2min

Volgens aanbieders zoals Google en Naratte is het helemaal de toekomst: betalen met de mobiele telefoon. Consumenten kunnen contant geld en pinpassen voortaan thuislaten, een mobiele telefoon is voldoende om een drankje af te rekenen, maar tot nu toe zijn er maar weinig consumenten die hiervoor warm lopen. iPhone-gebruikers zijn enthousiaster dan gebruikers van andere telefoons.

Dat blijkt uit een onderzoek van Retrovo, zowel een beoordelings- als webwinkelsite. Slechts 21 procent staat positief tegenover betalen met de mobiele telefoon. Ruim de helft (53 procent) is niet geïnteresseerd in betalen met een mobiele portemonnee en een kwart (26 procent) weet niet eens wat een mobiele portemonnee is. Jong volwassenen van 18 tot 35 jaar zijn met 28 procent enthousiaster dan de overige respondenten. Van de vijftigplussers is driekwart sceptisch over mobiel betalen. Deze groep hecht de meeste waarde aan contact betalen of met de pinpas. Mannen zijn positiever over deze nieuwe betaaltechniek dan vrouwen.

De respondenten maken zich de grootste zorgen over de veiligheid. De mensen die niet geïnteresseerd zijn in de mobiele portemonnee, zeggen dat ze vooral geen vertrouwen hebben in de bedrijven die de mobiele portemonnee zou moeten ontwikkelen (inclusief de creditcardbedrijven).

Smartphonegebruikers zien vooral een rol voor de mobiele ontwikkelaars, zoals iPhone en Android, voor het ontwikkelen van de mobiele portemonnee. Vooral iPhone-gebruikers zien een rol weggelegd voor Apple (61 procent), tegenover 46 procent van de Android-gebruikers die interesse zouden hebben in de Google Wallet. Slechts een klein deel van de consumenten ziet een rol weggelegd voor creditcard- en telecombedrijven.

Aanbieders zoals Google, Nokia, Blackberry, Samsung en Naratte daarentegen zijn veel optimistischer over deze nieuwe betaalmethode en zien er brood in. Zij investeren vele miljoenen in de ontwikkeling van mobiele portemonnees. Google introduceerde vorige maand zijn mobiele betalingssysteem Google Wallet. Dankzij Near Field Communication (NFC)-chips kunnen mobiele telefoons op korte afstand draadloos informatie versturen en ontvangen, zoals betalingstransacties.

Naratte, een bedrijf dat zich bezighoudt met draadloze innovatie, denkt dat mobiel betalen nog sneller, veiliger en makkelijker kan met ultrasoon geluid die informatie over de transactie bevat. Met de Zoosh-techniek kunnen betalingen supersnel verwerkt worden.

Het kan een kwestie van wennen zijn voor de consument. Bij de introductie van de chipknip en de ov-reiskaart waren consumenten ook erg kritisch over deze nieuwe betaalmethoden. Vandaag de dag zijn ze helemaal ingeburgerd in ons dagelijks leven. De groepen early adapters en early innovaters, mensen die meteen overstappen naar en gebruik maken van de nieuwste gadgets, zijn erg klein. Naarmate een product of dienst langer bestaat, en de kinderziektes verholpen zijn, schakelt het leeuwendeel vaak alsnog op een later moment over.