2min

Tags in dit artikel

,

95 procent van de werkzoekenden solliciteert tegenwoordig via de e-mail. Het schrijven van een ouderwetse brief voor een vacature is vrijwel helemaal uit de mode geraakt. Niet alleen het solliciteren gaat tegenwoordig via internet: het uitschrijven en recruteren van vacatures en sollicitanten gaat ook steeds vaker via sociale media. Met name LinkedIn is een populair online platform voor het recruteren van nieuwe medewerkers.

Dat blijkt uit de laatste infographic van Mashable. Maar liefst 89 procent van de werkgevers gebruikt sociale media voor het recruteren van nieuwe werknemers. Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Van alle nieuwe managers die vorig jaar in dienst werden genomen gebeurde dat in 92 procent van de gevallen via een van de sociale netwerken. LinkedIn (86 procent), Facebook (60 procent) en Twitter (50 procent) zijn de populairste platformen voor personeelswerving.

86 procent van de werkgevers is van mening dat werkzoekenden hun online profiel moeten aanpassen zodat deze beter leesbaar wordt voor werkgevers. Tweederde van alle Amerikaanse bedrijven heeft in het verleden succesvol een nieuwe werknemer in dienst genomen via sociale media. De helft van de bedrijven geeft aan dat ze in de toekomst meer willen investeren in het recruteren van nieuwe werknemers via sociale media.

Let ook op wat je voor teksten en foto’s online plaatst. Bijna acht op de tien wervers zegt de aangedragen informatie van sollicitanten te controleren en na te lezen. Voor een klein deel pakt dit zeer nadelig uit: meer dan 2000 werkzoekenden in Amerika hebben dezelfde naam als een van de meest gezochten criminelen van de FBI. Maak je baas dan maar eens duidelijk dat jij niet die persoon bent op deze lijst. Al met al wisten 14,4 miljoen Amerikanen dit jaar via sociale media een nieuwe baan te vinden.

Uit Nederlands onderzoek door Dutch Cowboys, Multiscope en de Kamer van Koophandel blijkt dat ondernemers sociale media voornamelijk gebruiken als promotieplatform voor hun bedrijf, product of dienst. De respondenten zeggen dat sociale media een goed instrument is voor bedrijfspromotie, maar ze willen er zo min mogelijk tijd en geld in investeren. 80 procent van de ondernemers wil het liefst geen geld uitgeven aan sociale media, maar als het ze dan toch geld gaat kosten willen ze niet meer dan 2500 euro uitgeven.

De cijfers van Mashable lijken de resultaten van een onderzoek, dat door Gartner is uitgevoerd, onderuit te halen. Uit recent onderzoek van het onderzoeks- en adviesbureau bleek dat het bedrijfsleven onvoldoende nadenkt over de inzet van sociale media voor hun bedrijfsvoering. Organisaties zijn niet in staat om aan te geven welke voordelen ze verwachten van het gebruik van diverse sociale media. Volgens Gartner is om deze reden het succes van sociale media beperkt.