Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Nieuws » Multimedia » NVIDIA: G92 core heeft rekenkracht van 1 teraflop

NVIDIA: G92 core heeft rekenkracht van 1 teraflop

Donderdag 24 mei 2007 13:20 door Wouter Koning
Bron: The Inquirer, Views 21615, Reacties (29)

NVIDIA heeft laten weten dat haar G92 chip bijna één teraflop aan rekenkracht kan produceren. Dat zou een verdrievoudiging zijn ten opzichte van de meest recente G80 chip van de fabrikant.

In een webcast met analisten liet Michael Hara van NVIDIA weten dat de eerste kaarten op basis van de G92 chip voor de kerst dit jaar op de markt zullen verschijnen. NVIDIA lijkt daarmee een andere schema voor het uitbrengen van haar kaarten te gaan gebruiken. De high-end kaarten op basis van de G80 chip kwamen voor de kerst van 2006 op de markt, terwijl de mid-range en low-end kaarten rond de lente van 2007 verschenen. NVIDIA lijkt er dus voor te kiezen om haar high-end kaarten als eerste uit te brengen en de release hiervan gebruikt als marketing voor haar mid-range kaarten die dan in de lente daarna uitkomen.

Zoals gezegd heeft NVIDIA laten weten dat de G92 core goed is voor een rekenkracht van één teraflop. De 8800 kaart kan momenteel 330 gigaflop aan rekenkracht bieden, wat betekent dat de G92 drie keer zo krachtig is als de huidige kaarten. Blijft alleen nog de vraag over of game ontwikkelaars rond die tijd een spel op de markt kunnen brengen die volledig gebruik kan maken van al deze rekenkracht.

Er zijn 29 reacties

Avatar
offlineO-T4live, ICT-professional, 24 Mei 2007, 13:23
0
G92... zou dat een 9xxx serie van Nvidia worden ?
Avatar
Wat gaat de technologie toch weer snel..
ZIt ik daar met mijn 7600GT XXX...
Avatar
offlineKing, ICT-liefhebber, 24 Mei 2007, 13:34
0

Quote:

Op 24-5-2007 13:23 schreef O-T4live:
G92... zou dat een 9xxx serie van Nvidia worden ?

Ja, de high-end kaart zal vermoedelijk 9800 gaan heten. Maar je weet het maar nooit met die marketingmensen.
Geen Avatar
offlinetuintje, ICT-directeur, 24 Mei 2007, 13:44
1
Vraag me af wat deze kaart moet gaan kosten en of dit de prijzen aanzienelijk naar benden zal brengen voor de 8800 serie, zou mooi zijn.
Avatar
2
Dit zegt op zich eigenlijk niks.. De 2900XT kan meer flops produceren dan de GTX en toch is de GTX sneller.. Dat nu GTX sneller is betekent niet dat dat bij de G92 ook zo zal zijn omdat het meer flops heeft. Drie keer zoveel flops betekent dus echt niet 3 keer zo snel. Maar is wel zeker dat het een supersterke kaart wordt.. Vraag me af wat ATi hier tegenin gaat brengen, aangezien hun volgende core waarschijnlijk op 55nm gefabriceerd wordt.

Over de naam.. Mag nVidia eigenlijk wel gewoon 9800 doen? ATi had vroeger namelijk ook een 9x00. Hoe zit dat?
BlackWolf666 heeft dit bericht gewijzigd op 24-05-2007 om 13:48.
Avatar

Quote:

Op 24-5-2007 13:34 schreef King:
[...]
Ja, de high-end kaart zal vermoedelijk 9800 gaan heten. Maar je weet het maar nooit met die marketingmensen.

Hmm, volgens mij gaat er dan aardig wat verwarring ontstaan met de oude ATI 9xxx serie.
Avatar
offlineKing, ICT-liefhebber, 24 Mei 2007, 14:06
0

Quote:

Op 24-5-2007 13:48 schreef BlackWolf666:
Dit zegt op zich eigenlijk niks.. De 2900XT kan meer flops produceren dan de GTX en toch is de GTX sneller.. Dat nu GTX sneller is betekent niet dat dat bij de G92 ook zo zal zijn omdat het meer flops heeft. Drie keer zoveel flops betekent dus echt niet 3 keer zo snel. Maar is wel zeker dat het een supersterke kaart wordt.. Vraag me af wat ATi hier tegenin gaat brengen, aangezien hun volgende core waarschijnlijk op 55nm gefabriceerd wordt.

