2min

De automatische gezichtsherkenningsfunctie van Facebook overtreedt zowel Duitse als Europese regels, dat stelt een Duitse mediawaakhond uit Hamburg. Dezelfde waakhond pakte eerder al Google Streetview en Facebook’s uitnodigingssysteem aan.

De automatische gezichtsherkenningsfunctie werd door Facebook begin juni uitgerold en bij alle gebruikers standaard geactiveerd. Wat deze functie doet is elke foto op Facebook bekijken en op basis van de gelaatstrekken van mensen bepalen wie er op de foto staan. Dit is een vrij ingewikkelde techniek maar deze zorgt ervoor dat mensen niet meer handmatig hoeven aan te geven wie er op de foto staan want dit gebeurt nu automatisch, het kans overigens nog wel handmatig.

Volgens de Duitse mediawaakhond is dit een inbreuk op de privacy van de Facebook-gebruikers en niet in lijn met de Duitse en Europese wetgeving. Vooral het feit dat Facebook deze functie automatisch heeft geactiveerd bij alle gebruikers is niet goed gevallen bij de waakhond.

Inmiddels heeft de Duitse mediawaakhond een bevel gestuurd naar Facebook waarin staat dat het bedrijf de automatisch gezichtsherkenning in Duitsland moet staken, indien het hier niet aan voldoet kan het een boete tegemoet zijn van 300.000 euro. Of de Duitse mediawaakhond het hogerop gaat zoeken in Europa is nog niet duidelijk.

Facebook heeft nog niet gereageerd op het bevel maar met deze waakhond valt niet te spotten. Eerder had Facebook het ook al aan de stok met deze waakhond. Het ging toen over het uitnodigingssysteem van Facebook, dat keer op keer uitnodigingen bleef sturen naar mensen die geen lid zijn van Facebook. Dit is toen uiteindelijk aan banden gelegd.

Ook Google heeft slechte herinneringen aan deze waakhond. Vlak voordat Google Streetview in Duitsland werd gelanceerd moest Google eerst een opt-out systeem bouwen van de waakhond, zodat mensen konden aangeven dat zij hun huis niet in Streetview wilde hebben. Google voldeed aan deze eisen en vervolgens maakte 240.000 huishoudens gebruikt van deze functie, wat in totaal neer kwam op 2,89 procent van alle huizen die Google tot op dat moment had gefotografeerd. Uiteindelijk besloot Google om Streetview niet verder te ontwikkelen in Duitsland, waarmee Duitsland een van de weinige Europese landen is waar Streetview goed beschikbaar is.