3min

Tags in dit artikel

, , ,

De ontwikkelaar van een van de Google Voice-achtige applicaties die eveneens niet werd toegestaan in de App Store van Apple is van mening dat Apple de Federal Communications Commission misleidt.

"Liegt Apple? Ik ben hierover al een tijdje aan het twijfelen", aldus Kevin Duerr, chief executive officer van het bedrijf Riverturn. "Mijn eerste reactie was dat het de FCC probeerde te misleiden."

"Het is nogal typisch voor Apple om niet alles prijs te geven", aldus Duerr. "Het bedrijf loog misschien niet toen het de verklaring voor het afwijzen van Google Voice gaf, maar waarom werd mijn app, en die van anderen, dan afgewezen?"

Duerr reageerde op Apples reactie nadat de FCC vragen had gesteld over het App Store-beleid, waaronder specifiek de afwijzing van de applicatie Google Voice en het verwijderen van verscheidene andere applicaties die Google Voice-services gebruiken, waaronder Rivertuns VoiceCentral-applicatie.

Uit dit antwoord van Apple bleek dat de applicatie eigenlijk nog niet afgewezen is, maar dat de impact van de apps op de iPhone-gebruikservaring nog steeds onderzocht wordt. Ook werd geclaimd dat VoiceCentral en twee andere applicaties om dezelfde redenen nog steeds niet in de App Store zijn verschnen. Echter, niet werd verteld dat de applicaties sinds juli niet meer beschikbaar zijn in de App Store, daarvoor wel.

"Ik vraag me af of Apples reactie niet zo gegeven is zodat de acties van Applein de App Store betreffende Google Voice nog ongedaan gemaakt kunnen worden", aldus Duerr in een interview dat gehouden werd op zaterdag. "Maar het was zeker zwart-wit toen we te horen kregen dat VoiceCentral verwijderd werd."

Onduidelijke reacties

Enkele dagen nadat VoiceCentral uit de App Store was verwijderd – nadat het gewoon enkele maanden beschikbaar was in de App Store – nam Duerr contact op met Apple over een verklaring voor de verwijdering. Tijdens een telefoongesprek liet een Apple-vertegenwoordiger weten dat VoiceCentral offline werd gehaald omdat het iPhone-functies kopieerde, maar er werd geen antwoord gegeven op vragen over wat de ontwikkelaar moest doen om toch in de App Store te komen.

"We hebben ten minste één afwijzing gekregen telkens toen we een applicatie bij de App Store indienden", aldus Duerr, waarbij hij verwijst naar de drie applicaties die Riverturn in de App Store plaatste. "Maar geen een keer kregen we specifiek antwoord op de vraag waarom. We moesten zelf uitzoeken waarom en het maar proberen aan te passen."

Volgens Duerr bestaat Apples reactie waarom een applicatie is afgewezen enkel uit standaardberichten met geciteerde secties van zijn overeenkomst met ontwikkelaars. Dat is niet wat Apple tegenover de FCC verklaarde.

"Als we een applicatie tegenkomen met een probleem, bijvoorbeeld met een softwarebug waardoor de applicatie crasht, sturen we de ontwikkelaar een bericht met de reden waarom de applicatie niet is toegestaan", aldus Apple in een brief gericht aan de FCC. "In veel gevallen kunnen we specifieke informatie geven over hoe de ontwikkelaar de applicatie kan verbeteren. We laten ook weten hoe contact met het applicatiecontroleteam of met de technische ondersteuning kan worden opgenomen."

"De laatste zin is een directe belediging van onze intelligentie", aldus Duerr. Toen VoiceCentral af werd gewezen, stuurde Riverturn e-mailberichten naar Apples technische ondersteuning met vragen over waarom VoiceCentral verwijderd werd en voor hulp om toch Apples vereisten na te komen, zonder antwoord. Uit wanhoop werd zelfs geprobeerd een reactie te krijgen van Steve Jobs, de chief executive officer van Apple, en Philip Schiller, hoofd wereldwijde marketing. "Ze erkenden nooit dat ze onze berichten hebben ontvangen", aldus Duerr.

"Ik begrijp Apple gewoon niet. Wat is er zo moeilijk aan om toch duidelijk te maken wat er mis is met de applicatie? We hebben nooit zo’n e-mail ontvangen, waardoor ontwikkelaars blijven gokken wat er mis is. Dat lijkt mij belachelijk."

Duerr hoopt dat dankzij het FCC-onderzoek VoiceCentral alsnog toegestaan wordt. Overigens kregen gebruikers, nadat VoiceCentral uit de App Store werd gehaald door Apple, hun geld terug vanwege kritiek. "Wij hadden helemaal niets te zeggen in die zaak", aldus Duerr toentertijd.

De vragen van de FCC aan Apple zijn onderdeel van een groter onderzoek naar onderlinge prijsafspraken tussen handsetfabrikanten en providers. Op donderdag wordt besloten of een compleet onderzoek naar de mobieletelefoonindustrie wordt gestart.