Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Nieuws » Mobile » SMS schadelijk voor geschreven taal

SMS schadelijk voor geschreven taal

Vrijdag 27 april 2007 19:00 door Robinair-NA1
Bron: CNN, Views 8856, Reacties (20)

De alsmaar stijgende populariteit van SMS'en via mobiele telefoons is een gevaar voor de geschreven taal onder Ierse schoolkinderen. Dat stelt een Ierse onderwijscommissie.

De hoeveelheid fouten in grammatica en punctuatie is een serieus probleem geworden. Zo stelt de State Examination Commission in een rapport over de prestaties van 15-jarigen op examens.

"De opkomst van mobiele telefonie en de stijgende populariteit van SMS'en als een middel van communicatie heeft klaarblijkelijk de normen van het schrijven beïnvloed, zoals te zien in de antwoorden van de examenkandidaten," verklaart het rapport, gedeeltelijk gepubliceerd in de Irish Times. "SMS'en met het gebruik van fonetische spelling en met min of meer geen punctuatie vormt een bedreiging voor de traditionele regels van het schrift."

Het rapport benadrukt dat in veel gevallen, kandidaten veelvuldig gebruik maakten van korte zinnen en werkwoordsvormen in de tegenwoordige tijd. Tevens hadden de kandidaten een beperkte woordenschat.

Er zijn 20 reacties

Geen Avatar
Lol ik kreeg vorig jaar ook bij nederlands te horen dat ik minder msn/sms taal moes schrijven. Daardoor heb ik noggis onvoldoendes gehaald :P
Avatar
Denk wel dat dit een probleem is. Ik gebruik mijn gsm zo goed als nooit, maar mijn chat taal is abominabel. Ik kan beter engels dan nederlands en ik betrap mijzelf er op dat ik mij de laatste tijd afvraag hoe ik de meest simpele woorden alweer moest schrijven :/ Hersentumor, dislectie, IRC kan vanalles zijn
Geen Avatar

dyslectie :P jah tis echt erg met jouw :P :P
Avatar
Bij de meeste mensen is ook de MSN taal schadelijk voor geschreven taal, of valt dat ook onder SMS taal?
Geen Avatar
Mijn smsjes zien er altijd keurig uit want sms uitdrukkingen worden niet door de T9 herkend.
Avatar
0

Quote:

Op 27-4-2007 19:05 schreef Parusa:
Denk wel dat dit een probleem is. Ik gebruik mijn gsm zo goed als nooit, maar mijn chat taal is abominabel. Ik kan beter engels dan nederlands en ik betrap mijzelf er op dat ik mij de laatste tijd afvraag hoe ik de meest simpele woorden alweer moest schrijven :/ Hersentumor, dislectie, IRC kan vanalles zijn


Precise het zelfde als jou ik had het laatst met 'Terug' ik schreef toen trug of turug ofzwat dan ook maar niet het goeie :9
Geen Avatar
Zeuren om dit maar niet om het Microsoft Office pakket in de scholengemeenschap. Nog nooit zoveel fouten e.d. gezien.

Maar dit is toch van de gekke, het is hier veel erger dan daar maar dat hebben wij zelf niet door.
Avatar
offlinecom2,1ghz, ICT-professional, 27 Apr 2007, 22:03
1
Tjah ik gebruik vaak afkortingen omdat ik per sms maximaal 120 tekens kan versturen en soms zit ik wel op het limiet.
Avatar
Ik sms gewoon abn.. praat abn.. type abn tegen mensen, enkel in games is het soms van "wtf" "stfu" enz.. maar anders niet,

Vind het trouwens vet irritant als mensen het zo in het openbaar doen.
Avatar
offlineMartijnGP, ICT-liefhebber, 27 Apr 2007, 23:28
1
En laatst was er nog een nieuwsbericht (kan het zo even niet vinden, maar ik geloof dat het op NL1 was) dat talen uit subculturen juist goed zijn voor de taalontwikkeling van jongeren, en dat de SMS/MSN taal goed gescheiden wordt gehouden van wat er bijvoorbeeld op school geschreven moet worden. Het is ook niet moeilijk gescheiden te houden. Bijvoorbeeld op MSN, maar vooral in SMS gebruik ik vaak zelfs zo veel afkortingen dat sommige mensen me terug SMS'en omt e vragen wat ik nou bedoelde, en toch kan ik bijvoorbeeld op school of als ik iets belangrijks moet schrijven goed overschakelen naar 'normale' spelling. Beetje onzin lijkt me dus, want dit zie ik bij erg veel mensen die vaak SMS'en.
Geen Avatar
offlinetuintje, ICT-directeur, 27 Apr 2007, 23:42
1
Denk dat dit een wereldwijd probleem aan het worden is. Het heeft niks met de tekstlengte te maken want tegenwoordig kan je ook langere SMS-en versturen en dus normale woorden gebruiken.
Ik zelf gebruik geen SMS/MSN taal en vindt het zeer belangrijk dat de nederlandse taal gehandhaafd blijft. Sommige mensen weten al niet eens meer hoe ze een normale brief moeten schrijven, laat staan een sollicitatiebrief. Deze mensen komen zichzelf tegen bij een baan zoeken of een andere zakelijke aangelegenheid. De taal verloederd vind ik.
Avatar
offline_GAIA_, ICT-professional, 28 Apr 2007, 00:28
0

Quote:

Op 27-4-2007 23:07 schreef blackmoon:
Ik sms gewoon abn.. praat abn.. type abn tegen mensen, enkel in games is het soms van "wtf" "stfu" enz.. maar anders niet,

Vind het trouwens vet irritant als mensen het zo in het openbaar doen.