Ja, ik moet bekennen dat de titel wat dat betreft wat verwarrend is, het is inderdaad niet zo dat meer flops ook meteen een betere kaart betekent.

Quote:

Over de naam.. Mag nVidia eigenlijk wel gewoon 9800 doen? ATi had vroeger namelijk ook een 9x00. Hoe zit dat?

Dat is inderdaad een goede, kans is groot dat ze dan gewoon met een andere naam komen.
Geen Avatar
offlineHardy, ICT-professional, 24 Mei 2007, 14:20
-1

Quote:

Op 24-5-2007 13:23 schreef GTA-Lover:
Wat gaat de technologie toch weer snel..
ZIt ik daar met mijn 7600GT XXX...

LOL me2, heb em wat OC'ed btw :) :P
Geen Avatar
Ati gaat alleen maar verder achter lopen als ze die kaart echt voor de kerst af hebben.
Geen Avatar
Pfft .. zo koop je een 8800GTX en denk je dat je alles bent .. en na 3 maanden ben je alweer een no-no want je hebt een kaart die al weer 3x slomer is als de nieuwste videokaart.

ATI krijgt het nog moeilijk hiermee .. want die X1900XT is ook al een lange tijd een sloom hoopje stront tegen de Utrechtste Heuvelrug op!
Avatar
offlineRye, ICT-liefhebber, 24 Mei 2007, 14:58
0
Mhh, dit gooit weer roet in het eten. Wil ik net na me verjaardag (12 augustus) gaan upgraden, naar nieuwe videokaart, komt Nvidia met een nieuwe core op de proppen die dan voor de kerst uitkomt.

Lijkt me trouwens wel stug dat hij ook 3x zo snel is in games. Het is vooral bedoelt voor folding@home enzo. En wat gaat die beestje dan weer vreten aan stroom? Zouden we dan nu voor een single kaart eindelijk de ThermalTake 750Watt moeten gaan gebruiken of denkt Nvidia deze keer ook aan de energierekening?
Avatar
Blijft alleen nog de vraag over of game ontwikkelaars rond die tijd een spel op de markt kunnen brengen die volledig gebruik kan maken van al deze rekenkracht.


Of een processor die deze kaart kan bijhouden :)
Avatar
1

Quote:

Op 24-5-2007 15:24 schreef Hammer NL:
Blijft alleen nog de vraag over of game ontwikkelaars rond die tijd een spel op de markt kunnen brengen die volledig gebruik kan maken van al deze rekenkracht.


Of een processor die deze kaart kan bijhouden :)
Daarom gaan de kaarten van nu ook steeds beter videodecoding en physics ondersteunen. Om de CPU te ontlasten ;)
Avatar
offlineKing, ICT-liefhebber, 24 Mei 2007, 15:44
0

Quote:

Op 24-5-2007 15:24 schreef Hammer NL:
Blijft alleen nog de vraag over of game ontwikkelaars rond die tijd een spel op de markt kunnen brengen die volledig gebruik kan maken van al deze rekenkracht.


Of een processor die deze kaart kan bijhouden :)

Met de nieuwe quadcore processors van Intel die ook eind dit jaar uitkomen moet je een heel eind kunnen komen.
Avatar
Hmmm G92??

Betekend dat dat er dan een NOG snellere G90 aankomt ? :O
Geen Avatar
De grafische kaarten van tegenwoordig worden krachtiger en krachtiger, nu is het al zelfs zo dat de processor achterloopt op de grafische kaart. Een standaard processor heeft al problemen om een 8800 GTS/GTX volledig te benutten, Zelfs bij een quad-core is dit zo.

Volgens mij gaan de ontwikkelingen van grafische kaarten sneller dan die van de processoren.

Als de volgende serie van Nvidia 9xxx gaat zijn (bv 9800) dan zitten ze wel redelijk dicht bij de relatief oude versies van ATI (of AMD tegenwoordig).
Avatar

Quote:

Op 24-5-2007 16:11 schreef 13Forever:
De grafische kaarten van tegenwoordig worden krachtiger en krachtiger, nu is het al zelfs zo dat de processor achterloopt op de grafische kaart. Een standaard processor heeft al problemen om een 8800 GTS/GTX volledig te benutten, Zelfs bij een quad-core is dit zo.


Dit is een fout die veel mensen maken, een Quadcore is echt niet sneller dan een Dualcore op gelijke snelheid. Als games echt multithreaded worden, dan pas heb je voordeel bij een Quad.
Als jij een Dualcore van 3GHz hebt (E6850), en een Quadcore van 2,66GHz (Q6600) is de Dualcore sneller. (even uitgaande van dat ze een geleike FSB hebben)

Het gaat er namelijk om hoe snel een CPU informatie naar een Graka kan sturen, en met een 3GHz CPU gaat dat sneller dan met een 2,66GHz. Ookal heeft die 2 Cores meer, deze worden bij dit proces namelijk toch niet benut.

