2min

Tags in dit artikel

, ,

Software as a Service, afgekort SaaS, is vrij populair. Het zorgt ervoor dat men niet langer mee software hoeft te installeren, maar deze aan te roepen valt via bijvoorbeeld het internet. Marktonderzoeker Forrester plaatst echter een aantal vraagtekens bij SaaS.

Door de software niet zelf te installeren en te onderhouden kan men veel geld besparen. Werkgevers gaan dan oplossingen huren bij dienstverleningsbedrijven. Het huren van dergelijke software is echter niet geheel volgens nadelen zegt Forrester. Van de 46 procent die vorig jaar aangaf interesse te hebben in SaaS heeft 37 procent het laten afweten. Hiervoor zouden er teveel risico’s zijn.

  • 66% van de potentiële gebruikers vreest problemen rond de integratie van de SaaS-dienst.
  • 61% is bang om tegen een hogere Total Cost of ownership aan te kijken.
  • 55% voorziet problemen met beperkingen om de dienst naar wens te kunnen aanpassen.
  • 50% heeft twijfels over het niveau van beveiliging.
  • 42% denkt een oplossing op maat nodig te hebben, die naar men vreest geen SaaS-leverancier zal kunnen leveren.
  • 39% wordt afgeschrikt door complexiteit van het afrekenmodel.
  • 39% vreest problemen door uitval van de toepassing.
  • 34% zit vast aan de huidige leverancier en kan niet wisselen.

De markt is vrij dynamisch: "Er zijn ontelbare startups, overnames en zelfs teloorgangen onder de aanbieders in het SaaS-speelveld", schrijven de marktonderzoekers Liz Herbert en Bill Martorelli in hun rapport. "Veel van de afnemers besluiten te investeren in hun aanbieder van huursoftware. Twijfels hebben alle bedrijven vooral als er geen exit-strategie is, zoals een oplossing op locatie waarop ze kunnen terugvallen."

Forrester geeft twee adviezen mee aan bedrijven die willen beginnen met SaaS. Allereerst moet men het bedrijf checken, zodat er geen kat in de zak gekocht wordt. Anderzijds is het zaak om uit te zoeken hoe het zit met de implantatie, alvorens over te gaan tot een koop.