij als een lier. En dat was zo bij elke doorsnee gebruiker; de meeste mensen hebben noch het geld ervoor over, noch de tijd en zin om telkens weer een ander systeem gewoon te worden. Ze willen gewoon een pc die vlot draait.
Windows XP draaide redelijk vlot en je had er geen zwaar systeem voor nodig. Windows7 was beter dan Vista, inderdaad, al was het nog altijd geen echte meerwaarde tegenover die 'oude' XP.
En nu krijgen we een scherm dat vol storende blokken staat en een Windows8 dat gericht is op enkele duizenden programma'tjes die we met zijn allen 'apps' moeten noemen. Mooi voor tablet gebruikers, lees ik.
Hmm, we hopen van niet maar misschien is dat passend. Een tablet is nl. ook zo'n duur hebbeding dat weinig kan en dat traag doet.
De enige relevante vraag voor mij is of je er iets aan hebt. Is het vlotter, sneller? Biedt het nieuwe functionaliteiten aan waar je werkelijk iets aan hebt? Vraagt het minder van je systeem? Hoe diep verplicht Microsoft ons in de buidel te tasten?
Daar heb ik tot nu toe geen antwoorden op gelezen.
Dat je met die blokjes makkelijk heen en weer kan slepen...tja, dat is geen hobby van me. Heb ik nu met Fences net weer een mooi bureaublad...
Geen Avatar
gastikke (gast), 16 Sep 2011, 23:45
1

Quote:

Is het vlotter, sneller?

Ja.

[Biedt het nieuwe functionaliteiten aan waar je werkelijk iets aan hebt?]

Ja. Multi-Touch, diepe integratie met cloud (als je dat wenst) en betere security.

Quote:

Vraagt het minder van je systeem?


Ja, de systeem eisen zijn lager dan windows 7.

Quote:

Hoe diep verplicht Microsoft ons in de buidel te tasten?


Zoals altijd: een 100 euro indien apart gekocht of "gratis" als je een OEM pc koopt.

Quote:

Daar heb ik tot nu toe geen antwoorden op gelezen.


Dat staat nochthans allemaal op de blog. Behalve dat van de prijs, maar ik zou niet weten waarom dat nu ineens anders zou zijn.

Quote:

Dat je met die blokjes makkelijk heen en weer kan slepen...tja, dat is geen hobby van me. Heb ik nu met Fences net weer een mooi bureaublad...


Tja.
Avatar
offlineMizgala28, ICT-liefhebber, 17 Sep 2011, 13:29
1
Gebruikers van windows xp zullen wel merken dat het tijd voor vernieuwing is als het 2014 is (totale beëindiging van welke ondersteuning dan ook voor windows xp, dus ook geen updates dan).

Ik heb windows xp achter me gelaten toen vista uitkwam, ik had toen een systeem met 3gb ram en celeron 2ghz, windows vista was traag en ik had best vaak een BSOD, toen de eerste sevice pack uitkwam was alles opgelost en draaide vista als een trein.

Ik zit nog steeds te lachen als mensen met hun 60gb ssd en windows xp zitten zeiken dat hun ssd stuk gaat en dat ze vaak in een netwerk virussen krijgen, dan zeg ik "ga met de tijd mee en neem toch windows 7, kun je de volgende god weet hoeveel jaar gebruiken zonder gezeur".
Geen Avatar
gastPascal (gast), 19 Sep 2011, 13:12
1
Gelukkig heb je ook nog je normale desktop zoals wij gewend zijn,
games installeren en je programma's werkt nog precies zoals voorheen, je kan een keuze maken tussen het tablet screen of je normale windows desktop wat we gewend zijn.

