Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Nieuws » Security » Foute update AVG sloopt Windows

Foute update AVG sloopt Windows

Maandag 10 november 2008 16:50 door Jochem de Goede
Bron: Security.NL, Views 6709, Reacties (19)

De populaire virusscanner AVG ziet dankzij een foute update een deel van het Windows-besturingssysteem aan voor een virus. Het struikelt namelijk over het bestand user32.dll, een essentieel onderdeel van Windows.

Het bestand werd aangezien voor het Trojaanse paard PSW.Banker4.APSA. Nadat de update die dit weekend werd verspreid, regende het al vrijwel direct klachten. "We proberen iedereen te woord te staan, maar de telefoon staat roodgloeiend," laat een woordvoerster van AVG Nederland tegenover Webwereld weten.

Sommige gebruikers hebben het bestand verwijderd, zij moeten dan met de Windows-installatie-cd of de C:WINDOWSsystem32dllcache-map het bestand terugzetten. Zowel versie 7.5 als versie 8.0 van de virusscanner, gratis en betaald, is door het probleem getroffen. Staat het in quarantaine, dan kan het bestand via AVG eenvoudig teruggezet worden.

"Helaas zorgde de vorige virusdatabase ervoor dat het in legitieme bestanden een virus aantrof. We kunnen bevestigen dat het een vals alarm betreft en hebben meteen een nieuwe virusupdate uitgebracht die de false-positivedetectie verwijdert," zo laat Grisoft, de maker van AVG, in een reactie weten.

"Ik begin mijn vertrouwen in AVG te verliezen," is een van de veelgehoorde klachten op verschillende fora. Het is dan ook niet de eerste keer dat AVG de fout in gaat met een legitiem bestand, maar ook concurrenten hebben last van dit probleem. Zo zagen G Data en avast! ook al user32.dll aan als een Trojan.

Er zijn 19 reacties

Avatar
1
Lekker ik hoop niet dat ze op mijn stage die update hebben uitgevoerd anders mag ik 500+ computers gaan repareren :'(
Avatar
offlinewesel1993, ICT-liefhebber, 10 Nov 2008, 17:13
1
Slecht, marja ik weet niet precies hoe die databases in elkaar zitte.
En voor de vorige reactie: dan heb je tenminste wat te doen :9
Geen Avatar
Ja, dit is dus ook bij onze andere computer gebeurd. Alleen nu heb ik een XPcdrom om hem daarvanaf op te starten, zoals is aangegeven op internet, maar hij vraagt om een administrator wachtwoord, en deze heb ik niet meer.
Weet iemand hoe ik deze kan veranderen? Ik kan dus nu helemaal niet meer in mijn computer.
Geen Avatar
offlineFastFred, ICT-professional, 10 Nov 2008, 18:06
1

Quote:

Op 10-11-2008 17:43 schreef _Wendy:
Ja, dit is dus ook bij onze andere computer gebeurd. Alleen nu heb ik een XPcdrom om hem daarvanaf op te starten, zoals is aangegeven op internet, maar hij vraagt om een administrator wachtwoord, en deze heb ik niet meer.
Weet iemand hoe ik deze kan veranderen? Ik kan dus nu helemaal niet meer in mijn computer.


opstarten in veilige modus dan kan je volgens mij zonder wachtwoord in de administrator komen, maar kweet 't niet zeker meer, heb al heel lang geen xp machine meer aangeraakt :9
Geen Avatar

Quote:

Op 10-11-2008 18:06 schreef FastFred:
[...]

opstarten in veilige modus dan kan je volgens mij zonder wachtwoord in de administrator komen, maar kweet 't niet zeker meer, heb al heel lang geen xp machine meer aangeraakt :9

maar ik kan mijn computer helemaal niet meer opstarten. of bedoel je in veilige modus opstarten vanaf die cdrom?
Geen Avatar
offlineShorty003, ICT-liefhebber, 10 Nov 2008, 18:56
0
Haha, vandaag krijgen we inderdaad stuk of 6-7 pc's binnen met de melding dat USER32.dll ontbrak :9
Geen Avatar
offlinetuintje, ICT-directeur, 10 Nov 2008, 19:51
1

Quote:

Op 10-11-2008 16:56 schreef evil_ducks:
Lekker ik hoop niet dat ze op mijn stage die update hebben uitgevoerd anders mag ik 500+ computers gaan repareren :'(


Als je een backup hebt dan is het in een paar uur gepiept lijkt mij. Mocht bij mij iets misgaan om wat voor reden dan ook, mijn pc is met een handomdraai weer gebruiksklaar. Ik neem aan dat dat in bedrijven ook gebeurt.
Geen Avatar
Best wel klote dat dit gebeurt,.

