2min

Tags in dit artikel

, , ,

Googles YouTube heeft een overeenkomst gesloten met filmmaker MGM. Deze deal houdt in dat volledige films van Metro-Goldwyn-Mayers archief op YouTube vertoond zullen worden.

De aankondiging is vandaag de deur uitgedaan en moet een nieuwe impuls geven aan de advertentie-inkomsten van YouTube. Dit hoopt de videosite te bewerkstelligen met een professionele programmering waar hopelijk adverteerders op af zullen komen omdat het niet goed gaat met de site.

MGM zal beginnen met het plaatsen van afleveringen van American Gladiators in een speciaal kanaal waar enkel series geplaatst worden. In een ander kanaal zullen volledige films komen te staan als Bulletproof Monk, The Magnificent Seven en Legally Blonde. Alle content zal gratis met advertenties aangeboden worden.

YouTube sloot in oktober een gelijksoortige overeenkomst met CBS om volledige, gearchiveerde shows te plaatsen zoals Star Trek, Young and the Restless en Beverly Hills 90210. Veel tv-netwerken plaatsten al korte clips van aankomende en bestaande shows op YouTube.

Echter waren dat tot nu toe clips die niet langer duurden dan tien minuten. Het bedrijf is echter al enkele maanden aan het experimenteren met het plaatsen en bekijken van volledige films op YouTube met Time Warner Incs HBO- and CBS’s Showtime-kabelnetwerk.

De nieuwe overeenkomst gaat direct de concurrentie aan met Hulu, de videosite van News Corp en General Electrics NBC Universal waar volledige shows van de Amerikaanse Fox-, NBC- en CBS-netwerken te vinden zijn. Tevens heeft die site een YouTube-kanaal waar korte clips van shows op geplaatst worden.