2min

Tags in dit artikel

, ,

Apple heeft nog geen vetpot aan haar iPhone. Ondanks dat het mobieltje verreweg de meest besproken gsm was in 2007 valt de verkoop goed tegen. Er zijn wereldwijd 2,3 miljoen stuks verkocht.

Wanneer dit vergeleken wordt met andere gsm-fabrikanten valt de verkoop eigenlijk in het niet. LG verkocht in diezelfde periode bijvoorbeeld 23,7 miljoen telefoons. Sony Ericsson verkocht 30,8 miljoen telefoons, Motorola wist er 40,9 miljoen te slijten en Samsung zag 46,4 miljoen exemplaren over de toonbank gaan. Nokia deed het echter het beste, in oktober, november en december verkocht het bedrijf 133,5 miljoen mobieltjes.

In totaal werden er in het laatste kwartaal van 2007 332 miljoen mobieltjes verkocht. In vergelijking met vorig jaar over dezelfde periode is dat een toename van dertien procent.

Apple zegt zelf ongeveer vier miljoen exemplaren verkocht te hebben. Zodoende zouden er 1,4 miljoen exemplaren ‘kwijt’ zijn. Dit kan verklaard worden op verschillende manieren, zo kan Apple de telefoons al verscheept hebben, maar zijn ze de winkel nog niet uit. Het is ook nog mogelijk dat er simlock-vrije iPhones verkocht zijn, of dat gebruikers de telefoon niet geactiveerd hebben bij AT&T of een andere exclusieve provider van Apple. "De groeiende voorraden lijken er op te wijzen dat de vraag naar de iPhone kleiner is dan investeerders op grond van de cijfers van Apple hebben aangenomen", aldus Toni Sacconaghi van onderzoeksbureau Bernstein.

In Europa verloopt de verkoop in ieder geval erg stroef. In Engeland zijn er ongeveer tweehonderdduizend iPhones verkocht en in Frankrijk ligt de verkoop op dit moment rond de zeventigduizend exemplaren. Het is niet de eerste keer dat er een verschil zit in de verkoopcijfers van Apple en die van haar verkooppartners. Na de introductie van de iPhone in Amerika kwam telecomprovider AT&T ook al met andere gegevens dan Apple.