2min

Tags in dit artikel

, ,

Nielsen Online, een van oorsprong Amerikaans marketingbureau, heeft onderzoek gedaan naar het internetgedrag van mensen in negen verschillende landen. De ochtendkrant nrc.next concludeerde hier onder andere uit dat weblogs momenteel populairder zijn dan het gebruik van e-mail.

Volgens het onderzoek houden mensen zich steeds meer bezig met het gebruik van internetdiensten met een communicerend karakter. Tot deze internetdiensten behoren onder andere weblogs, sociale netwerksites en online communities.

Wanneer er gekeken wordt naar de cijfers van het onderzoek dan wordt duidelijk dat men in een tijdsbestek van elf minuten ongeveer één minuut online is op een sociale netwerksite. Hieruit concludeert men dat deze manier van netwerken populairder aan het worden is dan het communiceren via e-mail. Volgens Nielsen Online neemt deze vorm van communicatie de vierde plek in beslag op het gebied van de populairste tijdsbestedingen op het internet. Daarmee wordt e-mail van zijn vierde plaats verdreven.

Verscheidene mensen hebben gereageerd op de gepubliceerde informatie uit het onderzoek. Één van deze mensen is David Sacks, de oprichter van Yammer. Yammer stelt mensen van een organisatie in staat om via het internet informatie uit te wisselen met elkaar. David Sacks: "We zijn bezig met e-mail 2.0. Mensen willen steeds vaker op elk gewenst moment laten weten wat ze aan het doen zijn."

Ari Steinberg, actief als manager bij Facebook, liet het volgende weten: "Het is interessant om te zien hoe mensen veranderen in de manier van communiceren. Men was gewend een e-mail te sturen aan een bepaald persoon. Het was ook lastig om in te schatten of je vrienden zaten te wachten op wat jij op dat moment aan het doen was. Nu kun je iets laten vallen en mensen zelf laten beslissen of ze dat willen lezen."