2min

Tags in dit artikel

, ,

Valve heeft nu officieel aangekondigd dat zijn online gaming service Steam ook verkrijgbaar zal zijn voor de Mac. Als een bonus is het bedrijf ook van plan om van de Mac een "tier-1" platform te maken, waarmee ze dus beloven games uit te brengen voor de Mac tegelijkertijd met Windows en de Xbox 360.

Valve heeft een Mac-native versie van zijn Source engine ontworpen door middel van het cross-platform OpenGL. Volgens John Cook, Directeur van Steam Ontwikkeling, heeft Valve verscheidene methodes onderzocht om games op de Mac te krijgen maar is er uiteindelijk besloten om voor een native versie te gaan in plaats van emulatie. Er is volgens Cook veel flexibiliteit in ontwikkeling mogelijk dankzij de OpenGL techniek die aan de Source engine is toegevoegd.

In begin april kunnen Mac-gebruikers Steam gebruiken voor hun games, waaronder Left 4 Dead 2, Team Fortress 2, Counter-Strike, Portal en de Half-Life serie. De Mac Steam client is gebaseerd op de laatste beta versie van Windows, daar werden trouwens ook de eerste hints ontdekt over mogelijke Mac ondersteuning.

De nieuwe versie heeft een Steam Play API die toestaat dat gebruikers hun games kunnen gebruiken via beide platforms. De vooruitgang van je spel op het ene platform wordt automatisch gesynchroniseerd met het andere platform. Dit betekent dat als je op werk een keer een potje Counter-Strike speelt op de PC, dat je thuis op je Mac alle scores ook hebt. Het brengt ook geen extra kosten met zich mee. Ook zal multi-platform multiplayer games worden ondersteund, dus kun je als Mac-gebruiker online met je maten spelen die PC’s hebben.

Portal 2 zal de eerste game zijn die uitkomt voor de Mac, tegelijkertijd met de andere platforms. En ook andere ontwikkelaars kunnen nu met Valve’s engine makkelijk versies van hun spellen maken die ondersteunt worden door de Mac.