Quote:


Volgens mij gaan de ontwikkelingen van grafische kaarten sneller dan die van de processoren.


Dat gaat het ook, want een Videokaart is eigenlijk simpeler te ontwikkelen dan een CPU. Een CPU moet alle soorten vereiste berekeningen kunnen maken, en een Videokaart hoeft er maar een aantal te kunnen ;)

Quote:


Als de volgende serie van Nvidia 9xxx gaat zijn (bv 9800) dan zitten ze wel redelijk dicht bij de relatief oude versies van ATI (of AMD tegenwoordig).


Tja het zij zo. Het is gewoon de Geforce 9 serie.

Nvidia | ATI

9800GTS GTX Ultra | 9800Pro XT
9600GS GT GTS | 9600Pro XT
Enz | Enz.

Zit toch wel een redelijk verschil in vind ik :p

En tegen die tijd zijn de 9800 kaarten van ATI toch wel zo goed als van de markt verdwenen :)
Geen Avatar

Quote:

...
Het gaat er namelijk om hoe snel een CPU informatie naar een Graka kan sturen, en met een 3GHz CPU gaat dat sneller dan met een 2,66GHz. Ookal heeft die 2 Cores meer, deze worden bij dit proces namelijk toch niet benut.


Wat ik eigenlijk bedoelde was dat een quad core toch meerdere taken op het zelfde moment sneller kan uitvoeren dan een dual core. Ik bedoelde niet dat een quad core van 2.66 dan in het totaal op 10GHz draait ofzo.

Quote:

Nvidia | ATI

9800GTS GTX Ultra | 9800Pro XT
9600GS GT GTS | 9600Pro XT
Enz | Enz.

Zit toch wel een redelijk verschil in vind ik


ze zitten redelijk dichtbij de versie van ATI dezelfde nummertjes die terug keren.. :9
Avatar
Nadeel is dat hardware een snelle evolutie kent. Maar hoe zit dat met de software. We hebben al dual-core / quad-core , maar weinig software benut deze technologie. Er is zelfs weinig software geschreven voor 64-bit systemen...

Gaat dat geen problemen geven in de toekomst?
Avatar
Als het zo zou zijn dat nVidia de "9800" naamgeving niet mag gebruiken, dan heeft AMD/ATI over twee/drie/etc.. generaties een probleem: 4200/5600/5800/5900/6800/etc. ;)
Avatar
offlineDrammer, ICT-professional, 24 Mei 2007, 19:20
0

Quote:

Op 24-5-2007 16:32 schreef 13Forever:
[...]

ze zitten redelijk dichtbij de versie van ATI dezelfde nummertjes die terug keren.. :9


MexxT heeft wel gelijk. En hij begrijpt jou ook wel ;)

Een proces kan maar door 1 core tegelijk worden behandeld. Stel dat jij een QC hebt op 2.66GHz en een E6300 op 3.5Ghz dan wordt het grafische gedeelde vaak gedaan door 1 core omdat hij niet met 2 cores, 1 grafisch proces kan berekenen aangezien hij deze dan moet opsplitsen.

Een grafische kaart kan verschillende pakketjes data tegelijk benaderen en bereken en daarbij kan hij per pakketje tegelijk het uitrekenen. Een processor gaat elk pakje 1 voor 1 bereken en kan hierbij prioriteiten stellen. Dus pakketje 50030 gaat voor 8600 want die staat op prioriteit HOOG ingesteld :)

on-topic:

@MexxT, denk je dat de G90 een aparte core wordt? Misschien gewoon G92 die afgekeurd zijn?

Ben benieuwd wat de pareltjes gaan kosten en wat de G80 zakt in prijs :)
Avatar
meteen de 9800 gts halen als die op de markt komt :9 waar is ie dan nog sneller of even snel als een 8800 ultra :9

trouwens weet iemand al de speceficaties van die dingen 9xxxx series :?


Ha 1 kilo watt voeding ik kom eraan !! ff kopen en gauw verstoppen voor me moeder die gaat me vast en zker lynchen 1KILOWATT!! (lol)
Avatar
1
9800GTS.. Dat klinkt bij mij echt als een oude ATi-kaart in de buurt van de 9800SE ofso.. Ik denk niet dat nVidia die kaarten zo moet benoemen, en ik denk ook niet dat ze dat zullen doen. Ze verzinnen wel wat anders.

