1 min

Tags in dit artikel

,

Chatbots worden steeds populairder in Nederland. Naar alle verwachtingen zullen er aan het eind van dit jaar drie keer zoveel chatbots in omloop zijn.

Via een chatbot kan geautomatiseerd contact onderhouden worden en wordt vooral gebruikt door bedrijven. Trendinstituut Mensmerk heeft in een onderzoek alle chatbots geregistreerd. Hieruit blijkt dat sinds 2002 er zo’n 53 chatbots in Nederland gebruikt worden.

Erwin van Lun, oprichter van chatbots.org, verwacht dat de chatbots in de toekomst steeds slimmer zullen worden. Volgens hem is het over tien jaar wellicht mogelijk om een gesprek op gesproken niveau te voeren met een chatbot.

Dit is goed nieuws voor bedrijven, want vooral bedrijven maken gebruik van deze chatbots om klanten snel en makkelijk te woord te staan. Op dit moment kunnen chatbots slecht hele specifieke en simpele vragen beantwoorden. Erwin van Lun: "Organisaties hebben de afgelopen honderden jaren geleerd hoe ze moeten zenden, hoe ze reclame moeten maken. Met chatbots laten zij zien dat zij langzaam ook leren luisteren."