Ik had er ook last van maar was zo gefixed.
Avatar
offlineDrammer, ICT-professional, 10 Nov 2008, 22:01
0
Vandaag 18 bakken bij ons op de zaak binnen gekomen allemaal met die foutmelding. Dat wordt fixen :D
Geen Avatar
Bij mij zag AVG vanmiddag een Systeemherstel-bestand als een virus, ook een trojaans paard met dezelfde foutmelding. Verwijderen was niet mogelijk, gelukkig maar.
Avatar
1
Kwestie van een image klaar hebben liggen en de boel netjes overschrijven. Voor je overige data die nog op C staat moet je even een Windows Live cd aanmaken of downloaden. Alles op je backup partitie of externe harde schijf en opgelost is je probleem. Óf je gaat in veilige modus, haalt user32.dll uit quarantaine en verwijdert AVG :)
Geen Avatar
AVG :')
Alweer een hoop gebruikers die afstappen van het waardeloze programma. (y)
Da_Max1985 heeft dit bericht gewijzigd op 10-11-2008 om 23:45.
Avatar
offlineDj.carlo, ICT-professional, 11 Nov 2008, 12:02
1
heb gister ook een helehoop klanten gehad, maar met een orginele Windows master cd in de recovery console kun je ook het volgende in typen
PHP Code
1
2
3
 
Copy c:windows$NTuninstallKB925902$user32.dll c:Windowssystem32
 

Dan is het ook opgelost, maar er zijn meerdere mogenlijkheden.

@ Da_max - Ik ben geen mod maar kan wel zeggen dat dit een -2 reactie is.)


Panda had dit ook een half jaar geleden.
Norton heeft ook ooit zoiets gehad en wie weet mc afee of andere scanners die zoiets ook kunnen flikken.
dit is een risico dat je loopt, (staat trouwens ook in de disclaimer van AVG Free)
Geen Avatar
http://www.logi-com.nl/image.nrg Ff branden met nero, booten, en het wordt automatisch hersteld. groetjes,
Tom
zillionfreak heeft dit bericht gewijzigd op 11-11-2008 om 14:29.
Geen Avatar

Quote:

Op 11-11-2008 12:02 schreef Dj.carlo:

@ Da_max - Ik ben geen mod maar kan wel zeggen dat dit een -2 reactie is.)



Juistem dat je geen mod bent,
en ik kan alleen maar uit de grond van mijn hart hopen dat jij dit ook nooit word.

Mensen die hun mening vertellen (in dit geval is mijn mening dat AVG gewoon een waardeloos programma is, wat is daar mis aan? Ik zal heus niet de enige zijn die er zo over denkt. Oh en het feit dat er mensen zullen afstappen van dit programma, is overigens ook waarheid, want er zullen zeker mensen zijn die het vertrouwen in AVG volledig hebben verloren, daar dit niet hun eerste 'stunt' is) -2 geven is niet wat de mods op TZ hier doen.

Ik raad je aan om even de FAQ te lezen, en daarna misschien nog eens een, hopelijk succesvolle, poging te wagen om punten te plakken op reacties van mensen.
Da_Max1985 heeft dit bericht gewijzigd op 11-11-2008 om 19:57.
Avatar

Quote:

Op 11-11-2008 19:33 schreef Da_Max1985:
[...]

Juistem dat je geen mod bent,
en ik kan alleen maar uit de grond van mijn hart hopen dat jij dit ook nooit word.

Mensen die hun mening vertellen (in dit geval is mijn mening dat AVG gewoon een waardeloos programma is, wat is daar mis aan? Ik zal heus niet de enige zijn die er zo over denkt. Oh en het feit dat er mensen zullen afstappen van dit programma, is overigens ook waarheid, want er zullen zeker mensen zijn die het vertrouwen in AVG volledig hebben verloren, daar dit niet hun eerste 'stunt' is) -2 geven is niet wat de mods op TZ hier doen.

Ik raad je aan om even de FAQ te lezen, en daarna misschien nog eens een, hopelijk succesvolle, poging te wagen om punten te plakken op reacties van mensen.


Ehem, wat ik geleerd heb hier op TZ is dat je moet reageren op de inhoud van de post (dus bijvoorbeeld met "Ik had dat ook, ik deed dit en het probleem is verholpen).

