Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Nieuws » Hardware » 'NVIDIA Fermi uitgesteld tot maart 2010'

'NVIDIA Fermi uitgesteld tot maart 2010'

Dinsdag 29 december 2009 13:50 door Wouter Koning
Bron: DigiTimes, Views 3703, Reacties (10)

Het zijn barre tijden voor NVIDIA en het lijkt erop dat de verlichting van de pijn nog even op zich laat wachten. Het vlaggeschip Fermi, waarmee de chipmaker de high-end-markt wil bestormen, is volgens bronnen van de website DigiTimes wederom uitgesteld, ditmaal tot maart 2010.

Als alles volgens planning was verlopen had de Fermi inmiddels al sinds november in de winkelschappen gelegen. In november bracht een aantal partners van NVIDIA naar buiten dat de Fermi was uitgesteld en officieel gelanceerd zou worden op de Consumer Electronic Show die in januari 2010 wordt gehouden. Dat zou volgens insiders komen omdat NVIDIA de oude revisie van de kaart niet goed genoeg vond voor massaproductie. Maar volgens bronnen in de Taiwanese hardwaremarkt heeft NVIDIA zijn partners laten weten dat de officiële lancering van de kaart nu in maart 2010 zal gaan plaatsvinden.

Als eerste zal in maart de 40 nm Fermi-GF100 met GDDR5-geheugen verschijnen, in het tweede kwartaal gevolgd door de GF104 voor de high-end-markt. Tot die tijd moeten de GTX295, 285, 275 en 260 de zaken waarnemen op dit gebied. Voor de perfomance-markt zou NVIDIA de GeForce GTS250, GT240/220 en 9800GT/9500GT willen gebruiken om te concurreren met de Radeon HD 5770/5750, 4870/4850 en 4670/4650 van AMD. In de mainstream-markt zal NVIDIA zich voornamelijk richten op de GeForce 210.

Voor NVIDIA is de uitstel van de Fermi een zoveelste tegenslag. In oktober van dit jaar kondigde het bedrijf al aan te stoppen met de ontwikkeling van de nForce-chipset. Daardoor moet het bedrijf het nu hebben van de losse grafische kaarten en de producten voor de high-end-computingmarkt. Enig lichtpuntje daarin is momenteel het gerucht dat NVIDIA's op ARM-gebaseerde mobiele processor Tegra het kloppende hart van Apple's tablet zou worden.

Het is te hopen voor NVIDIA dat deze geruchten waarheid zijn en dat het bedrijf daarmee de komende kan blijven investeren in nieuwe ontwerpen, want met het uitstel van de Fermi krijgt concurrent AMD ruim baan op de high-end-markt voor grafische kaarten. Volgens de bronnen van DigiTimes komt AMD namelijk al in januari met de 40 nm HD 5670/5570 (Redwood) en HD 5450 (Cedar). AMD had al een paar maanden als enige DirectX 11-kaarten op de markt, maar krijgt met zijn nieuwe kaarten dus nog eens drie maanden vrij spel van NVIDIA. Geluk bij ongeluk voor NVIDIA is dat de capaciteit van de 40 nm-productieprocessen in Taiwanese fabrieken nog beperkt is, waardoor AMD waarschijnlijk enige tijd niet aan de vraag zal kunnen voldoen, maar NVIDIA zal met de Fermi toch een statement moeten maken als het de zure nasmaak van 2009 wil wegspoelen.

Er zijn 10 reacties

Avatar
offlinePau_lo, ICT-liefhebber, 29 Dec 2009, 14:28
1
"Een zoveelste tegenslag", inderdaad NVIDIA krijgt het zwaar te verduren. Hopelijk kunnen ze het hoofd boven water houden met al die concurrentie van ATI. Ik weet nog wel dat ATI enkele jaren geleden in precies dezelfde positie zat en nu zijn de rollen dus duidelijk omgekeerd. Het is niet te hopen dat NVIDIA op gegeven moment van de markt verdwijnt als grote speler, dan zou ATI/AMD een gigantische monopoliepositie verkrijgen. Maar daar gaan we natuurlijk niet van uit. :)
Avatar
offlineMizgala28, ICT-liefhebber, 29 Dec 2009, 14:56
0

Quote:

Op 29-12-2009 14:28 schreef Pau_lo:
"Een zoveelste tegenslag", inderdaad NVIDIA krijgt het zwaar te verduren......

Helaas maar je hebt gelijk, ik zelf verheugde op de nieuwe Nvidia maar ja dan maar wachten tot maart, hopelijk gaan ze dat ook niet verzetten:(
Avatar
offlinexenon, ICT-liefhebber, 29 Dec 2009, 15:30
1

Quote:

Op 29-12-2009 14:56 schreef Mizgala28:
[...]
Helaas maar je hebt gelijk, ik zelf verheugde op de nieuwe Nvidia maar ja dan maar wachten tot maart, hopelijk gaan ze dat ook niet verzetten:(


Waarom zou je zo lang wachten? Wat is er mis met een ATI plank? Ik snap het niet hoor, mensen die echt een half jaar wachten op een videokaart die vaak dan nog eens reteduur is, slecht verkrijgbaar en dan ook nog eens een paar luttele procent beter presteerd. En gezien het de eerste stepping is nog eens energieslurpend.
Avatar
0

Quote:

Op 29-12-2009 15:30 schreef xenon:
[...]

Waarom zou je zo lang wachten? Wat is er mis met een ATI plank? Ik snap het niet hoor, mensen die echt een half jaar wachten op een videokaart die vaak dan nog eens reteduur is, slecht verkrijgbaar en dan ook nog eens een paar luttele procent beter presteerd. En gezien het de eerste stepping is nog eens energieslurpend.


Tjoh, Ik had het toch niet beter kunnen zeggen.
Avatar

Quote:

Op 29-12-2009 15:30 schreef xenon:
[...]

Waarom zou je zo lang wachten? Wat is er mis met een ATI plank? Ik snap het niet hoor, mensen die echt een half jaar wachten op een videokaart die vaak dan nog eens reteduur is, slecht verkrijgbaar en dan ook nog eens een paar luttele procent beter presteerd. En gezien het de eerste stepping is nog eens energieslurpend.


?Fanboy? syndrome?
Waar ik zelf ook aan leid alleen dan van ati/amd :D
Alleen als nvidia de eerste was met dx11 en een normale prijs zou hebben was ik zo overgestapt zoals ik heb gedaan met de 8800 serie wat overgens ook de serie was waar ze ati mee gebeat hebben
OVERCLOCKED heeft dit bericht gewijzigd op 29-12-2009 om 23:20.
Avatar
1

Quote:

Op 29-12-2009 23:17 schreef OVERCLOCKED:
[...]

?Fanboy? syndrome?
Waar ik zelf ook aan leid alleen dan van ati/amd :D
Alleen als nvidia de eerste was met dx11 en een normale prijs zou hebben was ik zo overgestapt zoals ik heb gedaan met de 8800 serie wat overgens ook de serie was waar ze ati mee gebeat hebben


De 8800-serie telt ook echt nog mee hé deze dagen :')
ATI verslaat Nvidia op 2 vlakken:

Prijs
Prestaties

De consument verlangt een goede verhouding tussen beide om een upgrade te doen of over te stappen. Nvidia is nou niet bepaald goed bezig als het om prijs/kwaliteit/prestaties gaat, maar dobbert liever een beetje in een cirkeltje rond tegen veel te veel geld. (even kijkend naar de midrange kaarten bijv. die beter presteren dan één Nvidia kaart van 300 euro of meer)
Avatar
offlineHATA28, ICT-liefhebber, 30 Dec 2009, 02:03
1
De 8800 serie telt nog een klein beetje mee, in de vorm van de gts250 :P
Geen Avatar
2
Om even mee te gaan in de discussie:

Ik heb hier software die niet overweg kan met ATI hardware, maar volledig met nVidia hardware.
En er zijn geen ATI equivalenten van.
Wat doe je in zo'n geval?

Dan heb je games die geoptimaliseerd zijn voor nVidia kaarten (UT2004 anyone?).

En als laatste punt wil ik nog aangeven dat CCC (van ATI dus) hier altijd vrij brak gewerkt heeft (ja, ik heb ook pc's met ATI erin).

Voor mij geen ATI, geef mij maar nVidia dus. :)
Al zitten ze momenteel in een dip, ze komen er wel uit.
Avatar
offlineTritime, ICT-professional, 30 Dec 2009, 14:33
2

Quote:

Op 30-12-2009 12:43 schreef steynieboy:
Om even mee te gaan in de discussie:

Dan heb je games die geoptimaliseerd zijn voor nVidia kaarten (UT2004 anyone?).

En als laatste punt wil ik nog aangeven dat CCC (van ATI dus) hier altijd vrij brak gewerkt heeft (ja, ik heb ook pc's met ATI erin).


UT2004 draait echt wel met ati kaarten ;). Ik heb niet echt het idee dat er de laatste tijd (jaren) veel games uitkomen die zijn afgestemt op een van beiden.

CCC is inderdaad een ramp, echter is het niet nodig om dit te gebruiken. Zelf vind ik het compleet overboding, en kost het me gewoon teveel geheugen.

Nvidia heeft prima kaarten, ze kosten alleen veelste veel. Ati heeft al een paar series vaak de meeste 'bang for your buck'. Nvidia moet nu wel zo een achterlijk goede kaart op de markt gooien wil het haar huidige prijsbeleid vasthouden.

Overigens vind ik het jammer dat fermi weer wordt uitgesteld, AMD zal er nu nog niet over pijnzen om haar prijzen te laten zakken.
Ben wel benieuwd hoelang Nvidia zich deze 'blunders' nog kan permiteren voor er koppen gaan rollen.
Avatar
2

Quote:

Op 30-12-2009 12:43 schreef steynieboy:
Om even mee te gaan in de discussie:

Ik heb hier software die niet overweg kan met ATI hardware, maar volledig met nVidia hardware.
En er zijn geen ATI equivalenten van.
Wat doe je in zo'n geval?

Dan heb je games die geoptimaliseerd zijn voor nVidia kaarten (UT2004 anyone?).

En als laatste punt wil ik nog aangeven dat CCC (van ATI dus) hier altijd vrij brak gewerkt heeft (ja, ik heb ook pc's met ATI erin).

Voor mij geen ATI, geef mij maar nVidia dus. :)
Al zitten ze momenteel in een dip, ze komen er wel uit.


Geoptimaliseerd. Dat is maar minimaal en meer gericht op marketing.
Nvidia: The Way it's meant to be played neem ik aan dat je bedoelt? :P
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: