2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Afgelopen maandag schreef Techzine dat HP zijn tablet, de HP TouchPad, tegen dumpprijzen aanbiedt aan de consument. In veel Amerikaanse winkelketens is deze tablet voor slechts 99 dollar te koop. Ook in Europa wordt de tablet voor zeer lage tarieven verkocht. En hoewel de TouchPad nu ineens een groot succes blijkt te zijn onder consumenten wereldwijd, kost de lage verkoopprijs HP zeker 300 miljoen dollar.

Dat berekende AllThingsD. Uitverkochte voorraden zijn meestal een signaal dat we met een succesvol product te maken hebben. Maar of dat in deze kwestie ook het geval is valt te betwijfelen. De ongelooflijke lage verkoopprijs zal voor veel consumenten de reden zijn geweest om de HP TouchPad aan te schaffen. In vergelijking met tablets van andere fabrikanten zoals Apple en Samsung, is 99 dollar niet meer dan een schijntje voor een tablet. Apple en Samsung vragen net iets minder dan 500 dollar voor hun iPad en Galaxy Tab 10.1.

Deze prijsverlaging volgde op het nieuws dat HP stop met het vervaardigen van tablets en smartphones die op het besturingssysteem WebOS werken. Ook maakte HP bij de presentatie van haar tegenvallende kwartaalcijfers bekend dat ze de pc-afdeling gaat afstoten.

De consument is vanzelfsprekend degene die profiteert van deze stuntactie van HP. Maar helaas is het keiharde noodzaak voor HP om zijn tablet voor dumpprijzen aan te bieden. De verkoopcijfers bleven enorm achter in vergelijking met Apple’s iPad 2. Zo had de Amerikaanse webwinkel Best Buy 270.000 exemplaren van de tablet ingekocht. Hiervan wist ze er slechts 25.000 te verkopen voor een gemiddelde prijs van 400 dollar.

Maar de totale voorraad was vele malen groter. Volgens sommige berichten zou HP tussen de 500.000 en één miljoen exemplaren van de TouchPad besteld hebben bij de toeleveranciers. AllThingsD gaat ervan uit dat HP 50.000 exemplaren wist te verkopen. Totale opbrengsten: 20 miljoen dollar. De totale kosten om de TouchPad te vervaardigen lagen echter vele malen hoger. AllThingsD berekende dat dit HP zeker 317,7 miljoen dollar heeft gekost. Totale kosten minus totale opbrengsten is een verlies van 297,7 miljoen dollar.

Hier houdt de berekening van AllThingsD op. Ze houdt dus alleen rekening met de kosten van de hardware. In werkelijkheid heeft HP nog veel meer uitgaven gedaan alvorens zij de TouchPad kon lanceren. Denk bijvoorbeeld aan de marketingcampagne. Beroemdheden zoals Lea Michelle en Russell Brand traden in enkele reclamespotjes op voor de TouchPad. En grote kans dat zij dat niet voor een vriendenprijsje hebben gedaan. Daarnaast zijn er ook nog de verzendkosten, winstmarge voor de verkopers, etc.

De berekening van AllThingsD is dus behoorlijk aan de lage kant. De totale kostenpost van deze actie zal waarschijnlijk nog vele malen hoger uitvallen voor HP.