Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Nieuws » Overig » Lerares verbant Linux uit klaslokaal

Lerares verbant Linux uit klaslokaal

Donderdag 11 december 2008 17:55 door Wouter Koning
Bron: Blog of Helios, Views 5607, Reacties (16) (2 onzichtbaar)

Een Amerikaanse lerares die niet helemaal goed op de hoogte was van het besturingssysteem Linux heeft haar leerlingen verboden het systeem te gebruiken en een boze mail gestuurd naar de organisatie die de kinderen zou aanmoedigen het op hun computers te installeren. Dat meldt althans de organisatie op zijn weblog.

De lerares zag op een gegeven moment een aantal leerlingen rondom de laptop van een andere leerling staan en toen ze ging kijken wat er aan de hand was zag ze naar eigen zeggen dat hij een soort demonstratie aan het geven was van Linux en hoe het werkte en hij gaf daarbij ook gratis cd's weg met daarop een niet nader genoemde Linux-distributie. Deze schijfjes had hij gekregen van "The HeliOS Project", een project dat opensource en Linux promoot en goedkope computers probeert te regelen voor gehandicapten.

De lerares nam de schijfjes direct in beslag en na alle leerlingen bij elkaar geroepen te hebben ontdekte ze dat de schijfjes van The HeliOS Project vandaan kwamen. Ze besloot daarom een mail te sturen naar de bedenker van het project genaamd Ken Starks. In de mail schreef ze ondermeer het volgende:

"Meneer Starks, ik weet dat u sterk gelooft in wat u doet, maar ik kan uw doelen niet ondersteunen of toestaan in mijn klaslokaal. Ik weet op het moment ook niet zeker of wat u doet legaal is. Software is niet gratis en mensen te misleiden door te zeggen dat dat wel zo is, is niet goed. Kinderen hebben sturing en discipline van volwassenen nodig. Als ik tijd heb ga ik dit uitzoeken en als blijkt dat u iets illegaals doet, dan zal u voor zover de wet toelaat aanklagen.

Ik heb samen met een aantal andere Linux uitgeprobeerd en de claims die u maakt zijn overdreven en gebaseerd op leugens. Ik waardeer uw pogingen om computers beschikbaar maken voor gehandicapten, maar door Linux op deze computers te zetten houdt u de ontwikkeling van onze kinderen tegen.

We leven in een wereld waar Windows op praktisch elke computer draait en met het opvoeren van een show voor een besturingssysteem helpt u de kinderen niet. Ik weet zeker dat wanneer u contact opneemt met Microsoft, zij meer dan bereid zijn om u te voorzien van exemplaren van een oude Windows-versie. Daarmee zouden de computers die u levert trouwens ook daadwerkelijk van pas komen voor de mensen die ze krijgen, aldus lerares Karen, wiens achternaam niet door HeliOS bekend gemaakt werd.

In een reactie laat Ken Starks aan de lerares weten dat hij blij is dat hij kan laten zien tegen wat voor een onbegrip hij aanloopt in zijn goedbedoelde pogingen. Hij moedigt de lerares daarnaast aan grondig onderzoek te doen, omdat ze dan zal zien dat er helemaal niets illegaals is aan het installeren van Linux op je computer. Vervolgens laat hij haar weten dat ze de cd's terug moet geven aan de leerling en dat hij een gesprek wil met het hoofd van de school.

Nadat het bericht op de website van Stark verscheen en het aandacht kreeg nam de lerares direct contact op met Stark. Vandaag hadden de twee een gesprek, waarbij de lerares haar verontschuldigingen aanbood, nadat Stark haar alles verteld had over Linux. Collega's van de lerares hadden haar nog aangeraden om actie te ondernemen tegen Stark, vanwege schending van haar privacy, maar daar ziet de lerares van af. Komende zaterdag gaat Stark namelijk bij haar langs om Linux op haar computer te installeren.

Er zijn 16 reacties

Geen Avatar
Dat soort mensen moeten eens op de hoogte zijn van het leven van tegenwoordig, voordat ze een grote bek gaan geven.
Ik zou haar nu aanklagen, omdat je Linux niet mag verbieden.

Wil je een beetje op je taalgebruik letten!
Siederstylah heeft dit bericht gewijzigd op 12-12-2008 om 09:08.
Avatar
offlinebarrytjuh, ICT-liefhebber, 11 Dec 2008, 18:24
0
kvin het toch wel sympathiek dat die stark zaterdag bij haar op de computer linux mag komen installeren
Avatar
offlinecsotranme, ICT-professional, 11 Dec 2008, 18:42
0
ik geloof echt niks van dit verhaal.. volgens mij is dit gewoon klinkklare onzin :o
Geen Avatar

Quote:

voor zover de wet toelaat aanklagen.


Quote:

Collega's van de lerares hadden haar nog aangeraden om actie te ondernemen tegen Stark


Wat kunnen hun toch snel zeiken zeg.
als het hun niet uitkomt klagen ze je maar aan.
Geen Avatar

Quote:

Op 11-12-2008 18:42 schreef csotranme:
ik geloof echt niks van dit verhaal.. volgens mij is dit gewoon klinkklare onzin :o

Goedzo, niet zomaar alles geloven. Deze vrouw had zichzelf ook niet moeten geloven.

Ik wordt al bang als ik denk aan hoeveel meer mensen zo denken. Dat deze vrouw dan ook nog eens op deze manier reageert zonder eerst te onderzoeken wat HeliOS is en gelijk begint dat software niet gratis is (een ieder die er anders over denk slecht is en aangeklaagt moet worden :'( ) en de cd's inneemt. Plus haar gedachten over Microsoft+Windows maken mij bang over hoe deze vrouw les geeft.

Kortom, dat ze het durft zo'n broef te schrijven zonder ook maar enigzins te weten waarover ze het heeft. Gelukkig is het goed opgelost. Succes nog.
Geen Avatar
Heb je een MacBook in de les en ziet ze dat, "je mag geen andere OS als Windows draaien, derest vind ik niet goed". Beetje hypocried als je het zo stelt, je mag gebruiken wat je zelf fijn vind, omdat de massa Windows prefereerd, hoef jij dat nog niet te doen.
Avatar
0
Niks van waar. Weer net zoiets als die FF-hoax van dit of vorig jaar alweer.
Toen werd er ook beweerd dat een leerling werd geschorst omdat ie onder Firefox zou draaien ipv Internet Explorer.
Avatar
offlinefozzybear, ICT-professional, 12 Dec 2008, 03:44
-1

Mag iemand zoiets hier zomaar zeggen? Sexisme is ook discriminatie.
King heeft dit bericht gewijzigd op 12-12-2008 om 10:13.
Geen Avatar


Beetje ongepast gozer....
Avatar
offlineKing, ICT-liefhebber, 12 Dec 2008, 10:14
0
De reactie van [xl] is verwijderd. Volgende keer graag weer een article report indienen, dan houden we de discussie schoon :)
Avatar
offlineDarkAssassin, ICT-professional, 12 Dec 2008, 10:32
2
Idd een vrij zwakke manier van denken, en wat toch weer aangeeft wat voor tunnelvizie's vele mensen hebben. Ik ben totaal een non linux gebruiker, en toch ben ik het totaal niet eens met de denkwijze van deze vrouw.

Zoals al eerder gepost is, is het best ernstig om te bedenken hoe zij les geeft.

Hier op stage proberen ze me ook Linux door de strot te douwen. Gister nog in de katine bleek maar weer hoe arogant sommige Linuxgebruikers kunnen zijn, en niet willen inzien dat andere OS's ook voordelen hebben, en dat de wereld niet alleen om Linux draait.

Zelf hoef ik never nooit Linux of Apple, gewoon omdat ik er niet meer om kan gaan. Ik zie persoonlijk ook geen reden waarom je van een OS moet afstappen terwijl voor dat OS juist de meeste ondersteuning beschikbaar is...
Geen Avatar

Quote:

Op 12-12-2008 10:32 schreef DarkAssassin:
Idd een vrij zwakke manier van denken, en wat toch weer aangeeft wat voor tunnelvizie's vele mensen hebben. Ik ben totaal een non linux gebruiker, en toch ben ik het totaal niet eens met de denkwijze van deze vrouw.

Zoals al eerder gepost is, is het best ernstig om te bedenken hoe zij les geeft.

Hier op stage proberen ze me ook Linux door de strot te douwen. Gister nog in de katine bleek maar weer hoe arogant sommige Linuxgebruikers kunnen zijn, en niet willen inzien dat andere OS's ook voordelen hebben, en dat de wereld niet alleen om Linux draait.

Zelf hoef ik never nooit Linux of Apple, gewoon omdat ik er niet meer om kan gaan. Ik zie persoonlijk ook geen reden waarom je van een OS moet afstappen terwijl voor dat OS juist de meeste ondersteuning beschikbaar is...


Waar denk je dat die arrogantie vandaan komt? Je wordt geboren met Windows en je leeft met Windows, dag in dag uit. Het wordt je opgedrongen, je hebt geen vrijheid in het gebruiken van je eigen software. Wanneer je dan een Linux-omgeving gebruikt, voelt dat meestal als een verademing. Je bent dan happy, terwijl de rest nog allemaal Windows gebruikt, je het móet gebruiken voor school etc. Ik word daar zelf nogal pissed om.
Avatar
offlineHeet, ICT-professional, 12 Dec 2008, 12:57
0
Ik gebruik bijna uitsluitend Xp en Vista. Niet omdat deze systemen het beste zijn, maar omdat ze de programmatuur die ik nodig heb ondersteunen. Als ik eerlijk ben dan vind ik de monopoly positie van Microsoft een slechte zaak.

Kinderen opvoeden met een brede kijk op informatica is volgens mij een goed idee. Heel goed als ze zien hoe dingen gaat in de wereld van windows, linux en apple.

Wat deze mevrouw doet is erg triest. (Ik ga er van uit dat het waar is, want het zou zomaar kunnen.)

Overigens heb ik Ubuntu ook wel eens geprobeerd.
1. Installatie. Tegen mijn verwachting in was die probleemloos.
2. Eerste gebruik. Alle basissoftware ('office') was al meegeleverd en het gaf eigenlijk weinig problemen om het aan de gang te krijgen. Sommigen dingen zijn wel even zoeken, maar dat is bij windows ook zo.
3. Stabiliteit. Geen problemen mee gehad.
4. Snelheid. Vergelijkbaar met Xp.
5. Uiterlijk UI. Ik vind dat Xp en m.n. Vista er stukken gelikter uitziet.

Conclusie: als meer dan de helft van de wereld Linux zou draaien dan zou ik het ook gebruiken. Eigenlijk is de enige reden dat ik Windows gebruik het feit dat windows gebruikelijk is en Linux niet. Zeg maar het compatibiliteitsprobleem.
Avatar
offlineDarkAssassin, ICT-professional, 12 Dec 2008, 14:04
0

Quote:

Op 12-12-2008 10:53 schreef cumulus007:
[...]

Waar denk je dat die arrogantie vandaan komt? Je wordt geboren met Windows en je leeft met Windows, dag in dag uit. Het wordt je opgedrongen, je hebt geen vrijheid in het gebruiken van je eigen software. Wanneer je dan een Linux-omgeving gebruikt, voelt dat meestal als een verademing. Je bent dan happy, terwijl de rest nog allemaal Windows gebruikt, je het móet gebruiken voor school etc. Ik word daar zelf nogal pissed om.


Dit is bijv. 1 van de gedachtegangen waar ik het over heb. Het zal misschien best wel zo zijn, maar ik kies er gewoon voor om Windows te gebruiken. Zodra je idd iets anders gebruikt word idd alles ineens opgedrongen. Weinig scholen gebruiken standaard Linux of Apple, omdat Windows gewoon de mainstream is.

Zie het zo: Waarom zou een heel bedrijf/school moeten veranderen naar Linux, alleen omdat jij en een paar vrienden het gebruiken? Windows word ineens opgedrongen? Nah, denk het niet...
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: