Powered by: Supermicro.com

Nieuwsartikel

Opera: geen IE-icoon in browserkeuzescherm Windows

Gepubliceerd door Wouter Koning op dinsdag 28 juli 2009 09:25
Bron: Techzine Redactie, Views 2386

Opera, fabrikant van de gelijknamige internetbrowser, is nog niet tevreden met het browserkeuzescherm dat Microsoft bij de installatie van Windows gaat aanbieden. Volgens een topman van Opera moet Microsoft de logo's in dat scherm achterwege laten, omdat het Internet Explorer-logo te bekend is bij de consument.

De kritiek van Opera voegt een nieuw hoofdstuk toe aan de strijd tussen Microsoft aan de ene kant en de Europese Commissie en een aantal concurrenten van Microsoft aan de andere kant. De EU eistte eerder dat Microsoft zijn Internet Explorer-browser geen vast onderdeel van Windows meer mocht laten uitmaken. Verder wil de Commissie dat Microsoft bij de installatie van Windows een keuzescherm gaat aanbieden, waarin consumenten een browser kunnen kiezen. Microsoft besloot in eerste instantie om helemaal geen browser mee te leveren met Windows 7, maar ging uiteindelijk overstag en deed vorige week een voorstel voor het keuzescherm.

Het voorstel houdt in dat Microsoft bij de installatie van Windows 7, maar ook bij XP en Vista, een scherm laat zien waarin op een horizontale lijn diverse browsers zijn te zien. De browsers worden weergegeven met icoontjes met daaronder een korte beschrijving van de browser in kwestie. Ter illustratie toonde Microsoft onderstaande screenshot.


Hoewel de Europese Commissie nog moet beslissen of het voorstel van Microsoft goed genoeg is, heeft Opera bij monde van COO Hakon Wium Lie al laten weten nog niet tevreden te zijn met het scherm. In een interview met Techflash laat Lie weten dat hij over het algemeen wel tevreden is met het voorstel, maar dat hij niet zo blij is met de weergave van de logo's.

"De blauwe 'e' (van Internet Explorer) wordt door velen geassocieerd met het internet in het algemeen, omdat het altijd gebundeld is geweest met Windows. Wij denken dat het gebruik van het logo van Internet Explorer niet zo'n goed idee is", aldus Lie. In een interview met ComputerWorld liet Lie daarnaast weten dat hij het liefst ziet dat het keuzescherm niet alleen voor de Europese Unie gaat gelden, maar dat Microsoft het wereldwijd toepast. Hij beseft echter de de Europese Commissie daarin geen uitspraak zal doen, hij hoopt dan ook op de medewerking van Microsoft.

Naast Opera, dat de zaak in eerste instantie aanbracht bij de Europese Commissie, bestudeerd ook Firefox-ontwikkelaar Mozilla het voorstel van Microsoft. Volgens CEO John Lilly is de keuze van Microsoft een goede, maar ook hij heeft nog wel wat vragen. Zo is het nog onduidelijk wie bepaalt welke browsers in het keuzescherm getoond moeten worden. De Europese Commissie eist dat het er minimaal vier en maximaal negen zijn. Microsoft heeft voorgesteld op de topvijf of toptien van meestgebruikte browsers inclusief Internet Explorer getoond gaan worden. De bron van de statistieken voor het bepalen van de populairste browsers zou dan gezamenlijk door de Europese Commissie en Microsoft bepaald moeten worden.

Reacties (23)

QUOTErateImage
Ze zijn bij Opera nou wel flink aan het klagen. Ze mogen al lang blij zijn dat ze in het keuze menu van MS staan. De EU heeft alleen gezegd dat IE niet standaard geïnstalleerd mag zijn, maar nergens wordt gevraagd om een andere browser aan te bieden. Dit was het eerste uitgangspunt van MS op deze EU sanctie. Door nu een keuzescherm te laten zien waaruit je de verschillende browsers kan kiezen doet MS meer dan gevraagd wordt. MS heeft als eis gesteld dat de aangeboden browser minsten een 0.5% marktaandeel moest hebben om in de lijst te komen. Wat kan MS nog meer doen om iedereen tevreden te houden.
QUOTErateImage
onlineGood Fella, ICT-professional, 28 Jul 2009, 10:24
Opera is dit wel erg ver aan het pushen. Het hele idee van meer keuze vindt ik prima, maar Opera moet gewoon een betere browser op de markt zetten als ze wat meer marketshare willen verkrijgen.

Quote:

Op 28-7-2009 10:14 schreef jr heuwing:Wat kan MS nog meer doen om iedereen tevreden te houden.


