2min

Verschillende tabletfabrikanten zullen waarschijnlijk eind september de prijzen omlaag gooien voor hun tablets om van hun voorraden af te komen. Deze prijsverlaging kan tot een prijzenoorlog leiden waarbij de consument de lachende derde is.

Dat zeggen anonieme bronnen tegenover DigiTimes. Vanwege de populariteit van de iPad 2 slaagden diverse tabletfabrikanten er niet in om hun tablets aan de consument te slijten, hierdoor bleven zij met flinke voorraden zitten. Om het verlies te minimaliseren zullen zij de prijzen van hun tablets in het derde kwartaal van dit jaar verlagen.

Zo zou Asustek tussen mei en juli 700.000 tablets hebben verscheept, maar er slechts 500.000 hebben verkocht. Ook RIM, HTC, Samsung en Motorola zouden met tegenvallende verkoopcijfers te kampen hebben. Zij richten hun pijlen op 2012.

De anonieme bronnen verklaren tegenover DigiTimes dat de prijsverlaging van de tablets een prijzenoorlog teweeg zal brengen. Zij verwachten dat tabletproducenten eind september en rond de feestdagen de prijzen van van hun tablets zullen verlagen. Gemiddeld zullen de tablets dan 350 dollar kosten. Of wij iets van deze prijsverlaging in Nederland zullen merken is maar de vraag. De iPad 2 kost immers 499 dollar in Amerika, in Nederland betalen we er 479 euro voor.

Apple laat zijn concurrenten ver achter zich met de nieuwe iPad 2. Het is de vraag of Apple volgend jaar net zo succesvol zal zijn als 2011. Analisten voorspelden eerder tegenover DigiTimes dat Apple flink wat concurrentie zal krijgen in 2012. Zij verwachten dan ook dat het martkaandeel van Apple zal dalen van 61 procent naar 55 procent. De verkopen van concurrerende tablets zal naar verwachting met maar liefst 134 procent toenemen.