1 min

Telecomaanbieder T-Mobile gaan klanten compenseren voor de capaciteitsproblemen op het 3G-netwerk. Door overbelasting van het UMTS-netwerk kunnen veel abonnees niet snel internetten op hun mobiele telefoon.

Abonnees die aantoonbaar problemen ondervinden als gevolg van de overbelasting van het netwerk zullen gecompenseerd worden met twee maanden gratis mobiel internet. T-Mobile geeft aan dat het nog 2 à 3 weken kan duren voordat de problemen zijn opgelost. Klanten klagen al sinds de introductie van de iPhone in juli 2008 over capaciteitsproblemen. De iPhone is het meest gebruikte toestel om onderweg mee te internetten, en wordt dan ook als de grootste boosdoener gezien voor de overbelasting. De iPhone wordt in Nederland alleen verkocht via T-Mobile in combinatie met een abonnement.

T-Mobile liet eerdere deze maand weten dat er dit jaar 30 procent extra masten bijgebouwd zullen worden om de capaciteitsproblemen op te lossen. Het zou gaan om 1.000 extra antennes. In april meldde Technisch Directeur Jan Kuijpers dat het mobiele netwerkverkeer sinds juli 2008 verzesvoudigd is. De extra masten zijn nodig om het mobiele netwerkverkeer van 7.500 GB per dag te verwerken.

Om in aanmerking te komen voor de compensatie moeten klanten een webformulier invullen en gedetailleerde informatie opgeven over de plek waar het netwerk niet voldeed. T-Mobile benadrukt dat het 2G-netwerk naar behoren functioneert.