Nu reageer jij ook op het onderwerp van de post, maar je gaat niet in op de inhoud. Het enigste wat je doet is dom uit je nek lullen, want ik mis een aantal dingen:
-Wat het te maken heeft met dit nieuwsbericht (ja AVG, maar daarnaast ook niks)
-Argumentatie, waarom is het slecht? Dat mag je op z'n minst wel vertellen
-Niveau, spreekt voor zich. Slecht posten en vervolgens misbruik maken van je mod status en zeggen dat jou criticus moet leren reageren.

Je mag dan wel een mod zijn, maar zelf reageer je blijkbaar ook niet zo succesvol. Mening of niet, het heeft vrijwel niks met dit bericht te maken.

Tenslotte is AVG niet eens zo beroerd, het is ook nog eens gratis dus zeur toch niet zo.


Op school word ook standaard AVG geïnstalleerd, ben benieuwd wat daar de effecten zullen zijn van deze update. Hoorde al wel een aantal verhalen van bekende die het hadden over AVG dus de schade zal wel niet minimaal blijven :o

Vraag me alleen af hoe zoiets kan gebeuren, een boze medewerker die dit virus erbij in gooit? Een programmeer fout? Productie foutje? Vind het best vreemd :?

amd_rocks heeft dit bericht gewijzigd op 11-11-2008 om 20:15.
Geen Avatar
Nee, ik vind dat de mening (dat AVG waardeloos is) zó voor de hand ligt dat het eigenlijk niet onderbouwd hoeft te worden. Het is gewoon waardeloos. Waarom zou ik niet mogen zeuren? Oh, omdat het toevallig gratis is en er een paar voorstanders van zijn?

Daarnaast heeft de reactie wel degelijk iets te maken met het nieuwsbericht; feit is dat er inderdaad mensen zullen afstappen van dit anti-virusprogramma vanwege deze blunder, hoezo heeft dat dan niets te zien met dit artikel?

Er zijn tal van andere gratis antivirus-scanners beschikbaar, die hun job wél goed doen, dus ik vind wel dat ik het recht heb die mening uit te brengen, onderbouwd of niet.

En nee hoor, wat je daar aanhaalt van 'misbruik maken van mijn mod-status' (misbruik vind ik overigens een heel zware en ongelukkig gekozen term, net of ik doe weet ik wat dat TZ massa's schade berokkend) klopt hoegenaamd niet. Misbruik maken van je modstatus zou wél zijn als ik bijvoorbeeld niet tegen de reacties kan en deze discussie gewoon wegmod of jullie reacties lauw ga bewerken.

Ik maak zeker geen misbruik van mijn mod-status. 'Mod' (en eigenlijk ben ik geen mod, maar een auteur van download artikels, reacties bewerken e.d. zijn alleen ter beschikking in noodgevallen) ben ik omdat ik het werk dat ik voor Techzine verricht met plezier doe.

Het is de eerste keer dat ik in een verhitte discussie als deze terechtkom sinds ik mijn modstatus heb, en ik moet toegeven dat ik ze liever niet voer, maar als ik zo word aangesproken, dan moet het wel.

Anyways, iedereen heeft gezegd wat ie wou, i rest my case. ;)
Laten we voortaan on-topic blijven..
Da_Max1985 heeft dit bericht gewijzigd op 11-11-2008 om 22:20.
Avatar
offlineThe_cobra666, ICT-professional, 13 Nov 2008, 12:11
0

Quote:

Op 10-11-2008 23:44 schreef Da_Max1985:
AVG :')
Alweer een hoop gebruikers die afstappen van het waardeloze programma. (y)


Wil je dit beargumenteren? Waarom is avg waardeloos? Ik gebruik het hier op alle computers en heb geen enkel probleem. Zou niet weten waarom het waardeloos is.
Geen Avatar

Quote:

Op 11-11-2008 22:00 schreef Da_Max1985:
Nee, ik vind dat de mening (dat AVG waardeloos is) zó voor de hand ligt dat het eigenlijk niet onderbouwd hoeft te worden. Het is gewoon waardeloos. Waarom zou ik niet mogen zeuren? Oh, omdat het toevallig gratis is en er een paar voorstanders van zijn?


Een "paar" voorstanders?
80 miljoen gebruikers wereldwijd, noem ik iets meer dan een paar.
+
Ik snap niet wat je er zo slecht aan vindt?
1. Het is GRATIS
2. Het doet zijn werk.
3. Het is GRATIS!
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: