2min

Tags in dit artikel

, , ,

Jongeren zitten tegenwoordig steeds vaker achter de computer. Gemiddeld hebben jongeren tot hun achttiende verjaardag ongeveer 250.000 mailtjes en sms’jes ontvangen en ongeveer 5.000 uur achter een spelcomputer doorgebracht.

"Deze jongeren zijn in hun gedrag de afgelopen twee jaar extreem veranderd", aldus medewerker Marianne Herbert van Logica CMG, dat een onderzoek heeft gehouden voor de financiële markten. "Bedrijven weten jongeren steeds handiger te benaderen en beter tot hen door te dringen met commerciële producten zoals horoscopen, ringtones, logo’s en kleurplaten."

Gemiddeld verwerkt een kind tachtig mailtjes en sms’jes op een dag, hier zit echter ook een hoop ongewenste e-mail bij. "Daar zullen jongeren beter mee moeten leren omgaan. Dat aantal wordt niet minder, dit is hun lot", aldus Herbert.

Volgens internetsocioloog Albert Benschop van de Universiteit van Amsterdam zal het aantal uren achter de computer alleen nog maar stijgen. "Ze kunnen nog zoveel meer. Jongeren blijken zeer goed in het filteren van die enorme berg mails, sms’sjes en gechat via msn, alles wat op ze afkomt. Ze beschermen zich juist heel vindingrijk en kunnen veel meer zaken tegelijkertijd verwerken dan we enkele jaren eerder dachten."

Dit is een belangrijke eigenschap voor het bedrijfsleven. Wanneer je belangrijke en onbelangrijke mail van elkaar weet te scheiden ben je goud geld waard: "Hoe meer je tegenwoordig in staat bent uit die enorme berg interessante zaken te filteren, des de waardevoller je als werknemer wordt", aldus Benschop.

Logica CMG verwacht wel enige conflicten wanneer deze jongeren moeten gaan werken: "Zij worden straks de nieuwe collega’s, maar bedrijven weten absoluut nog niet hoe zij met dit gedrag, extreem veel levend op internet, moeten omgaan." Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau is een op de tien jongeren verslaafd aan het internet. Ze zijn langer dan zestien uur per week achter de computer te vinden.