Hetzelfde hier. Wanneer je bij Nederlands ook sms-taal gaat gebruiken ben je mijns inziens heel erg dom bezig, je hebt zelf door dat je iets fout doet. :s

Qua afkortingen gebruik ik alleen 'echte' afkortingen, behalve in games.

Dan gebruik is weleens rofl, lol, np, of wat dan ook.
Maar meestal doe ik racesims waar uitspraken onder een bepaalde knop zitten, en die zijn dan ook goed gespeld.

Ctrl-toets is bijvoorbeeld 'leaving pits'.
Alt is 'Sorry'
/ is'no problem'
Enzovoort. :)
Avatar
offlinegoathegod, ICT-liefhebber, 28 Apr 2007, 05:21
0

Quote:

Op 27-4-2007 19:30 schreef autogek:
[...]
dyslectie :P jah tis echt erg met jouw :P :P

"dyslexie" inderdaad :9
Geen Avatar

Quote:

Op 28-4-2007 05:21 schreef goathegod:
[...]
"dyslexie" inderdaad :9


damn, je was mij voor :D
Avatar
offlineGmZone, ICT-professional, 28 Apr 2007, 11:27
0
Ik heb er niet veel last van. Ik schrijf veel in MSN/SMS-taal, maar toch kan ik ook gewoon spellen in gewone schrijftaal.
Geen Avatar

Quote:

Op 27-4-2007 23:42 schreef tuintje:
Denk dat dit een wereldwijd probleem aan het worden is. Het heeft niks met de tekstlengte te maken want tegenwoordig kan je ook langere SMS-en versturen en dus normale woorden gebruiken.
Ik zelf gebruik geen SMS/MSN taal en vindt het zeer belangrijk dat de nederlandse taal gehandhaafd blijft. Sommige mensen weten al niet eens meer hoe ze een normale brief moeten schrijven, laat staan een sollicitatiebrief. Deze mensen komen zichzelf tegen bij een baan zoeken of een andere zakelijke aangelegenheid. De taal verloederd vind ik.


Daar ben ik het nou totaal mee oneens. Mensen die de kwaliteit van het goed solliciteren bezitten (waar ik goede brieven schrijf ook onder reken) zijn mensen met een gezond verstand, die zichzelf kunnen presenteren/weten hoe ze iets over moeten brengen.

Nou leg ik het volgende voor: Iemand kan een SMS-je sturen van 160 letters (met een afkorting in het SMS-je) of van 161, waarbij hij bij 161 letters het dubbele kwijt is. Iemand met een gezond verstand kort dan toch even ergens een woordje af zodat hij niet meer als 160 letters heeft gebruikt (even ervan uitgaan dat het niet om een formeel SMS-je gaat). Met alle respect, als je deze afweging maakt en je kiest om er geen 160 letters van te maken vind ik niet dat je erg slim bezig bent.

Dat jongeren af gaan korten om zo kosten (en ook tijd) te besparen als ze met hun maten praten is geen zorgelijke zaak, jongeren blijken juist inventief en verstandig met de middelen om te gaan. Dat 15-jarigen tegenwoordig zelf niet meer weten wat nou goed en wat fout is, dat is zeker een zorgelijke zaak. Maar dat probleem ligt bij het onderwijs (wat overigens niet alleen op het gebied van taal is). Het onderwijs (ook in ons land) dat in de middelbare school wordt gegeven is ver onder de maat, ik denk dat de Ierse onderwijscommissie daar de taalachterstand in moet gaan zoeken.

===

Je merkte waarschijnlijk wel dat ik in deze reactie niet afgekort heb/’MSN-taal’ gebruikt heb. Dit om de leesbaarheid aan jouw kant te vergroten.
Geen Avatar
Ik gebruik altijd de formele Nederlandse taal, ik gebruik nooit msn- en smstaal. Ik vind het juist erg onbeleefd om zo raar tegen elkaar te schrijven.
Ufoman heeft dit bericht gewijzigd op 28-04-2007 om 17:11.
Avatar

Quote:

Op 27-4-2007 19:05 schreef peter91:
Lol ik kreeg vorig jaar ook bij nederlands te horen dat ik minder msn/sms taal moes schrijven. Daardoor heb ik noggis onvoldoendes gehaald :P

vreemd he... als jij een solicitatie brief moet schrijven, zal je dat toch in formele taal moeten doen, en niet in msn/sms taal, ja kan wel, maar dan heb je bijna geen kans om aangenomen te worden
Avatar
offlineMaks, ICT-directeur, 29 Apr 2007, 21:22
1

Quote:

Op 27-4-2007 22:03 schreef com2,1ghz:
Tjah ik gebruik vaak afkortingen omdat ik per sms maximaal 120 tekens kan versturen en soms zit ik wel op het limiet.

Mee eens, +1 jouw reactie. Dat is inderdaad erg rottig, dan moet ik ook wel eens afkortingen gebruiken om het hele bericht in één sms te versturen. Best wel vreemd dat daar met de komst van mms niets aan de lengte van de berichten hebben gedaan.
Avatar
offlinekirano, ICT-professional, 1 Mei 2007, 09:54
1
Ik gebruik zelf nooit msn taal, ik erger mij er ook enorm aan als iemand MSN/SMS taal gebruikt, meestal communiceer ik niet meer met die mensen tot dat ze normaal abn gebruiken.

Ik gebruik enkel afkortingen in games, zoals wtf, np, etc.
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: