Powered by: Supermicro.com

Nieuwsartikel

Gebruik schermresolutie 800x600 daalt aanzienlijk

Gepubliceerd door Jimmy Barge op donderdag 19 april 2007 07:00
Bron: Techzine Redactie, Views 10407

OneStat.com heeft gisteren bekendgemaakt dat het gebruik de schermresolutie 800 x 600 pixels aanzienlijk gedaald is sinds juli 2006. Meer en meer internetgebruikers kiezen voor een schermresolutie van 1024 x 768 pixels of hoger.

Deze resultaten zijn erg belangrijk voor de websitedesigners omdat de meeste websites zijn ontwikkeld voor de schermresolutie 800 x 600 pixels. Het gebruik van de schermresolutie 1280 x 800 is meer dan verdubbeld en heeft het hoogste punt tot nu toe bereikt van 8,53 procent. Gebruikers met schermresolutie 800 x 600 hebben een marktaandeel van 7,22 procent, bijna tien maanden geleden was dit nog 9,75 procent. De meest populaire schermresoluties op het internet wereldwijd zijn:
  1. 1024 x 768 | 55,34%
  2. 1280 x 1024 | 17,23%
  3. 1280 x 800 | 8,23%
  4. 800 x 600 | 8,18%
  5. 1152 x 864 | 3,67%

De meest populaire schermresoluties op het internet in Nederland zijn:
  1. 1024 x 768 55,72%
  2. 1280 x 1024 18,53%
  3. 1280 x 800 8,53%
  4. 800 x 600 7,22%
  5. 1152 x 864 3,78%

Reacties (17)

QUOTErateImage
goh dat is echt niet verast ik bedoel mensen hebben nu goede schermen en videokaarten waarom zouden ze nog 800x600 doen ??


en het is idd goed voor webdesingers want nu kan ik eindelijk mijn eigen site op 1024 maken
QUOTErateImage
offlinetuintje, ICT-liefhebber, 19 Apr 2007, 07:35
De meeste mensen die ik ken hebben inderdaad een 17" beeldscherm en draaien op 1024x768. De hogere beeldschermresoluties zijn ook in opmars ivm breedbeeld en dat de prijzen dalen voor grotere schermen zoals LCD enz.
De 800x600 resolutie zal nog wel afstammen uit de beginpreiode van het internet toen iedereen een 14" of 15" schermpje had.
QUOTErateImage
offlineShier, ICT-liefhebber, 19 Apr 2007, 08:04
Nou niet echt iets waar ik geschokt van ben. al vind ik 7.22% in nederland toch nog best veel :o. Van heel de familie ken ik alleen mijn tante die nog 800 x 600 draaide. zelfs die is nu overgestapt op 1024 x 768. :p ook vind ik het best logisch, onze pc uit 1998 draaide al 1024 x 768. nieuwe pc's worden ook niet meer geleverd (dacht ik) met een resolutie van 800 x 600 (tenminste de schermen die zijn bijgeleverd ;))

Edit:
stel nou dat er 13 miljoen pc's in nederland zijn. dan zou daarvan 7.22% (dat is 13000000 x 0.0722 = 938600 pc's met de resolutie van 800 X 600 :o) dat is nog best veel eigenlijk :9
Shier heeft dit bericht gewijzigd op 19-04-2007 om 08:09.
QUOTErateImage
offlineO-T4live, ICT-liefhebber, 19 Apr 2007, 08:42
met de opkomst van de TFT schermen zit je aan een "optimale" resolutie. Als je um kleiner maakt dan is het gewoonweg niet om aan te zien :).
QUOTErateImage
offline_GAIA_, ICT-professional, 19 Apr 2007, 09:11
Ik draai op mijn win2k pc nog steeds 800*600, simpelweg omdat er een 14" scherm aanhangt, die op 1024*768 slechts 60Hz doet, en dat schokt nogal.

@tuintje
In het begin van het internet draaide men 640*480, of zelfs nog lager.

Andere resoluties die ik draai zijn: 1280*800 op mijn laptop, en 1280*960 op de gewone pc, maar soms ook 1600*1200, of 3200*1200 als ik 2schermen heb aangesloten. is wel handig met photoshop bv.

Vind het opzich wel vreemd dat 1280*960 zo weinig gebruikt wordt. Maarja de TFT's zijn niet 4:3 maar 5:4. En aangezien ik twee ouderwetse 19" CRT's heb, draai ik liever wél een 4:3 resolutie.

Quote:

Op 19-4-2007 08:42 schreef O-T4live:
met de opkomst van de TFT schermen zit je aan een "optimale" resolutie. Als je um kleiner maakt dan is het gewoonweg niet om aan te zien :).

Maar toch draaien veel mensen met een 17" TFT 1024*768. Omdat ze anders alle 'te klein' vinden. :( maar je hebt gelijk, het ziet er niet uit, doordat TFT's een vast pixelraster hebben.
Daarnaast wordt de hele lay=out verknoeid, omdat ze een 4:3 resolutie gaan gebruiken, ipv 5:4.
_GAIA_ heeft dit bericht gewijzigd op 19-04-2007 om 09:14.
QUOTErateImage
offlinexenon, ICT-liefhebber, 19 Apr 2007, 12:27

Quote:

Op 19-4-2007 09:11 schreef _GAIA_:
Ik draai op mijn win2k pc nog steeds 800*600, simpelweg omdat er een 14" scherm aanhangt, die op 1024*768 slechts 60Hz doet, en dat schokt nogal.

@tuintje
In het begin van het internet draaide men 640*480, of zelfs nog lager.

Andere resoluties die ik draai zijn: 1280*800 op mijn laptop, en 1280*960 op de gewone pc, maar soms ook 1600*1200, of 3200*1200 als ik 2schermen heb aangesloten. is wel handig met photoshop bv.

Vind het opzich wel vreemd dat 1280*960 zo weinig gebruikt wordt. Maarja de TFT's zijn niet 4:3 maar 5:4. En aangezien ik twee ouderwetse 19" CRT's heb, draai ik liever wél een 4:3 resolutie.
[...]
Maar toch draaien veel mensen met een 17" TFT 1024*768. Omdat ze anders alle 'te klein' vinden. :( maar je hebt gelijk, het ziet er niet uit, doordat TFT's een vast pixelraster hebben.
Daarnaast wordt de hele lay=out verknoeid, omdat ze een 4:3 resolutie gaan gebruiken, ipv 5:4.


Voor mijn baas heb ik het zo gedaan. De resolutie gewoon hoog gehouden (native) maar de textgrootte gigantisch hoog gezet. Zo hoog dat zijn boekhoudingsapp. in DOS nog net aan werkt :P geloof 70 ongeveer.

Quote:

Op 19-4-2007 08:04 schreef Shier:
draaide al 1024 x 768. nieuwe pc's worden ook niet meer geleverd (dacht ik) met een resolutie van 800 x 600 (tenminste de schermen die zijn bijgeleverd ;))


Jawel hoor, alleen zijn vaak de bijgeleverde schermen 17 of 19 inch waardoor als je op een 800x600 resolutie alles heel erg groot wordt. Vandaar dat het dan standaard is anders is ingesteld maar het KAN nog steeds :P

Ik draai 1680x1050 op me pc en op me mac 1440x900, whaha ben uniek :9
Roberttt heeft dit bericht gewijzigd op 19-04-2007 om 13:18.
Ik draai 1024x1280 :)

Alleen hier op school draaien ze nog 800x600 :x dit is ech so focking irri!!
QUOTErateImage
offlineRye, ICT-liefhebber, 19 Apr 2007, 13:44

Quote:

Op 19-4-2007 13:34 schreef dutchman140:
Ik draai 1024x1280 :)

Alleen hier op school draaien ze nog 800x600 :x dit is ech so focking irri!!


Op school nog zo'n reso, damn. Meeste beeldschermen zijn TFT @ 1280x1024 met een P4 DualCore @ 3Ghz. Andere met nog CRT draaien op 1024x768 of op 1280x1024 ligt er aan wat de leerling instelt, P4 3.0Ghz tjah. Ik vind die hoge reso's een stuk fijner, minder scrollen en alles lekker scherp.
benden: 1024 x 768
op mijn eigen pc: 1280 x 1024
en op school: 1600 x 1200 :s (schoolen zijn echt gek)
QUOTErateImage
offlineShier, ICT-liefhebber, 19 Apr 2007, 14:18

Quote:

Op 19-4-2007 13:18 schreef Roberttt:
[...]

Jawel hoor, alleen zijn vaak de bijgeleverde schermen 17 of 19 inch waardoor als je op een 800x600 resolutie alles heel erg groot wordt. Vandaar dat het dan standaard is anders is ingesteld maar het KAN nog steeds :P

Ik draai 1680x1050 op me pc en op me mac 1440x900, whaha ben uniek :9


ik zeg ook niet dat het kan.. maar de meeste veranderen die resolutie toch niet, meestal staat de resolutie ingesteld wat het beste bij de monitor past (1024 x 768 bij 17 inch (bij mijn oude was dat in ieder geval het beste. ik heb het hier over CRT, native van 17 inch tft is dacht ik 1280 x 1024 (kan ook anders zijn hoor weet het niet zeker :9)
QUOTErateImage
offlineGood Fella, ICT-professional, 19 Apr 2007, 14:38
Dus volgens de statisstieken gebruikt er niemand in nederland 1600x1200 :')
QUOTErateImage
offlineMartijnGP, ICT-liefhebber, 19 Apr 2007, 15:19

Quote:

Op 19-4-2007 14:38 schreef Good Fella:
Dus volgens de statisstieken gebruikt er niemand in nederland 1600x1200 :')


Ik denk dan ook niet dat er veel mensen zijn die een 20" of zelfs 21" scherm hebben, wat toch wel nodig is voor die resoluties. De meeste mensen hebben 19", 17" of soms zelfs nog 15". De meeste mensen op bv. Techzine zullen wel een 19"+ monitor hebben die die resoluties aankan, maar de gemiddelde consument zal dat niet zomaar even hebben staan.

Ik vind trouwens wel dat er in dit soort tests onderscheid gemaakt moet worden tussen CRT en LCD, of liever gezecht de beeldverhoudingen van beide type schermen, CRT is (meestal) 4:3, LCD is (meestaL) 5:4. Hierdoor zijjn overeenkomende resoluties op deze schermen niet mogelijk zonder vervorming of afsneiding.

Quote:

Op 19-4-2007 14:38 schreef Good Fella:
Dus volgens de statisstieken gebruikt er niemand in nederland 1600x1200 :')

Nee, dat concludeer jij, omdat je niet goed leest.
Want wat er staat is dit: De meest populaire schermresoluties op het internet in Nederland zijn.

Quote:

Op 19-4-2007 14:38 schreef Good Fella:
Dus volgens de statisstieken gebruikt er niemand in nederland 1600x1200 :')


Als je snel kunt hoofdrekenen had je kunnen zien dat het totaal percentage (in de NL lijst) nog 6,22% te kort kwam... ;)
Zelf 21 inch CRT staan :) 1600 x 1200
lol, niet erg verbasend.
mijn dell 17" CRT draait 1600x1200 :9
LaZeR heeft dit bericht gewijzigd op 19-04-2007 om 19:02.
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechte reacties hebben invloed op je hoeveelheid punten. Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties. Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article report gemeld worden.

Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup split anchor
captcha
Verzenden:
TwitterLinkedInRSS

Peiling

De eeuwige strijd: ATI of Nvidia

ATI blijkt met de HD5000-serie enorm succesvol te zijn, Nvidia komt nu met de Fermi. Wat heb jij het liefste voor grafischekaart?

(46%) Ik koop op prijs/prestatieverhouding
pollpollpoll
(29%) ATI
pollpollpoll
(24%) Nvidia
pollpollpoll
(1%) Intel
pollpollpoll

250 stemmen - 22 reacties