Stoppen met Windows uitgeven.

En dat bedoel ik serieus. MS zal nooit iedereen tevreden kunnen houden. En ik vind dat Europa hier een stap te ver gaat, regels dienen voor iedereen te gelden dus dit browser-keuze scherm moet ook voor Apple en andere aanbieders verplicht worden.
En niet voor MS, alleen om dat ze de grootste zijn.

Dat IE verwijderbaar moet zijn is 1 ding, het verplicht aanbieden van concurrerende producten heeft daar weinig mee te maken m.i.
Dan moeten ze dit ook doordrijven in de auto sector.
Als ik nu in mijn Ford Focus een nieuwe radio wil zetten, kan ik dat niet, want er zit standaard een auto-radio in mijn wagen.
En ik kan deze er niet uitnemen, want dan moet ik heel mijn dashboard openbreken en dan is er een groot gapen gat.

Kortom, ik vind het belachelijk van "Opera" om dit te eisen.
Ze zijn net zoals de EU uit, op geld (schadevergoedingen) van microsoft !
QUOTErateImage
offlinePau_lo, ICT-liefhebber, 28 Jul 2009, 10:36

Quote:

Op 28-7-2009 10:24 schreef Good Fella:
Opera is dit wel erg ver aan het pushen. Het hele idee van meer keuze vindt ik prima, maar Opera moet gewoon een betere browser op de markt zetten als ze wat meer marketshare willen verkrijgen.


Helemaal mee eens, dit gaat echt de belachelijke kant op. Als Opera geen marktaandeel weet te behalen moeten ze maar betere producten maken. De IE monopolie is in mijn ogen allang over nu er al een flink aantal mensen met Firefox, Safari en Chrome werken. Chrome bewijst overigens dat je makkelijk marktaandeel kan halen met een nieuwe browser.

Kan me niet voorstellen dat je in je eigen product, producten van derden moet aanbieden omdat jouw product het grootste marktaandeel heeft. :9

Quote:

Chrome bewijst overigens dat je makkelijk marktaandeel kan halen met een nieuwe browser.


Ja, je hebt wel gelijk, maar Chrome lift wel mooi mee met de naamsbekendheid van Google. Niet dat dat iets slecht is, sterker nog: Opera zou wat van ze kunnen leren...
QUOTErateImage
offlineMartijnGP, ICT-liefhebber, 28 Jul 2009, 11:13
Ik begin me steeds meer te schamen als Opera gebruiker. Belachelijk voorstel.
QUOTErateImage
offlineNikolas, ICT-liefhebber, 28 Jul 2009, 11:49
Als ik nu Microsoft zou zijn, dan werd het voor mij heel erg duidelijk. zijn: Opera achteraan in de lijst zodat je horizontaal moet scrollen en er dus heel weinig mensen Opera zullen installeren, omdat ze er simpelweg overheen kijken.

Dit is, en dat meen ik serieus, voor mij een reden om Opera nooit meer te gebruiken. Hoe belachelijk kun je je gedragen...
QUOTErateImage
offlineCeme45, ICT-liefhebber, 28 Jul 2009, 14:27
Als ik Microsoft zou leiden, was dit het punt waar ik zou stoppen met toegeven. De ene klacht is nog niet verwerkt of er komt alweer een volgende. Als dit zo doorgaat, gaat Opera straks nog eisen dat zij met een banner van 1920 bij 1200 pixels in die lijst komen, en IE ergens ver daaronder met een plaatje van 10 bij 10 waarbij je nog moeite hebt om erop te klikken. Ik weet niet of Microsoft verplicht is bepaalde browsers in die lijst te zetten, maar als Opera er niet bij hoeft, zou ik het er meteen uitknikkeren.

Ik vond het hele idee dat Microsoft andere browsers in hun eigen product moet gaan promoten al belachelijk, maar nu zou ik een streep trekken. Als de EC hierna nog meer gaat zeuren zouden ze Windows eens uit Europa moeten halen, want als dit zo doorgaat blijven ze alleen maar bezig met het aanpassen van Windows aan de belachelijke wensen van de EC.

Quote:

In een interview met ComputerWorld liet Lie daarnaast weten dat hij het liefst ziet dat het keuzescherm niet alleen voor de Europese Unie gaat gelden, maar dat Microsoft het wereldwijd toepast. Hij beseft echter de de Europese Commissie daarin geen uitspraak zal doen, hij hoopt dan ook op de medewerking van Microsoft.

