3min

Tags in dit artikel

, , , ,

Een recent onderzoek van Interview-NSS toont aan dat Nederland ruim 7,5 miljoen internetgebruikers heeft in de leeftijdscategorie van 21 tot 74 jaar. Volgens een onderzoek van Hitwise.com doet iedereen uit deze internetpopulatie gemiddeld 70 zoekopdrachten per maand en vertegenwoordigt Google het overgrote deel van deze zoekopdrachten. Wanneer de resultaten uit deze onderzoeken worden samengevoegd, blijkt dat er gezamenlijk 525 miljoen Nederlandse zoekopdrachten per maand worden gegeven.

Wanneer gebruik wordt gemaakt van een zoekmachine, heeft de zoeker op dat moment een duidelijke wens vaak uitgedrukt in een trefwoord of een reeks trefwoorden. Dit in tegenstelling tot veel andere media, waarbij advertenties voor de ontvanger vaak slecht getimed kunnen zijn. Zoekmachinemarketing biedt de mogelijkheid het aanbod af te stemmen op een doelgroep die overduidelijk een behoefte kenbaar maakt en die vaak gelijk bevredigd wil hebben. Deze vorm van marketing is effectief. Een ander groot voordeel is dat gebruikers van zoekmachines vaak al veel verder zijn in het beslissingsproces van een eventuele aankoop. Een eventuele transactie is dus dichterbij dan bij welk ander medium dan ook. Tel daarbij op dat zoekmachinemarketing een hoeveelheid aan marketingdata oplevert die zijn weerga in de offline marketing niet kent, dan is zoekmachinemarketing de toekomst van iedere
professionele marketeer.

Echter is het belang van zoekmachinemarketing de afgelopen jaren in Nederland sterk onderschat. SEMPO (de internationale brancheorganisatie voor zoekmachinemarketeers) meent dat de oorzaak ligt bij het internettrauma dat veel grote Nederlandse bedrijven hebben overgehouden aan de internethype. De enorme investeringen in internet werden vaak niet terugverdiend, e-conomy leek een luchtbel. Maar de tendens is kerende. Online marketing boekt de eerste hoopgevende resultaten en het belang van internet als marketingkanaal krijgt steeds meer aanhangers. De waarde van zoekmachinemarketing volgt met rasse schreden.

Het adverteren in zoekmachines groeit enorm, maar het scoren in de gewone zoekresultaten is voor velen nog onbekend terrein. "De oorzaak ligt bij het technische aspect van zoekmachine-optimalisatie, zoals het beïnvloeden van normale zoekresultaten wordt genoemd. Gevestigde namen in de marketing- en reclamewereld hebben het adverteren in zoekmachines inmiddels wel geïntegreerd in hun dienstverlening, maar voor zoekmachine-optimalisatie hebben ze vaak een partner nodig. Een partner die van wanten weet en daar zijn er in Nederland maar bar weinig van. Dit weerhoudt hen zoekmachine-optimalisatie in het marketingbeleid voor hun klanten op te nemen. Een gemiste kans", aldus SEMPO.

In de Verenigde Staten is zoekmachinemarketing volwaardig opgenomen in de marketingmix; de budgetten laten dit duidelijk zien. Volgens een onderzoek van SEMPO bedroegen de zoekmachinemarketinguitgaven overzee in 2005 ruim zes miljard dollar. Het adverteren in zoekmachines is er momenteel nog het meest populair, maar het budget voor zoekmachine-optimalisatie groeit flink.
Doordat zoveel Amerikaanse bedrijven gebruikmaken van zoekmachinemarketing, is de concurrentie in Engelstalige zoektermen moordend. Dit resulteert in hoge biedprijzen voor zoekmachineadvertenties en grote investeringen in zoekmachine-optimalisatie. Op
Nederlandse zoektermen kan men met geringe budgetten hoog scoren, maar niet meer voor lang. De markt groeit als kool.

Op de toekomstige kosten van adverteren in zoekmachines kan men zich niet voorbereiden, maar voor de gewone zoekresultaten kan men nu al topposities versterken. Zoekmachines baseren deze topposities op de teksten van de pagina en de autoriteit die de website op een specifiek gebied heeft. Het opbouwen van deze online autoriteit kost tijd en tijdig beginnen is dus een vereiste. Concurrenten moeten veel meer moeite doen om dat later nog in te halen.

Het jaar 2006 zou wel eens het jaar van de zoekmachinemarketing kunnen worden. De tijd is er rijp voor, de kennis en kunde is aanwezig; het wachten is op het bedrijfsleven. En dan zal de Nederlandse koopmansgeest het winnen van de Hollandse achterdocht.