Games installeren is door mij getest en werkt normaal!!
Geen Avatar
gastPepijn (gast), 30 Okt 2011, 08:51
1
Daar heb je enigsinds gelijk in maar ik vind dit een goed idee , al moet je bedenken dat wat je nu ziet NIET het final product is en ik ben ook niet z'n van van Metro style maar ik vind dat microsoft mee moet gaan met de tijd en dat doen ze + dat ze het werkgeheugen beter gaan gebruiken en windows langer mee zal gaan .
Daar ben ik wel fan van!

Pepijn

Quote:

Op 28-6-2011 10:47 schreef kadohoek.com:
WAUWWW dat ziet er pas lelijk uit,
werk toch liever met ubuntu ultimate edition.
Heb ook een Dualboot systeem met xp-64, waar ik zeer tevreden over ben.

Microsoft is dood aant gaan??(of was al dood)haha
Geen Avatar
gastronald (gast), 15 Nov 2011, 10:09
1
Het word tijd voor is wat anders
Nu nog een draadloze HDMI a/v link naar bv.je 16:9HD-TV (externbureaublad)Een krachtige i7 homeserver in de meterkast en de PAD als desktop remote controle console( interaktieve vervanger van de draadloze mouse en Keyboard)
Thuis en op het werk gebruiken we dus ons eigen PAd voor de controle over de PC's

Met win8 gaat het erop lijken!!!
Geen Avatar
gastRambo (gast), 21 Nov 2011, 20:08
1
Het word echt tijd dat Microsoft met wat komt wat werkt, win8 is wat voor een Kind van 3 of 4 jaar die beeldjes bekijkt.

En controle over de PC's die heb je al lang niet meer wel Microsoft en met win8, wat dacht je??????

Vista waar wat voor de Sloop maar Windows 8 is voor de Prullenbak.

Bij Microsoft slapen ze 3 jaar en naar nog eens 3 jaar komen ze met wat wat dan werkt ( XP en Win 7 ).

En dan vraag je je af voor wat moet je nog betalen zon 100 of 300 Euro.

Nee dank je wel da ga ik nog even 6 jaar met Windows 7 Ultimate werken en ook met Windows XP.
Geen Avatar
gastPepijn (gast), 24 Dec 2011, 13:21
-1

Quote:

Op 05-6-2011 21:12 schreef EA:
Ziet er verschrikkelijk uit... en ook kinderachtig, maak deze windows dan alleen voor tablets en niet voor desktop. stel ik wil een spel spelen moet ik daar dan een app voor downloaden? een apart icoontje (waar je er maar 12 van kwijt kan op 1 schermdeel)? ik snap niet waar microsoft met windows heen wil? :'(


Waar slaat dit op , jezus je kraakt het af voor de BETA uitkomt . Jij bent echt een loser zeg want bijna iedereen vindt het WEL cool
Geen Avatar
ik blijf lekker bij windows xp en windows 7
Avatar
offlineTweakStar, ICT-liefhebber, 24 Dec 2011, 15:49
1
Uit nieuwsgierigheid zal ik het waarschijnlijk zodra het mogelijk is, RC ofzo, installeren omdat ik vrij gadget-achtig ben ingesteld en al het nieuwe wil uitproberen...
Maarja, zoals we allemaal weten is windows 7 binnen een uurtje terug gezet als het zo slecht is ;)
Avatar
offlineTom55-55, ICT-liefhebber, 24 Dec 2011, 16:08
3
@TweakStar : De Developers Preview valt al te downloaden. Binnenkort komt de Beta uit en daarna zullen er nog 2 Release Candidates komen. Je kunt Win 8 Developers Preview ook virtueel draaien als je pc het trekt. Zo hoef je Windows 7 er niet meteen af te halen.
Avatar
offlineTweakStar, ICT-liefhebber, 24 Dec 2011, 17:21
1

Quote:

Op 24-12-2011 16:08 schreef Tom55-55:
@TweakStar : De Developers Preview valt al te downloaden. Binnenkort komt de Beta uit en daarna zullen er nog 2 Release Candidates komen. Je kunt Win 8 Developers Preview ook virtueel draaien als je pc het trekt. Zo hoef je Windows 7 er niet meteen af te halen.

