Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Nieuws » Security » Sterke stijging Mac en Linux virussen verwacht

Sterke stijging Mac en Linux virussen verwacht

Dinsdag 24 april 2007 17:45 door Robinair-NA1
Bron: PC Pro, Views 8368, Reacties (8)

Er zal een sterke stijging in het aantal virussen voor Mac en open-source platformen plaatsvinden. Dit stelt beveiligingsexpert Eugene Kaspersky.

De mede-oprichter en hoofd van anti-virus onderzoek bij Kaspersky Labs claimt dat de lauwe ontvangst van Vista ervoor zal zorgen dat er meer klanten naar alternatieve platformen overstappen. Deze platformen worden zo een aantrekkelijker doel voor schrijvers van malware. "Thuisgebruikers zijn niet zo loyaal aan het besturingssysteem," aldus Kaspersky. "Sommige Windowsgebruikers zullen naar andere besturingssystemen overstappen. Microsoft zal zijn dominantie niet verliezen, maar het wordt een klein beetje ingeperkt."

Kaspersky vertelt dat virussen voor de Mac niet moeilijker te weren zijn dan virussen voor Windows, maar "het is niet zo makkelijk om goede anti-virus experts te vinden voor niet-Windows platformen." Opensource levert een groter probleem. "Veel mensen kunnen de opensourcecode inzien, dus kunnen er vlugger problemen worden gevonden. Het is geweldig als het de goede mensen zijn die oplossingen vinden, maar zijn het de slechte mensen, dan is er een probleem," waarschuwt Kaspersky.

Vista ontsnapt tevens niet aan Kaspersky's wraak. Alhoewel hij het fundamenteel eens is dat Vista veel veiliger is dan Windows XP, verklaart hij dat niet alle beveiligingsbedrijven hun software op Vista hebben aangepast. "Is een minder beschermde XP-computer met een voltooide set van beveiligingssoftware veiliger dan een meer beschermde Vista-computer met minder ontwikkelde beveiligingssoftware? Microsoft heeft veel aandacht besteed aan de beveiliging van Vista, maar dat resulteert in minder flexibiliteit voor de makers van beveiligingssoftware."

Kaspersy waarschuwde tevens dat schrijvers van malware zich steeds meer richten op non-PC platformen, zo ook consoles en smartphones. "Als er virussen voor de PlayStation 3 zijn; als de situatie zo is dat we beveiliging voor deze apparaten nodig hebben, zullen we deze beveiligingsproducten ook krijgen."

Er zijn 8 reacties

Geen Avatar
offlinetuintje, ICT-directeur, 24 Apr 2007, 18:14
2

Quote:

De mede-oprichter en hoofd van anti-virus onderzoek bij Kaspersky Labs claimt dat de lauwe ontvangst van Vista ervoor zal zorgen dat er meer klanten naar alternatieve platformen overstappen. Deze platformen worden zo een aantrekkelijker doel voor schrijvers van malware. "Thuisgebruikers zijn niet zo loyaal aan het besturingssysteem," aldus Kaspersky.


Ik denk persoonlijk niet dat mensen zullen overstappen naar andere alternatieven, een paar daar gelaten. Want waarom zou je overstappen als je nog een paar jaar vooruit kan op XP? Volgend jaar zullen we zien hoe goed Vista is en hoe goed het zal verkopen als alle kinderziektes eruit zijn. Dan zullen mensen overstappen en dan is Vista ook wel ingeburgerd.

Thuisgebruikers zijn wel loyaal aan hun OS systeem. De gemiddelde thuisgebruiker is allang blij dat alles het doet en zoalang hij erop kan doen wat hij wil zal hij niet snel overstappen. Waarom zou je ook, het werkt toch?
Avatar
offlineIT-Pro, ICT-liefhebber, 24 Apr 2007, 20:19
3

Quote:

Op 24-4-2007 18:14 schreef tuintje:
Ik denk persoonlijk niet dat mensen zullen overstappen naar andere alternatieven, een paar daar gelaten. Want waarom zou je overstappen als je nog een paar jaar vooruit kan op XP?

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar ik kom ook vele thuisgebruikers tegen die zo langzamerhand Windows-moe zijn. Zij willen eens wat anders dan Windows.

Natuurlijk zijn er ook grote groepen die óf bij XP blijven of bij hun eerstvolgende nieuwe computer de overstap naar Vista maken.
Aan het eind van het jaar ben je dat sowieso verplicht want Microsoft wil niet dat gecertificeerde Microsoft-resellers dan nog XP verkopen in plaats van Vista.

De achterban van Dell heeft kort geleden aangegeven XP terug te willen zien en daar heeft het bestuur van Dell vervolgens gehoor aan gegeven door de keuze te bieden om danwel Vista danwel XP mee te leveren op nieuwe systemen.

Quote:

Volgend jaar zullen we zien hoe goed Vista is en hoe goed het zal verkopen als alle kinderziektes eruit zijn.

Ik ben benieuwd. Microsoft moet het sowieso puur hebben van de verkoop van nieuwe PC's waarbij Vista geleverd wordt.
Mensen zullen vanwege de hoge prijs niet zo snel een losse Vista-versie kopen, denk ik.

Quote:

Dan zullen mensen overstappen en dan is Vista ook wel ingeburgerd.

Tsja, als een gemiddelde thuisgebruiker al aangeeft eerst te willen wachten op Service Pack 1 waarin de features die eigenlijk in de final hadden moeten zitten nog eens toegevoegd worden dan zegt dat al heel wat over Windows als OS, lijkt me.

Quote:

Thuisgebruikers zijn wel loyaal aan hun OS systeem. De gemiddelde thuisgebruiker is allang blij dat alles het doet en zoalang hij erop kan doen wat hij wil zal hij niet snel overstappen. Waarom zou je ook, het werkt toch?

Thuisgebruikers zijn wel loyaal. Maar als iets even niet zo werkt als het hoort dan is 't wel snel: "Hè verdorie, heeft die ***computer alweer kuren?!"
En dat soort mensen zijn vervolgens erg gevoelig voor de commercials van o.a. Apple waarin op laconieke wijze de nadelen van Windows en de voordelen van een Mac t.o.v. een gewone PC worden gepresenteerd.

Het is niet voor niets dat zoveel mensen de overstap wagen naar een Mac. En die mensen zijn vervolgens erg tevreden.
Weliswaar vind je die commercials van Apple (nog) niet in Nederland maar het feit dat er ook al UK commercials zijn laat denk ik wel zien dat de Mac ook zijn opmars in Europa verder gaat voortzetten. En daar valt Nederland uiteindelijk ook onder.

Ook de Linux-distro's krijgen de thuisgebruiker in het vizier en doen er alles aan om gebruiksvriendelijker te worden.
De nieuwste telg van de Ubuntu-familie heeft daarom ook een favorites-importer ingebouwd om je Firefox-favorieten in Ubuntu te importeren.
En tevens is standaard ondersteuning voor verschillende media-formaten toegevoegd en worden de ATi en Nvidia-stuurprogramma's standaard geïnstalleerd (activatie vereist).
Dit soort gebruiksvriendelijke toevoegingen zal in de loop van de tijd enkel toenemen.

Apple komt in oktober met haar nieuwe besturingssysteem, Leopard, waar - blijkens een poll op een van de bekendste geruchtensites over Mac's - zeker al zo'n 10.000 mensen op wachten.
Microsoft komt aan het eind van het jaar vervolgens met Service Pack 1 voor Vista waar ook veel mensen op wachten en de Linux-distro's ontwikkelen ook driftig door aan hun besturingssysteem.

Wat betreft de veiligheid van de besturingssystemen. Het is niet enkel vanwege het feit dat de besturingssystemen minder populair zijn dan Windows.
Ook de constructie van het besturingssysteem werkt wel degelijk mee.
Als de beste virus-experts op Mac OS X zijn losgelaten een tijdje geleden om tegen een beloning van 10.000 euro een virus te schrijven en niemand slaagt erin om een werkend virus te schrijven dan zegt dat volgens mij al zeer veel over de veiligheid van zo'n OS.

Ik zou me er eigenlijk niet al te druk om maken. Weliswaar is deze man een expert op dit gebied maar gezien de structuren van besturingssystemen als Linux en Mac OS X is het niet bepaald logisch dat er opeens honderden virussen opduiken.

Als er al zoiets opduikt zal het meer een exploit zijn van een bestaand lek in het OS, denk ik.
Avatar
Denk dat dit ergens wel was te verwachten, niet?
Linux is steeds populairder aan het worden en het lijkt me dan ook logisch dat stilletjes aan virusschrijvers ook wel eens iets gaan ontwikkelen voor Linux distro's.
Geen Avatar
Ik heb met linux gewerkt en vind het bagger..

Ik denk dat velen windows wel best vinden..

Ik zou best mac willen proberen als ik wist wat het voordeel er van is..
Avatar
offlineIT-Pro, ICT-liefhebber, 24 Apr 2007, 21:59
2

Quote:

Op 24-4-2007 20:52 schreef peter91:
Ik heb met linux gewerkt en vind het bagger..

De vraag is vervolgens; waarom vind jij Linux bagger? Hoe denk je dat ontwikkelaars ooit hun producten kunnen aanpassen aan de eisen van de consument als de consument enkel oppervlakkig vermeldt dat hij/zij het "bagger" vindt?

Het is dan van belang dat de ontwikkelaar ook weet wát er zo bagger is voordat er überhaupt iets verbeterd kán worden.

