2min

Mozilla heeft ervoor gekozen om vanaf Firefox 4 een nieuwe strategie te volgen. Mozilla zal nu elke 6 tot 8 weken een nieuwe versie van de Firefox browser lanceren om nieuwe functies te introduceren en meer ondersteuning te bieden voor nieuwe webstandaarden. Een strategie die op de nodige kritiek mag rekenen, maar Mozilla houdt voet bij stuk en verdedigt nu de strategie.

Mozilla heeft ervoor gekozen om het voorbeeld van Google te volgen met Google Chrome. Elke 6 tot 8 weken verschijnt er een nieuwe versie van de browser. De reden dat Mozilla kiest voor deze strategie is omdat het internet zich razendsnel ontwikkeld en updates sneller nodig zijn.

Er is echt veel kritiek op deze keuze, zo zijn de makers van addons voor de Firefox-browser niet blij, bij elke nieuwe versie moeten zij addons nalopen om te kijken of deze nog goed werken, of ze moeten worden aangepast, etc. Dit kost elke keer veel tijd en levert uiteindelijk niets op.

Ook de zakelijke markt heeft kritiek op de update strategie van Mozilla. Zij moeten zorgen dat hun bedrijfsnetwerken gebruik maken van software die veilig is en daarnaast zorgen dat de gebruikte browser goed werkt met alle applicaties. Veel bedrijven maken gebruik van zelf ontwikkelde webapps of webapps van derden. Het is belangrijk dat nieuwe browser-versies ook met deze webapps werken anders kunnen bedrijfsprocessen die afhankelijk zijn van deze webapps in gevaar komen.

Bedrijven moeten elke nieuwe browser-versie dus goed testen alvorens ze deze uitrollen. Dit kost een hoop tijd en meestal is de volgende versie alweer verschenen tegen de tijd dat ze hiermee klaar zijn. Ook de veiligheid is een probleem want Mozilla brengt bijvoorbeeld geen beveiligingsupdates meer uit voor oudere versies. Op dit moment is Firefox 6 de stabiele versie, wat betekent dat Firefox 5 geen updates meer krijgt, Mozilla verwacht dat men gewoon update naar Firefox 6.

Voor bedrijven die veel webapps moeten testen is Firefox dus geen goede browser meer. Zij zullen terug moeten vallen op Internet Explorer, want Microsoft heeft aangegeven maar één keer per jaar met een nieuwe versie te komen.

Mozilla’s voorzitter, Mitchell Baker, laat nu in een blogpost weten dat Mozilla nog wel wat werk te doen heeft om het update-proces soepeler te laten verlopen. Maar geeft ook aan dat de strategie niet zal worden aangepast. Hij stelt dat door de snelle groei van het internet de browsers niet achter kunnen blijven. Een browser is het venster naar het internet en moet voorzien worden van updates zodra deze klaar zijn en niet eens per jaar. Baker is ervan overtuigd dat het snelle lanceringsprogramma de goede weg is.