Misschien letters ervoor ofzo.. GF9800 ofzo.. Of ze skippen wat ATi had gekozen. Dus dan krijg je 9900, maar dan kunnen de midrange kaarten er niet in gezet worden. Ach blijft gissen. We zien het dan wel.

De naam maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het gaat om de performance. Als je dan een oude 9600 hebt van ATi kun je wel zeggen dat je supersnelle nVidia kaart hebt :P
Avatar

Quote:

Op 24-5-2007 19:20 schreef Drammer:
@MexxT, denk je dat de G90 een aparte core wordt? Misschien gewoon G92 die afgekeurd zijn?


Nee, ik denk dat de G90 nog High-ender word dan de G92 :p
Is namelijk met de G80 ook, G80 High-end G84 Mid-end en G86 is Low-end.

Zelfde verhaal met de G70.

Misschien doen ze iets ATI achtigs en lanceren ze eerst het op 1 na top model oid :P

Quote:


Ben benieuwd wat de pareltjes gaan kosten en wat de G80 zakt in prijs :)


Dit moet de 8 serie vervanger worden, dus kijk naar de prijzen van de 7 serie nu zou ik zeggen!
MexxT heeft dit bericht gewijzigd op 24-05-2007 om 23:31.
Avatar
offlinekeldererik, ICT-professional, 25 Mei 2007, 00:20
1
Dit zegt weinig over prestaties. X1900XTX heeft meer gigaflops als de HD2900XT, toch is de laatste sneller...

Avatar
offline_GAIA_, ICT-professional, 25 Mei 2007, 04:18
0

Quote:

Op 24-5-2007 18:56 schreef Jayceon Carter:
Als het zo zou zijn dat nVidia de "9800" naamgeving niet mag gebruiken, dan heeft AMD/ATI over twee/drie/etc.. generaties een probleem: 4200/5600/5800/5900/6800/etc. ;)

Nee, want ATi heeft de X die een 10 voorstelt.

Ze hadden eerst hun 7-serie, daarna hun 8-serie. daarna hun zeer succesvolle 9-serie, omdat nVidia zat te modderen met hun FX5xxx serie.

En tsja, toen moest er voor ATi een 10-serie komen.. X
X800 is dus eigenlijk 10800.

X1800 dus 11800. enz.. :)
Avatar
offlineEldariel, ICT-professional, 25 Mei 2007, 09:48
0
1 teraflop.. :O Dat is wel heel erg veel! Ik denk zelf dat met de nieuwe procesoren van Intel die volgend jaar gaan uitkomen, deze de kaart wel kunnen bijhouden. Natuurlijk is het wel zo dat veel programma's nog niet ge-uprade zijn voor multi-threading ect. Waneer deze functie eindelijk goed gebruikt gaat worden, zullen de gewone mensen de voordelen gaan zien. Het is natuurlijk erg jammer dan sommige alleen naar het aantal ghz's kijken en niet naar de rest van de processor :( Zo koopt hij liever een single-core van 3.0 ghz, dan een dual-core van b.v 2.4 ghz. ( 2*2.4=4.8ghz theoretisch dan)
Avatar
0

Quote:

Op 25-5-2007 09:48 schreef Eldariel:
1 teraflop.. :O Dat is wel heel erg veel! Ik denk zelf dat met de nieuwe procesoren van Intel die volgend jaar gaan uitkomen, deze de kaart wel kunnen bijhouden. Natuurlijk is het wel zo dat veel programma's nog niet ge-uprade zijn voor multi-threading ect. Waneer deze functie eindelijk goed gebruikt gaat worden, zullen de gewone mensen de voordelen gaan zien. Het is natuurlijk erg jammer dan sommige alleen naar het aantal ghz's kijken en niet naar de rest van de processor :( Zo koopt hij liever een single-core van 3.0 ghz, dan een dual-core van b.v 2.4 ghz. ( 2*2.4=4.8ghz theoretisch dan)

Dat 2*2.4=4.8GHz is heel erg theoretisch ja want een dual-core presteerd echt niet zoveel beter. Het is meer dat je bijvoorbeeld windows en aplicatie's op 1 core kan laten draaien en een game op de andere. Het is nog niet zo ontwikkeld. Hopelijk is dat natuurlijk over een aantal jaren wel zodat de Quad-cores goed ondersteund gaan worden :)
Avatar
Ze mogen 9800 Wel gebruiken.
Er zit geen patent op nummers
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: