2min

Tags in dit artikel

, , ,

Sinds het drama op de Virginia Tech University in Blacksburg laait de discussie over gewelddadige games weer op, gisteren was op deze site te lezen dat Dr. Phil McGraw zich ook in de discussie mengde. Maar uit resultaten van een nieuw onderzoek komt naar voren dat gamers er zich van bewust zijn dat ze een spel spelen.

Omdat er de laatste tijd weer zoveel te doen is om gewelddadige games liet de British Board of Film Classification (BBFC) een onderzoek houden onder gamers, hun ouders en mensen uit de industrie, om erachter te komen wat het effect is van deze games. BBFC classificeert jaarlijks 300 games en concludeerde uit het onderzoek dat gamers spellen spelen om te ontsnappen aan het dagelijks leven. Maar vrijwel alle gamers zijn zich er weldegelijk van bewust dat ze een spel spelen en ze hebben dan ook niet de neiging om in het echte leven ook zo gewelddadig te zijn.

Een aantal van de ondervraagden is wel van mening dat mensen die op één of andere manier al ontspoord zijn wel over het randje geduwd kunnen worden als ze obsessief gewelddadige games spelen. De meeste oudere gamers geven verder aan dat ze niet aggressief worden van games, maar juist hun aggressie afreageren met games. Van de ondervraagde gamers die jonger dan vijftien zijn, gaf wel een groot deel aan sommig geweld in games schokkend te vinden. Doordat ze zich niet prettig voelen bij de grote hoeveelheid aan geweld in games hebben ze regelmatig nachtmerries.

Volgens BBFC directeur David Cooke is het dan ook zaak dat ouders oplettend blijven, het is zaak om kinderen te beschermen tegen games die voor volwassenen geclassificeerd zijn. Het onderzoek concludeert ook dat gewelddadige games als Grand Theft Auto en Manhunt nu misschien populair zijn onder jongeren, maar dat dat met de snelle ontwikkelingen op het gebied van games over een paar jaar heel anders kan zijn.