2min

Het mag misschien zijn dat je Internet Explorer 6 al lang ver weggestopt hebt in je geheugen, maar een kwart van de pc-gebruikers gebruikt het nog.

Uit een onderzoek van Microsoft blijkt dat 23,3 procent van de internetgebruikers nog met Internet Explorer 6 werkt. En dat is voor de gemiddelde web-ontwikkelaar toch wel even schrikken, omdat juist zij de ondersteuning voor deze aloude browser graag willen laten vallen.

Het blijkt dat IE6 op de voet gevolgd wordt door IE7, daar maakt 18,2 procent van de internetters nog gebruik van. Gelukkig gaat het met IE8 ook goed, hier maakt 18,1 procent van de internetters gebruik van. Dit komt waarschijnlijk door Windows Update, die op Windows Vista en Windows 7 Internet Explorer 7 automatisch updatet naar de courante versie, Internet Explorer 8.

Waar Microsoft waarschijnlijk blij om is, is dat het gros van de internetgebruikers blijft hangen op Microsofts software, ze zijn minder vrolijk om het feit dat het grootste deel van de internetters nog steeds op het web surft met een browser van acht jaar geleden.

Het motief van Microsoft is simpel, IE6 is verouderd en nieuwere versies van Internet Explorer zijn beter beveiligd en accepteren over het algemeen beter de webstandaarden, zoals HTML. Microsoft start nu een campagne tot juni 2010 die gebruikers zou aansporen om te upgraden.

"Wat we doen is gebruikers helpen te begrijpen hoe ze zichzelf kunnen beschermen tegen de "social engineering threats" die bestaan. Ook helpen we mensen begrijpen hoe Internet Explorer 8 mensen de mogelijkheid geeft om hun privacy online te bepalen en te behouden", aldus Ryan Servatius, senior product manager voor Internet Explorer.

De reden waarom Internet Explorer 6 nog zo veel gebruikt wordt is simpelweg te wijten aan het feit dat het meegeleverd werd met Windows XP. Laat dat nou net de meestgebruikte Windows-versie zijn.
Als die grote groep overgaat naar Windows 7, gaan ze uiteraard ook direct over naar Internet Explorer 8. Het wordt voor Microsoft nog een uitdaging om al die computergebruikers te overtuigen om te upgraden.