Daarbij is Linux ook geen besturingssysteem als Windows. De opzet en structuur komt zelfs niet eens overeen met elkaar.
Waar Linux e.d. met een rechtensysteem werkt kan je bij Windows in principe elk bestand aanpassen danwel verwijderen.

Belangrijk verschil is ook dat Linux open-source is - d.w.z. dat de broncode ingezien danwel gewijzigd mag worden - terwijl Windows juist closed-source is.
Niemand kan wijzigingen in de broncode aanbrengen buiten Microsoft zelf.

Het feit dát Linux open-source is zorgt er dan ook voor dat veiligheidslekken e.d. veel sneller gedicht worden.
Simpelweg omdat iedereen de mogelijkheid heeft om een fix te maken.
Kanttekening daarbij is dat je die vrijheid ook kunt misbruiken om eventueel virussen te schrijven.

Quote:

Ik denk dat velen windows wel best vinden..

Zolang het naar behoren werkt wel. Maar als mensen tegen problemen aanlopen zijn ze sneller geneigd om naar een alternatief over te stappen. Hetgeen toch regelmatig gebeurd.

Vandaar ook dat Apple juist commercials maakt door een vergelijking te maken tussen de nadelen van Windows en de voordelen van een Mac c.q. Mac OS X.

Linux moet je niet gaan gebruiken naar mijn mening als je je niet wilt verdiepen in het besturingssysteem.
Als je je niet verdiept bereik je ook niks en vind je het hoogstwaarschijnlijk "bagger", zoals jij verwoord.

Quote:

Ik zou best mac willen proberen als ik wist wat het voordeel er van is..

En die voordelen die zijn natuurlijk niet te vinden op internet. Kijk nou eens op de site van Apple zelf, waar een hele reeks aan voordelen staan opgesomd.
Je moet voor jezelf maar bepalen wat jij belangrijk vindt, maar zaken zoals niet gevoelig voor virussen, spy- en adware lijken me toch positieve punten.
Of het gegeven dat alles zo lekker simpel is en je hoe dan ook veel kunt wijzigen (m.b.t. het OS: Mac OS X).

Veel mensen gingen je al voor door de overstap naar een Mac te wagen en zijn zeker niet van een koude kermis thuisgekomen.
Velen zijn uitermate tevreden en geven zelfs aan nooit meer terug te willen naar Windows.
Simpelweg omdat Mac OS X hun zoveel meer te bieden heeft.

En het is weliswaar persoonlijk natuurlijk, maar het uiterlijk van Mac OS X is ook veel mooier.
Het is allemaal meer 'af'. In tegenstelling tot Windows die nog steeds bitmaps gebruikt uit Windows 95 / 98.
Niet dat daar iets mis mee is maar daardoor heeft het meer weg van een aanvulling die niet compleet is dan iets wat ook daadwerkelijk compleet ís.
IT-Pro heeft dit bericht gewijzigd op 24-04-2007 om 22:01.
Avatar
offlineChezzer, ICT-liefhebber, 24 Apr 2007, 23:34
1
Eigenlijk is dit verhaal van Kaspersky een uitspraak uit de oude doos: des te populairder je bent, des te meer aanvallen je te verduren krijgt. Jammergenoeg vertelt dit artikel niet op welke gebieden Kaspersky denkt dat de meeste virussen zullen komen.
Juist het rechtensysteem in Linux is een ijzersterk punt, waarmee het moeilijk is om een heel systeem over te nemen. Hoogstens worden bepaalde processen overgenomen of uitgeschakeld.
Het aantal 'proof of concept'-virussen komt de laatste tijd meer in het nieuws, maar toch blijkt dat hier weinig tot geen verdere nieuwswaardige ontwikkeling in zit.

Maar goed, ik ga wel uit van de deskundigheid van Kaspersky. Met een gerenommeerd product als Kaspersky AV, mag je verwachten dat ze geen onzin uitkramen. Ik wacht rustig af wanneer de eerste golf van virussen Linux gaat torpederen.
Geen Avatar

Quote:

Juist het rechtensysteem in Linux is een ijzersterk punt, waarmee het moeilijk is om een heel systeem over te nemen. Hoogstens worden bepaalde processen overgenomen of uitgeschakeld.


Bij linux is juist het gevaar als jij software instaleerd ( wat jij alleen als super user of welke naam je er ook aan wil geven kunt doen ) dan als er maar een stukje kwaad willende code tussen te zitten en je beheert de computer al. Dus op dat vlak is het ook niet veilig. Vanuit een browser word het wel moeilijk om een virus binnen te krijgen dat is dan wel weer een voordeel.

