2min

Tags in dit artikel

, , ,

De introductie van Microsofts nieuwe zoekmachine Bing en de enorme marketingcampagne die de softwaregigant daarbij gebruikte, heeft Google volgens de New York Post wakker geschud. Volgens insiders werkt het bedrijf onder leiding van oprichter Sergey Brin koortsachtig aan tegenmaatregelen. Eerder liet Google nog weten ‘niet Bings hete adem in de nek te voelen’

Google is al jaren absolute marktleider op het gebied van zoekmachines en pogingen wat van het marktaandeel af te snoepen faalden tot nog toe jammerlijk. Microsoft probeert daar met Bing nu echt verandering in te brengen. Het bedrijf ontwikkelde een nieuw algoritme voor de zoekmachine en stak de hele site in een strak jasje. Microsoft zelf spreekt overigens niet van een zoekmachine maar een ‘decision engine’ oftewel een beslissingsmachine. Door zoekresultaten op een andere manier weer te geven dan Google en in plaats van miljoen resultaten alleen de ‘zinvolle’ resultaten te tonen hoopt Microsoft een goed alternatief te bieden.

Uit recente cijfers van comScore Inc. blijkt dat het marktaandeel van Microsoft op de zoekmarkt sinds de introductie van Bing in Amerika van 13,8 procent tussen 26 en 30 mei naar 15,5 procent steeg tussen 2 en 6 juni. Ook het aandeel in zoekresultatenpagina’s, een methode om de zoekactiviteit van internetters te meten, steeg in diezelfde periode van 9,1 procent naar 11 procent.

Hoewel Google in diezelfde tijd geen marktaandeel verloor, is Bings winst belangrijk genoeg voor Google, want volgens bronnen binnen het bedrijf zijn alle alarmbellen gaan rinkelen. Sergey Brin heeft een groep topontwikkelaars bij elkaar geroepen om aan belangrijke nieuwe features voor Google te werken. Daarnaast leidt Brin zelf een team van zoekmachinespecialisten die gaan bekijken of het algoritme van Bing veel verschilt met dat van Google. Het is uitzonderlijk dat Brin het team zelf leidt, normaliter houdt hij zich bezig met managementzaken. "In de afgelopen tien jaar zijn er zoekmachines gekomen en gegaan, maar Bing heeft de aandacht getrokken van Sergey", aldus een anonieme bron tegenover de New York Post

Google wil de berichtgeving niet bevestigen, volgens het bedrijf wordt er constant gewerkt aan het verbeteren van Google’s algoritme en wordt er meer tijd aan besteedt dan aan welk ander onderdeel dan ook.