1 min

Koffieketen Starbucks heeft het mogelijk gemaakt om in de Verenigde Staten voor haar klanten een speciaal digitaal netwerk te ontwikkelen. Starbucks hoopt hiermee haar klanten langer te behouden in de filialen.

Het digitaal netwerk genaamd Starbucks Digital Network ging in samenwerking met Yahoo! afgelopen week van start in 6.800 filialen in de Verenigde Staten. De klanten van Starbucks hoeven alleen hun laptop, mobiele telefoon of tablet aan te zetten om het vermaak op het netwerk te beleven.

Op de portaalsite vinden klanten onder andere nieuws, tips en ook Foursquare-informatie over de directe omgeving van de winkel. Door de gebruik van HTML5 op de website is het mogelijk om de locatie van de klant te bepalen. De website biedt gratis toegang tot online edities van de kranten als The Wall Street Journal, USA Today en de New York Times.

Naast deze kranten en Yahoo werkt de koffieketen ook samen met Apple’s iTunes, Snagfilms, Men’s Health, Runner’s World, LinkedIn, The Weather Channel, HarperCollins en Penguin Group.

Maandelijks heeft de koffieketen 30 miljoen bezoekers die behalve een kopje koffie nemen ook komen internetten. Een internetklant verblijft minstens een uur in de winkel.