Powered by: Supermicro.com

Nieuwsartikel

'Apple weigert ondersteuning voor Flash op iPhone'

Gepubliceerd door Jeroen Langenberg op woensdag 4 november 2009 07:50
Bron: MobileWhack, Views 1820

Adobe heeft een aanval richting Apple gedaan. Het bedrijf stelt namelijk dat Apple degene is die ervoor zorgt dat de iPhone nog geen flash-ondersteuning biedt. Adobe geeft aan dat de Flash-maker bijna klaar is om Flash ook naar het mobiele platform te brengen, maar iPhone zal geen onderdeel uit maken van deze lijst.

En dat is volgens Adobe te wijten aan de policy van Apple. Volgens Adobe is Apple veel te strak wat betreft de eisen aan 3rd party applicaties en diensten. Zo zou het voor Adobe niet mogelijk zijn om een Flash-speler voor de iPhone te ontwikkelen omdat Apple hem toch niet zal publiceren in verband met hun eigen eisen.

Adobe heeft een tijd geleden bekend gemaakt dat ze aan het eind van dit jaar en aan het begin van volgend jaar allemaal bèta-versies vrij gaat geven. De bèta-versies zullen voor Android, Windows Mobile, Symbian enzovoorts gaan werken, maar de iPhone ontbreekt in dit rijtje. Toen is men gaan speculeren omtrent de reden hiervan, maar zowel Adobe als Apple wilde toen niets bevestigen.


Adobe heeft het zwijgen nu opgegeven en heeft besloten om Apple in het publiek af te vallen. Een echte aanval is het niet, want Apple en Adobe werken op diverse fronten nog altijd samen, maar Adobe heeft besloten om 'de waarheid' met hun gebruikers te gaan delen. Wanneer gebruikers nu Flash willen installeren voor de iPhone krijgen ze de melding dat Flash beschikbaar is, zodra Apple hun policy veranderd.

Reacties (12)

QUOTErateImage
offlineGood Fella, ICT-professional, 4 Nov 2009, 11:02
Vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk Flash op de iPhone willen. En hoeveel daarvan het ook echt zouden gebruiken. Ik mis het namelijk nooit. Lijkt me ook alleen maar vervelend met banners etc.
QUOTErateImage
offlinewoms, ICT-liefhebber, 4 Nov 2009, 11:04
Ja inderdaad. We hebben alleen de flash video codec nodig zodat we in ieder geval de filmpjes af kunnen spelen die normaal in een flash applicatie draaien (zoals van Dumpert en de normale Youtube)
QUOTErateImage
onlineservival7, ICT-professional, 4 Nov 2009, 11:23

Quote:

Op 04-11-2009 11:04 schreef woms:
Ja inderdaad. We hebben alleen de flash video codec nodig zodat we in ieder geval de filmpjes af kunnen spelen die normaal in een flash applicatie draaien (zoals van Dumpert en de normale Youtube)


idd als ik maar flash video's kan bekijken ben ik tevreden. :)
Het surfen naar de talrijke websites met flash zijn dus niet voor de iphone gebruikers.
QUOTErateImage
offlineGood Fella, ICT-professional, 4 Nov 2009, 13:47

Quote:

Op 04-11-2009 13:02 schreef costyboy:
Het surfen naar de talrijke websites met flash zijn dus niet voor de iphone gebruikers.
Nee, en moet zeggen dat ik daar ook totaal geen problemen mee heb. Heel veel flash effecten kun je ook gewoon met CSS/Javascript voor elkaar krijgen.
QUOTErateImage
offlineMartijnGP, ICT-liefhebber, 4 Nov 2009, 16:18

Quote:

Op 04-11-2009 13:47 schreef Good Fella:
[...]Nee, en moet zeggen dat ik daar ook totaal geen problemen mee heb. Heel veel flash effecten kun je ook gewoon met CSS/Javascript voor elkaar krijgen.


Die sites maak jij ja, maar veel sites doen dat neit en hebben gewoon flash.

