3min

Apple lijkt het nieuwe jaar meteen goed te willen beginnen met een overname. De elektronicafabrikant heeft deze week het Amerikaanse Quattro Wireless, dat gespecialiseerd is in mobiel adverteren, overgenomen.

Gisteren werd het gerucht, dat Apple het bedrijf heeft gekocht al door Wall Street Journal’s All Things D wereldkundig gemaakt. Apple zou er volgens de website 275 miljoen dollar voor betaald hebben. Quattro Wireless bevestigde het nieuws vandaag op zijn website. Met de overname is ook meteen een nieuwe afdeling binnen Apple geboren: ‘mobile advertising’.

Quattro Wireless is naar eigen zeggen marktleider op het gebied van wereldwijde mobiele advertenties. Het advertentie-netwerk van het bedrijf bevat iPhone-, Android- en andere smartphone-applicaties en vele duizenden mobiele websites. Quattro Wireless mag onder andere Disney, Visa, Ford en zelfs Microsoft tot zijn klantenkring rekenen.

Het bedrijf is daarnaast een geduchte concurrent van AdMob, een andere firma gespecialiseerd in onder meer mobiel adverteren. Apple is naar verluidt ook in gesprek geweest met AdMob voordat zoekgigant Google op de radar verscheen en het bedrijf voor 750 miljoen dollar inlijfde. De Amerikaanse Federal Trade Commission onderzoekt echter momenteel deze overname, omdat Google daarmee volgens tegenstanders een monopoliepositie zou krijgen op de mobiele advertentiemarkt.

Zowel Quattro Wireless als AdMob zijn tamelijk jonge bedrijven, zogenaamde start-ups, die erop gefocust zijn om de snelgroeiende markt om te adverteren op smartphones zoals Apples iPhone en Googles Android-toestellen aan te boren. Apple neemt wel vaker dergelijke nieuwe bedrijven over, maar maakt over het algemeen niet bekend met welk doel het dat doet.

In december vorig jaar nam Apple nog streaming-muziekdienst Lala Media over, kort nadat Google een samenwerking met het bedrijf had aangekondigd. Het motief voor die overname is vooralsnog onduidelijk, maar Apple wil mogelijk zijn iTunes-software met meer mogelijkheden voor streaming muziek gaan voorzien. Bovendien is het een rechtstreekse klap in het gezicht van Google, nu de relatie tussen het bedrijf ernstig is bekoeld.

Mogelijk heeft het ‘vrijwillig’ vertrek van Google CEO Eric Schmidt uit Apples raad van bestuur ook te maken met de gesprekken met AdMob en de uiteindelijke overname van Quattro Wireless. Apple zou zich hiermee opnieuw steeds meer in het vaarwater van Google gaan begeven, waarmee de mogelijkheden om actief samen te werken, zoals bij de iPhone nog het geval was, steeds kleiner worden.

De huidige CEO van Quattro Wireless, Andy Miller, is meteen opgenomen in Apples raad van bestuur als Vice President of Mobile Advertising. Apple lijkt hiermee niet zomaar een aankoop te hebben gedaan, maar ook echt in deze markt voor het adverteren op smartphones in te willen stappen. Voorlopig blijft de dienstverlening van Quattro Wireless echter onveranderd, zo laat Miller weten op de website van het bedrijf.

Volgens Ars Technica’s Chris Foresman past de overname van het bedrijf goed binnen de groeiende mobiele strategie van Apple. "Apple wil de mogelijkheden voor mobiel adverteren mogelijk voor de langverwachte tablet gebruiken, die eind deze maand wordt verwacht", schrijft hij. Ook kan het volgens hem een manier zijn om adverteren op de iPhone in eigen beheer te houden. Apple wil vooralsnog niet reageren op plannen voor mobiel adverteren, maar de overname zelf lijkt al genoeg te zeggen.