Is die man nou zo hard op zijn hoofd gevallen, dat hij verwacht dat Microsoft nog gaat meewerken nadat ze zoveel gezeik van Opera en de EC krijgen? Ik weet niet in wat voor droomwereld hij leeft, maar dit kan hij dus wel vergeten. Opera's eigen schuld als je het mij vraagt.

@ Nikolas: ik geef je groot gelijk. Ik heb op het moment Opera op mij HTC Touch Diamond staan, maar ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik die kan vervangen met iets anders.

@ hieronder: dat zou je doen omdat je zulke mensen het liefst niet steunt door hun product te gebruiken.
Ceme45 heeft dit bericht gewijzigd op 28-07-2009 om 14:34.

Quote:

Op 28-7-2009 11:49 schreef Nikolas:
Als ik nu Microsoft zou zijn, dan werd het voor mij heel erg duidelijk. zijn: Opera achteraan in de lijst zodat je horizontaal moet scrollen en er dus heel weinig mensen Opera zullen installeren, omdat ze er simpelweg overheen kijken.

Dit is, en dat meen ik serieus, voor mij een reden om Opera nooit meer te gebruiken. Hoe belachelijk kun je je gedragen...


Hoe belachelijk kan je je gedragen inderdaad. Kennelijk ben je het niet eens met de gedachtegang van de directie/ontwikkelaars van Opera, maar past de applicatie die zij ontwikkelen dus wel bij jou (anders zou je het niet gebruiken toch). Hoe dom kan je dan zijn om, alleen omdat je het niet eens bent met het juridisch steekspel dat Opera met MS speelt, Opera als webbrowser niet meer te gebruiken?

Bang dat Opera een negatieve naam krijgt en dat die doorslaat op jouw goede naam en eer?
QUOTErateImage
offlineNikolas, ICT-liefhebber, 28 Jul 2009, 14:36

Quote:

Op 28-7-2009 14:31 schreef tuxlollie:
[...]

Hoe belachelijk kan je je gedragen inderdaad. Kennelijk ben je het niet eens met de gedachtegang van de directie/ontwikkelaars van Opera, maar past de applicatie die zij ontwikkelen dus wel bij jou (anders zou je het niet gebruiken toch). Hoe dom kan je dan zijn om, alleen omdat je het niet eens bent met het juridisch steekspel dat Opera met MS speelt, Opera als webbrowser niet meer te gebruiken?

Bang dat Opera een negatieve naam krijgt en dat die doorslaat op jouw goede naam en eer?

Neen, maar als ik me niet kan vinden in de werkwijze van een fabrikant, dan voel ik me allesbehalve geneigd in het gebruiken van hun producten. Ik ben op dit moment een gelukkige Firefoxgebruiker, maar heb ik het verleden wel gebruik gemaakt van Opera. Dit soort praktijken zijn voor mij een reden om in de toekomst Opera niet meer te gaan installeren.
QUOTErateImage
offline_GAIA_, ICT-professional, 28 Jul 2009, 15:34

Quote:

Op 28-7-2009 14:31 schreef tuxlollie:
[...]

Hoe belachelijk kan je je gedragen inderdaad. Kennelijk ben je het niet eens met de gedachtegang van de directie/ontwikkelaars van Opera, maar past de applicatie die zij ontwikkelen dus wel bij jou (anders zou je het niet gebruiken toch). Hoe dom kan je dan zijn om, alleen omdat je het niet eens bent met het juridisch steekspel dat Opera met MS speelt, Opera als webbrowser niet meer te gebruiken?

Daar gaat het niet om. Het gaat om het principe. Als je op deze manier kan uiten dat je het niet eens bent met hun handelswijze zal hun aandeel lager worden. Misschien realiseren ze dan dat ze zich anders moeten gedragen

Quote:


Bang dat Opera een negatieve naam krijgt en dat die doorslaat op jouw goede naam en eer?
Lol, dit gaat om andere belangen. Als een bedrijf zich belachelijk gedraagt kan je op bepaalde manieren aanpakken. Hun software niet meer gebruiken is er één van. Als je hun software blijft gebruiken denken ze namelijk dat ze nog geliefd zijn en in de toekomst nog meer zulke fratsen uit mogen halen. Opera moet maar even doorhebben dat ze niet zo moeten zeiken en misschien een beter product moeten maken. Opera zakt alleen maar in aandeel, terwijl Firefox, Safari én Chrome stijgen. Tis gewoon duidelijk dat Opera iets verkeerd doet.
_GAIA_ heeft dit bericht gewijzigd op 28-07-2009 om 15:36.
Als ik alle reacties zo lees dan wordt er 1 (belangrijke) feit vergeten:
Dat is namelijk: In de reklamewereld is negatieve reklame ook reklame, en hele negatieve reklame is zelfs hele goeie reklame !

Overigens zal het mij een worst wezen hoe de management van een bedrijf het doet, zolang ze maar een goed product afleveren die aan mijn wensen voldoet. En dat doet Opera.
Ik ben het ook niet eens met hoe die Foxconn blijkt met zijn personeel om te gaan, maar ik ga daarom niet mijn Macbook pro ineens weggooien.
QUOTErateImage
offlineMertien, ICT-liefhebber, 28 Jul 2009, 19:21

Quote:

Op 28-7-2009 18:10 schreef d1ng:
Als ik alle reacties zo lees dan wordt er 1 (belangrijke) feit vergeten:
Dat is namelijk: In de reklamewereld is negatieve reklame ook reklame, en hele negatieve reklame is zelfs hele goeie reklame !

Overigens zal het mij een worst wezen hoe de management van een bedrijf het doet, zolang ze maar een goed product afleveren die aan mijn wensen voldoet. En dat doet Opera.
Ik ben het ook niet eens met hoe die Foxconn blijkt met zijn personeel om te gaan, maar ik ga daarom niet mijn Macbook pro ineens weggooien.
Helemaal gelijk ! hiermee is alles gezegd , Hoppa (lol)

Quote:

Op 28-7-2009 18:10 schreef d1ng:
Als ik alle reacties zo lees dan wordt er 1 (belangrijke) feit vergeten:
Dat is namelijk: In de reklamewereld is negatieve reklame ook reklame, en hele negatieve reklame is zelfs hele goeie reklame !

Overigens zal het mij een worst wezen hoe de management van een bedrijf het doet, zolang ze maar een goed product afleveren die aan mijn wensen voldoet. En dat doet Opera.
Ik ben het ook niet eens met hoe die Foxconn blijkt met zijn personeel om te gaan, maar ik ga daarom niet mijn Macbook pro ineens weggooien.


Maar wat als Apple zelf een medewerker "vermoord had"/"verdacht werd van moord", zou jij Apple blijven steunen en bij een nieuwe aanschaf van een laptop weer een macbook kiezen wetend dat jij dezelfde zieke management's portemonnee zit te vullen die die medewerker "vermoord" heeft ?

Quote:

Op 28-7-2009 19:24 schreef Psycho-18:
[...]

Maar wat als Apple zelf een medewerker "vermoord had"/"verdacht werd van moord", zou jij Apple blijven steunen en bij een nieuwe aanschaf van een laptop weer een macbook kiezen wetend dat jij dezelfde zieke management's portemonnee zit te vullen die die medewerker "vermoord" heeft ?


Mwa, ik koop geen mac omdat ik Apple zo graag wil steunen maar gewoon puur omdat het voldoet aan mijn eisen. Dat doe ik zo met alles wat ik koop.
Ik zou het liever andersom zien, dat Apple mij zou steunen door er 1 weg te geven bv. ;)

Als Apple iemand zou vermoorden dan wordt er iemand (wellicht uit het management team) opgepakt, die wordt ontslagen en kan een paar jaar de bak in. En het bedrijf draait gewoon verder zoals ie dat altijd gedaan heeft.
Je zou dus nooit echt de schuld kunnen leggen bij "Apple" of bij "dat bedrijf".
Wel als het systematisch zou gebeuren en er niks aan gedaan wordt,
dan wordt het een ander verhaal.
Gelukkig is moord geen routine voor bedrijven.
QUOTErateImage
offlinecaptain007, ICT-professional, 28 Jul 2009, 21:27
Deze discussie schiet echt tever door en ik denk dat nu het moment is aangebroken om STOP te zeggen. Dat je naamsbekend niet goed genoeg is ligt natuurlijk ook aan de marketing. Dit getuigt van luiheid bij Opera om fatsoenlijk aan marketing te gaan doen. Sorry hoor, maar dit heeft niets meer met keuzevrijheid te maken, maar met een smerig spelletje. Ben zowieso tegen de gang van zaken, hoewel ik een keuzescherm gebruiksvriendelijker vindt dan helemaal geen keuze bieden en het de gebruiker maar laten uitzoeken zonder webbrowser.
Ben sowieso allereerst benieuwd naar de reactie van de EU omtrend deze gang van zaken en het voorstel van Microsoft wat nu op tafel ligt. Als de EU hiermee niet akkoord gaat zijn denk ik dat de rapen helemaal gaar zijn, omdat hiermee de gebruikers en de concurrenten niet geholpen zijn.



QUOTErateImage
offlineMertien, ICT-liefhebber, 28 Jul 2009, 22:21
tijd voor een groepsknuffel :9

QUOTErateImage
onlineservival7, ICT-professional, 30 Jul 2009, 11:05
Dus als ik opera goed begrijp mag er geen IE logo bij die keuze staan?
Dan hoeven deze ook niet bij die andere browser te staan.
En dan zullen er alleen nog maar minder mensen kiezen voor opera omdat ze dit toch niet kennen.
Opera zou zich eens wat meer moeten richten op andere manieren om meer marktaandeel te krijgen.
QUOTE
gastruud (gast), 13 Nov 2009, 16:28

Quote:

Op 28-7-2009 10:24 schreef Good Fella:
Opera is dit wel erg ver aan het pushen. Het hele idee van meer keuze vindt ik prima, maar Opera moet gewoon een betere browser op de markt zetten als ze wat meer marketshare willen verkrijgen.


Wat bedoel je met een betere browser? Bedoel je nu te zeggen dat IE een lekkere browser is? Doe mij maar OPERA en ik hoop dat heel veel mensen deze browser gaan omarmen
QUOTErateImage
onlineservival7, ICT-professional, 13 Nov 2009, 16:57

Quote:

Op 13-11-2009 16:28 schreef ruud:
[...]

Wat bedoel je met een betere browser? Bedoel je nu te zeggen dat IE een lekkere browser is? Doe mij maar OPERA en ik hoop dat heel veel mensen deze browser gaan omarmen

Maar zelfs jij als opera gebruiker moet toegeven dat Opera hier wel erg ver gaat en dat ze hun tijd/energie beter kunnen steken in iets anders. (bijvoorbeeld door hun eigen browser wat meer te promoten)
QUOTErateImage
offlineMartijnGP, ICT-liefhebber, 13 Nov 2009, 17:41
Ja, anders trap even een nieuwsbericht van een half jaar geleden omhoog..

Om toch nog maar even inhoudelijk te reageren:

Quote:

Op 13-11-2009 16:28 schreef ruud:
[...]

Wat bedoel je met een betere browser? Bedoel je nu te zeggen dat IE een lekkere browser is? Doe mij maar OPERA en ik hoop dat heel veel mensen deze browser gaan omarmen


Ik gebruik hier ook Opera en ik schaam me zowat voor het werkelijk idiote gedrag van Opera Software. Nou ben ik niet zo om dan maar een andere browser te gebruiken, maar ik ben wel een berg respect voor deze browsermaker kwijtgeraakt, met zijn wanideeën. Trouwens, jij hebt ook wat aan de kleinschaligheid van Opera, de browser is namelijk niet interessant om aan te vallen en dus lekker veilig.
Dit hele project is sowieso één grote fail geworden. Eerst zou Windows 7 uitkomen zonder Internet Explorer, toen zou er een keuzescherm komen en uiteindelijk installeert iedereen gewoon Windows 7 met Internet Explorer 8 zonder een keuzescherm gezien te hebben.

Ja, het komt dan later nog wel in een update, maar wat heeft het voor een nut als weken of maanden na de installatie ineens een venster in beeld komt met de vraag of je een andere browser wilt installeren? De meesten klikken dit gewoon weg, zonder te lezen wat erin staat. Net als die introductie van Internet Explorer 7 en 8 waar je de mogelijkheid krijgt om de zoekmachine en andere opties aan te passen. De meesten die dit proces doorlopen klikken gewoon steeds op Next en de rest doorloopt de introductie nog niet eens, maar typt gewoon meteen een adres in in de adresbalk.

Microsoft heeft dus bereikt wat ze wilden bereiken: Bij iedere installatie wordt gewoon Internet Explorer 8 geïnstalleerd en iedereen laat dit er op staan en Opera wint nul komma nul marktaandeel door deze actie.
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechte reacties hebben invloed op je hoeveelheid punten. Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties. Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article report gemeld worden.

Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup split anchor
captcha
Verzenden:
TwitterLinkedInRSS

Peiling

De eeuwige strijd: ATI of Nvidia

ATI blijkt met de HD5000-serie enorm succesvol te zijn, Nvidia komt nu met de Fermi. Wat heb jij het liefste voor grafischekaart?

(45%) Ik koop op prijs/prestatieverhouding
pollpollpoll
(30%) ATI
pollpollpoll
(24%) Nvidia
pollpollpoll
(1%) Intel
pollpollpoll

275 stemmen - 23 reacties