Ik ben in ieder geval blij dat ik het wel heb op mijn Hero, heb het meestal uit staan vanwege banners en dergelijke, maar ik kan het aanzetten als ik dat wil.

Of zou Apple het gewoon niet kúnnen? Aangezien het op iMacs met een Core i7 en 4GB ook niet wil..
QUOTErateImage
offlineGood Fella, ICT-professional, 4 Nov 2009, 16:28

Quote:

Op 04-11-2009 16:18 schreef MartijnGP:
[...]

Die sites maak jij ja, maar veel sites doen dat neit en hebben gewoon flash.

Ik ben in ieder geval blij dat ik het wel heb op mijn Hero, heb het meestal uit staan vanwege banners en dergelijke, maar ik kan het aanzetten als ik dat wil.

De reden dat Apple het niet doet volgens veel mensen (me included) is ten eerste batterylife. Kan erg snel terug lopen met Flash aan. En ten tweede is Flash geen open standaard. Het komt van één bedrijf af. Apple support HTML5 en CSS3 niet voor niks op de iPhone. Daar kun je echt geweldige dingen mee maken.

Daarnaast lijkt het me niet handig op zo'n relatief klein scherm. Al zullen daar de meningen over verdeeld zijn.

Quote:

Of zou Apple het gewoon niet kúnnen? Aangezien het op iMacs met een Core i7 en 4GB ook niet wil..

Onnodige flame..
QUOTErateImage
offlineMartijnGP, ICT-liefhebber, 4 Nov 2009, 16:36

Quote:

Op 04-11-2009 16:28 schreef Good Fella:
[...]
De reden dat Apple het niet doet volgens veel mensen (me included) is ten eerste batterylife. Kan erg snel terug lopen met Flash aan. En ten tweede is Flash geen open standaard. Het komt van één bedrijf af. Apple support HTML5 en CSS3 niet voor niks op de iPhone. Daar kun je echt geweldige dingen mee maken.

Daarnaast lijkt het me niet handig op zo'n relatief klein scherm. Al zullen daar de meningen over verdeeld zijn.



Onzin, je kunt het gewoon uitzetten en als je je browser dicht hebt, of geen actieve flash draait doet flash (mits goed geintegreerd) niks en is er niks aan de hand.

Tweede argument raakt ook kant noch wal, want hoewel Flash inderdaad geen standaard is, is het wel breed verspreid, en dat is wat telt in dit geval.

Over het schermpje, daar heb je gelijk in. Ideaal is het niet, maar dat is browsen op zo'n klein schermpje vaak toch niet in vergelijking met een fatsoenlijk scherm.

Quote:


Onnodige flame..


Het is dan ook wel een erg trieste zaak en laat zien dat Apple en Adobe (Flash) sowieso niet zo goed samen gaan
QUOTErateImage
offlineGood Fella, ICT-professional, 4 Nov 2009, 16:52

Quote:

Op 04-11-2009 16:36 schreef MartijnGP:
[...]

Onzin, je kunt het gewoon uitzetten en als je je browser dicht hebt, of geen actieve flash draait doet flash (mits goed geintegreerd) niks en is er niks aan de hand.
Dat snap ik ook wel, het gaat er om als je het wel gebruikt.

Quote:

Tweede argument raakt ook kant noch wal, want hoewel Flash inderdaad geen standaard is, is het wel breed verspreid, en dat is wat telt in dit geval.
Blijkbaar denkt Apple daar anders over. Ze ondersteunen ook geen WMA, FLAC, etc op hun iPods. Die formaten zijn ook breed verspreid.

Quote:

Over het schermpje, daar heb je gelijk in. Ideaal is het niet, maar dat is browsen op zo'n klein schermpje vaak toch niet in vergelijking met een fatsoenlijk scherm.
Niks aan toe te voegen.

Quote:

[...]

Het is dan ook wel een erg trieste zaak en laat zien dat Apple en Adobe (Flash) sowieso niet zo goed samen gaan
Dus omdat er één keer een probleem is met Flash op een iMac geeft dat meteen aan dat Apple en Flash niet goed samen gaan? Alle jaren en alle andere modellen die er geen last van hebben geven niet aan dat het wel goed kan gaan? Volgens mij kijk jij door een rood brilletje op dit moment.
QUOTErateImage
offlinegiggs1992, ICT-liefhebber, 4 Nov 2009, 17:07

Quote:

Op 04-11-2009 16:28 schreef Good Fella:
[...]
De reden dat Apple het niet doet volgens veel mensen (me included) is ten eerste batterylife. Kan erg snel terug lopen met Flash aan. En ten tweede is Flash geen open standaard. Het komt van één bedrijf af. Apple support HTML5 en CSS3 niet voor niks op de iPhone. Daar kun je echt geweldige dingen mee maken.

Daarnaast lijkt het me niet handig op zo'n relatief klein scherm. Al zullen daar de meningen over verdeeld zijn.
[...]
Onnodige flame..

Komt het niet ook erdoor dat je dan andere applicaties die niet via de appstore kunt draaien doordat je flash hebt? Zoiets heb ik in ieder geval ergens eens gelezen.
giggs1992 heeft dit bericht gewijzigd op 04-11-2009 om 17:09.
QUOTErateImage
offlineGood Fella, ICT-professional, 4 Nov 2009, 17:12

Quote:

Op 04-11-2009 17:07 schreef giggs1992:
[...]
Komt het niet ook erdoor dat je dan andere applicaties die niet via de appstore kunt draaien doordat je flash hebt? Zoiets heb ik in ieder geval ergens eens gelezen.

Dat is inderdaad ook een reden om het niet toe te staan.
QUOTE
gastppl (gast), 4 Nov 2009, 19:56

Quote:

Op 04-11-2009 16:18 schreef MartijnGP:
Of zou Apple het gewoon niet kúnnen? Aangezien het op iMacs met een Core i7 en 4GB ook niet wil..

Op een soort gelijk geconfigureerde Sun of Dell machine met Solaris, Ubuntu of FreeBSD gaat dat ook niet werken. Dat komt omdat Adobe en voorheen Macromedia geen zin hebben in dingen fatsoenlijk te programmeren zodat het niet meteen je cpu wegvreet. De enige Flash player/plugin die nog redelijk is, is die voor Windows. Alle anderen zuigen enorm. Alle mensen die zo'n Flash lite plugin op de telefoon hebben staan die hooguit 10% van de Flash content überhaupt kan afspelen klagen dan ook steen en been over het feit dat de telefoon zo traag wordt, de accuduur achteruit holt en dat het meestal gewoon helemaal niet werkt. Gezien de overige producten van Adobe ligt de nadruk nogal op Windows en niet meer zoals vroeger op de Mac. Dat is dan ook goed te merken aan de producten zelf. Adobe is namelijk na 8 jaar nog immer niet in staat om cocoa te gebruiken voor haar apps, het gebeurd nog vrolijk in carbon. Pas sinds CS4 ofzo zijn ze eindelijk aan de gang met cocoa.

Moraal van het verhaal: gezien de gang van zaken bij Adobe op diverse fronten lijkt het mij veel aannemelijker dat het eerder Adobe is die men kan betichten van onwil. Kijk alleen al naar de stand van zaken omtrent Flash op Linux, het feit dat het 8 jaar heeft geduurd vooraleer ze met cocoa aan de slag gingen en het feit dat we aan de lopende band security bugs hebben in hun pdf software (gelukkig niet in de pdf standaard!).
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechte reacties hebben invloed op je hoeveelheid punten. Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties. Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article report gemeld worden.

Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup split anchor
captcha
Verzenden:
TwitterLinkedInRSS

Peiling

De eeuwige strijd: ATI of Nvidia

ATI blijkt met de HD5000-serie enorm succesvol te zijn, Nvidia komt nu met de Fermi. Wat heb jij het liefste voor grafischekaart?

(45%) Ik koop op prijs/prestatieverhouding
pollpollpoll
(30%) ATI
pollpollpoll
(24%) Nvidia
pollpollpoll
(1%) Intel
pollpollpoll

275 stemmen - 23 reacties