2min

Google is begonnen met het testen van een nieuwe opmaak van de zoekresulaten. De hele pagina heeft een redesign gekregen, zo is er gebruik gemaakt van een nieuw kleurenschema en veel meer marges met witruimte. De grote vraag bij een redesign is altijd of het een vooruitgang is.

Google test momenteel deze nieuwe opmaak op de Amerikaanse variant van de zoekmachine. Alleen een klein gedeelte van de gebruikers zal deze vernieuwde opmaak te zien krijgen en waarschijnlijk wordt het gedrag van deze bezoekers zeer nauwkeurig worden gemeten en geanalyseerd om straks te kunnen bepalen of het een vooruitgang is of niet.

Als we gaan kijken naar de verschillen dan zien we dat de kleuren groen, paars en blauw wat minder hard zijn geworden dan de kleuren die Google nu gebruikt.

De grootste verandering is echter toch wel in de marges met witruimtes, zo is er veel meer ruimte tussen de zoekresulaten. Maar ook tussen de titel, tekst en link van een zoekresultaat. Ook heeft Google er voor gekozen om een stippellijn te plaatsen tussen elk zoekresultaat.

Voor een gemiddelde website zou dit maar een kleine aanpassing zijn maar voor Google is dit eigenlijk een gigantische ingreep. Miljoenen mensen per dagen maken namelijk gebruik van de zoekmachine en die moeten wellicht straks allemaal gaan wennen aan de vernieuwde opmaak. Daarom is de huidige testfase enorm belangrijk voor Google.

Behalve het nieuwe design gaat Google vanaf vandaag op de Amerikaanse versie ook de Voice Search functionaliteit testen. Gebruikers kunnen daar door op een microfoon icoontje te klikken hun zoekopdracht inspreken, Google zet de gesproken tekst om in woorden en gaat daarmee zoeken.

Hieronder een screenshot van de nieuwe zoekresultaten opmaak van Google. Graag lezen we in de reacties wat je ervan vindt!

Klik voor grotere versie!