Wat ik ook vind je kunt computers gebruikers in 3 delen opsplitsen

1e:

Deze groep weet hoe hij een computer aan kan zetten en de benodigde dingen wie hij wil uitvoeren dat kan hij. Deze mensen zijn opgegroeit met windows en dat is sterk ingeburgert. Veelal van hen weten niet eens dat er iets anders dan windows is. Deze groep is het niet relevant en moeilijk aan het verstand te praten om over te stappen.

2e:

Deze groep is wat meer bezig met computers. Zij weten wat allen inhoud. Ze hebben daarom ook een sterke mening, die zowel negatief als positief kunnen uitpakken. Om deze mening te kunnen creëren moeten ze eerst van alles wat uitproberen. Dus ze hebben het al geprobeert en blijven bij de gene wie ze het beste vinden.

3e:

De bedrijf matige netwerken, hierbij kun je ook 3 kanten op

- kleine bedrijfen die computers alleen maar gebruiken voor hun administratie en dergelijke. Hier is het ook niet relevant om over te stappen op een andere os dan windows, want het meerendeel is opgeleid om met programma's en de os zelf te werken. Om in dit geval linux te gebruiken is onnodig en vergt meer inspanning terwijl dat niet echt nood zakelijk is.

- groote bedrijfen, hierbij kun je aan hele groote concerns denken zoals phillips etc. Die zouden het kunnen delen. 50:50 ten eerste heb je al groote servers staan die hoogt waarschijnlijk draaien op linux maar ook de veiligheid van linux is wat beter dan windows. Dus de prive gevoelige dingen zou je bijvoorbeeld beter op linux kunnen bewerken ( deze optie denk ik zelf weet niet als het echt zo is )

- als laatste heb je dan ook nog hosting befrijfen. Zolang windows geen goeie altarnatief heeft voor appache en zo en als het niet veilig is heeft het weinig voordelen. Asp word vrij weinig gebruikt. Dat zou dan als een van de voordelen zijn maar die word vrij weinig gebruikt dus je hebt er niet veel aan + dat het veel onveiliger is op een windows server.

Kortom, de eerste groep kun je weinig marktaandeel veroveren als linux of mac. De 2e groep moet je het echt van hebben en de 3e groep moet je het van optie 2 en 3 hebben.

Zelf persoonlijk zweer ik bij linux. Het is veilig stabieler en het belangrijkste ik heb meer controle. Bij windows vind ik gebeurt er veel meer achter de schermen waar je maar moeilijk achter kunt komen en laat staan veranderen. Bij linux is het allemaal veel duidelijker en heb je meer invloed.

De mensen die echt negatief praten over linux komt, doordat ze het niet echt goed snappen of te snel weer over gestapt zijn. Tuurlijk dat je liever op windows werkt is ieder zijn eigen mening, echter dat het bagger is kan ik niet mee eens zijn.

Ik heb zelf een dual boot omdat ik helaas de verkeerde progamerings taal heb geleerd ( alleen maar talen voor windows ) maar daar komt nog verandering in.
Avatar
offlineChezzer, ICT-liefhebber, 25 Apr 2007, 15:00
2

Quote:

Op 25-4-2007 11:46 schreef rxr:
Bij linux is juist het gevaar als jij software instaleerd ( wat jij alleen als super user of welke naam je er ook aan wil geven kunt doen ) dan als er maar een stukje kwaad willende code tussen te zitten en je beheert de computer al. Dus op dat vlak is het ook niet veilig. Vanuit een browser word het wel moeilijk om een virus binnen te krijgen dat is dan wel weer een voordeel.

Hoezo alleen software installeren als root/superuser? Bedoel je dat je dan alleen de make && make install opdracht kunt geven?
Hoe dan ook, ik installeer zo min mogelijk als root/superuser (zeker wanneer het om netwerkapplicaties/services gaat) en maak liever een aparte user aan voor dat proces (bijv. een aparte user voor apache en een aparte user voor mysql, etc.)
Het wordt alleen onveilig als je consequent alle applicaties met root als eigenaar installeert. Dat is vragen om problemen. Dan heb je inderdaad gelijk. Maar om het rechtensysteem gelijk niet veilig te noemen...

[Johan-Cruyff-modus]
Ellek foordeel heeft z'n nadeel en ellek nadeel heeft z'n foordeel.
[/Johan-Cruyff-modus]

In ieder geval zit hier een heel tevreden Linux gebruiker, zowel met server en desktop. Het heeft even tijd gekost om de boel te configureren, maar dan heb je ook wat. Nog los van alle voordelen rondom de securityzaken, ben ik vooral te spreken over de stabiliteit. En ik doe vanalles met mijn bak: van simpel tekstverwerken, codekloppen tot video/afbeeldingbewerking en gamen (UT2004).
En alles werkt gewoon zonder restarten, volgepropte registries, steeds trager wordende systemen. En nu het allemaal nog zo vlotjes verloopt, geniet ik ervan zolang het mogelijk is.

Tot zover mijn Linux-promotie...
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: