2min

Tags in dit artikel

, , ,

Veel gamers die al met een bèta van Vista hebben gewerkt zullen gemerkt hebben dat veel bestaande games niet meer meerkanaals geluid afgespeeld kunnen worden binnen het nieuwe besturingssysteem. Creative heeft daar nu een softwarematige oplossing voor bedacht.

Het probleem met meerkanaals geluid in bestaande games zit hem in het feit dat Microsoft de zogenaamde audiohardwareabstractielaag uit het systeem heeft verwijderd. Deze laag is wel aanwezig in Windows XP en zorgt ervoor dat de audio in games die EAX of DirectSound3D (DS3D) gebruiken over meerdere kanalen kan worden weergegeven. Het ontbreken van deze laag in Vista resulteert meestal in stereo-uitvoer zonder effecten in games als World of Warcraft, Rome: Total War en F.E.A.R.

Creative heeft daarom ALchemy ontwikkeld, een applicatie die de aanwezigheid van een aantal populaire pc-games detecteert en hun DS3D- en EAX-calls omzet in OpenAL-calls, waardoor gebruikers alsnog van meerkanaals geluid kunnen genieten onder Windows Vista. Volgens Creative is een dergelijke applicatie nodig, omdat driverupdates in dit geval niet voor een oplossing kunnen zorgen.

Er is uiteraard een voorwaarde om met deze applicatie te kunnen werken, de gebruiker moet namelijk in het bezit zijn van een Sound Blaster X-Fi kaart van Creative. Overigens werkt ALchemy alleen als de X-Fi eigenaar ook de laatste Vista drivers voor de kaart heeft geïnstalleerd, deze zijn te vinden via de website van Creative.

Creative heeft per direct een bètaversie van ALchemy ter beschikking gesteld op haar website, toekomstige versies zullen nog meer op DS3D-gebaseerde games ondersteunen. Het bedrijf roept verder iedereen die ALchemy gaat gebruiken op om hun ervaringen met de software te delen met andere gebruikers en de ontwikkelaars.