Denk toch dat ik wacht tot de RC, dan is het allemaal wat completer.
Geen Avatar
gasttrolololol (gast), 27 Dec 2011, 13:22
1
ziet er niet uit
Geen Avatar
gastJelle (gast), 20 Jan 2012, 13:26
1
Al een aantal maanden gebruikt maar nu weer overgestapt op Windows 7.
Opstarten gaat wel onwijs snel met m'n laptop (i7 en 120gb ssd) na het indrukken van de power knop al met 3 seconden op het log in scherm.
Ziet er allemaal wel gelikt uit alleen veel programma's kunnen nog niet worden gedraaid op windows 8. Dirt 3 draait niet op windows 8 in verband met de windows visual ++, geen flashplayer mogelijk in de internet explorer via het start menu (alleen mogelijk via de Internet explorer op het bureaublad) en Call of Duty Modern Warfare 3 geeft geen beeld nadat je teruggeschakelt bent van het bureaublad naar de game.
Met andere woorden, er moet nog veel veranderd worden willen ze mij zover krijgen om windows 7 te gebruiken.
Geen Avatar
gastRoland Peelen (gast), 24 Jan 2012, 16:02
1
Microsoft, je snapt het niet. Niet lullig bedoeld, maarrr

1) Ga geen touch UI implementeren voor mensen die ze niet willen. Bouw van je windows mobile unit een touch versie voor ARM en houd windows desktop een desktop versie --> Dus geen touch crap
2) Haal buttons weg, en voeg ze niet toe. Dingen "deleten" kan net zo goed met de "delete" knop als met de 200 tot 300 pixels hoge button die je nu in je "ribbon" stopt
3) Gevolg van punt 2, haal die ribbon weg, meer ruimte voor je bestanden, en misschien hoef je dan je explorer niet fullscreen te zetten
4) Laat internet explorer gebruik maken van webkit. Misschien werkt het dan een beetje.
5) Wellicht een beetje ver gezocht, maar bouw het hele besturingssysteem opnieuw, van de ground up, op een stabiele unix core in plaats van op DOS (wat, voor diegene die het niet weten, staat voor "Dirty Operating System" --> vroeger qDox --> Quick and Dirty Operating system).
Geen Avatar
gastkrekeltje (gast), 19 Feb 2012, 17:35
1
Windows 8 ziet er wel aardig uit, maar wat is er toch loos met de USB poorten? Mijn USB stick doet het wel, maar een HD drive van 110GB gevoed uit de USB poort verdomd het. Mijn Internet kaart met drivers die het in Windows 7 uitstekend doet werken niet in versie 8. Mijn DVD drive met Brander wordt niet herkend door W 8. Evenals mijn USB modem om verbinding met de router te maken werkt niet. Alsof ze geen stroom krijgen.

Dus tot nu toe valt het erg tegen.
Geen Avatar
gastnoname (gast), 31 Mrt 2012, 12:50
1
Als ik dan toch opnieuw moet beginnen
kan ik net zo goed Ubunto beginnen
Geen Avatar
gastRoemer (gast), 4 Mei 2012, 03:54
1

Quote:

Op 16-9-2011 20:42 schreef Adelbert:
Windows XP draaide redelijk vlot en je had er geen zwaar systeem voor nodig. Windows7 was beter dan Vista, inderdaad, al was het nog altijd geen echte meerwaarde tegenover die 'oude' XP.


Geen echte meerwaarde? De enorme verbetering in stabiliteit en gebruiksgemak vind jij niet belangrijk? Ik was na tien minuten Windows 7 al "om" en ben nooit van mening veranderd. XP is en was een vergaarbak van problemen. Niet zo erg als 95/98 natuurlijk, maar toch. MS maakt steeds enorme stappen vooruit. Niet lineair, maar toch.
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: