2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Volgens experts heeft AT&T moeite om de aan de vraag van netwerkcapaciteit te voldoen nu steeds meer mensen hun smartphones intensief gebruiken. De discussie rond het mogelijke probleem is weer opgelaaid nadat AT&T afgelopen weekend de online verkoop van iPhones aan New Yorkers tijdelijk stopzette.

Diverse websites en weblogs besteedden afgelopen weekend aandacht aan het feit dat AT&T de verkoop van iPhones aan mensen uit New York via zijn website stop had gezet. Klanten die probeerden een iPhone aan te schaffen en daarbij een postcode uit New York invulden kregen de melding dat ze een andere telefoon konden kiezen. AT&T gaf ondanks vele verzoeken geen verklaring voor de actie, maar meldde gisteren dat het bedrijf periodiek zijn acties en distributiekanelen wijzigt. Het wilde echter niet ingaan op de vraag waarom de iPhones tijdelijk niet beschikbaar waren voor New Yorkers.

Velen suggereren nu dat het netwerk van AT&T langzaam overbelast begint te raken, met name in dichtbevolkte gebieden. De problemen zouden bij AT&T het eerst de kop opsteken, omdat AT&T exclusief leverancier van de iPhone in de Verenigde Staten is en iPhone-gebruikers zorgen voor een flinke belasting van het netwerk. Sinds de lancering van de iPhone heeft AT&T al flink wat kritiek gekregen op netwerkproblemen, concurrenten als Verizon en Vodafone gebruiken de kritiek inmiddels voor hun eigen reclamecampagnes.

Maar volgens experts zullen vrijwel alle telecomproviders op den duur met een tekort aan capaciteit te kampen krijgen. Want de mogelijkheden van nieuwe high-end smartphones zorgen ervoor dat gebruikers meer en meer data zullen verzenden en ontvangen. Naast de iPhone zijn ook Android-telefoons in opkomst en daar komt volgend jaar waarschijnlijk ook nog een telefoon van Google zelf bij. Volgens Jim Andrew, een onafhankelijke consultant ligt het probleem in het limiet van het spectrum en krijgen dus alle providers er mee te maken.

Hoewel het netwerk van AT&T over heel Amerika gezien goed is, doen de problemen zich vooral voor in de grote steden. Door dichte en hoge bebouwing moet de provider de zendmasten dichter op elkaar zetten. Het bedrijf erkende eerder deze maand dat er vooral in steden als New York en San Francisco nog een hoop gedaan moet worden. "Ik kan verzekeren dat verbeteringen van het netwerk in onder andere New York en San Francisco een hoge urgentie heeft", aldus Mobility Chief Executive Officer Ralph de la Vega van AT&T.

Of de klanten de rekening van deze investeringen moeten gaan betalen is nog onduidelijk. Wel doen er geruchten de ronde dat AT&T de prijzen voor mobiel internet voor iPhone-gebruikers wil gaan verhogen, maar dat wordt tot nog toe ontkend door AT&T.