3min

Tags in dit artikel

, , ,

Gistermorgen om half tien was het dan eindelijk zover: De iPhone-fans die niet bij de nachtverkoop in Rotterdam aanwezig waren konden het toestel kopen bij een van de verkooppunten.

De nachtverkoop aan de Lijnbaan in Rotterdam trok veel aandacht van zowel potentiële iPhone-kopers als de landelijke pers. Schattingen lopen uiteen van zevenhonderdvijftig tot zo’n duizend personen voor de grootste winkel van T-Mobile. De eerste vijfhonderd mensen waren in staat om een iPhone te kopen, maar de rest had simpelweg pech.

Wie geen pech had, was Edwin Driessen uit Den Haag. Hij stond al vanaf half tien ’s morgens klaar om een iPhone te kunnen bemachtigen en was dan ook de gelukkige eigenaar van de eerste Nederlandse iPhone 3G. Op de vraag wat hij als eerste met z’n iPhone ging doen zei hij heel droog: "Opladen". De nuchtere Hagenees was blij, maar leek een beetje overdonderd door alle aandacht van de pers die massaal aanwezig was.

Al vrij snel ontstond er gistermorgen in sommige plaatsen een ware stormloop op het toestel, hetgeen dan ook vrij snel leidde tot problemen in het abonnementenactiveringssysteem van T-Mobile. In veel gevallen konden er geen abonnementen meer geactiveerd worden. Veel klanten werden op een gegeven moment dan ook naar huis gestuurd met de boodschap dat het niet mogelijk was en dat ze later teruggebeld zouden worden.

Buiten de technische problemen bij T-Mobile waren er bij veel winkels te weinig toestellen geleverd, dit is alles om een kunstmatige schaarste te creëren. Uit steekproeven blijkt dat winkels slechts de helft geleverd kregen van wat zij bij T-Mobile hadden besteld. Daardoor waren de toestellen in veel winkels al voor het middaguur uitverkocht.

"In alle T-Mobile Shops zijn ze uitverkocht", zegt woordvoerster Priscilla Tomasoa van T-Mobile. "Misschien dat je er nog eentje vindt in een van de andere winkels. Het is heel hard gegaan. Echt geweldig." Ook typeert de woordvoerster de nachtelijke verkoop. "Het leek wel alsof een wereldster was gearriveerd." Uitsluitsel over het aantal iPhones dat Nederland geleverd kreeg wordt niet gegeven.

T-Mobile zelf werkt vanaf vrijdag met reserveringen waarvoor wel een aanbetaling van vijftig euro gedaan moet worden. Voor het begin van de verkoop had T-Mobile in eerste instantie zijn eigen winkels verboden om reserveringslijsten te hanteren. De andere verkooppunten waren hier vrij in, maar rondvraag leert dat ook zij het van hun hoofdkantoren eigenlijk niet mochten doen.

Het is op dit moment onduidelijk wanneer er weer een voorraad iPhones bij de verkooppunten beschikbaar zal zijn. De verkooppunten zelf noemen in de loop van volgende week als het moment waarop er weer een voorraad zou moeten zijn, maar er gaan ook geruchten dat het wel een aantal weken kan duren. In het uiterste geval zo’n vier tot zes weken.

Wie dan eindelijk het toestel had, had in veel gevallen de pech dat het unlocken van het toestel, wat middels iTunes gebeuren moet, niet of nauwelijks werkte. Zeker na de lancering in de Verenigde Staten gistermiddag na twee uur was het voor veel iPhone-bezitters niet mogelijk het toestel te unlocken, hetgeen tot veel frustratie leidde. Het lijkt erop dat deze servers van Apple de massale toestroom aan activaties niet konden bolwerken.