2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Vanochtend schreef Techzine al dat Sony met twee nieuwe tablets op de markt komt, maar de iPad 2 van Apple en de Samsung Galaxy Tab krijgen er nog een geduchte tegenstander bij op de tabletmarkt. Amazon zal dit najaar een serieuze aanval uitoefenen op Apple, Samsung en Sony. De webwinkel komt met een eigen tablet die naar verwachting drie tot vijf miljoen keer over de toonbank zal gaan.

Dat voorspelt onderzoeksbureau Forrester. Het bureau voorspelt al anderhalf jaar dat Apple een serieuze krachtmeting met een nieuwe concurrent te wachten staat. Komend najaar zal het zover zijn. Forrester heeft uitvoerig in een onderzoeksrapport beschreven hoe Amazon concurrent Apple in een hoek kan manoeuvreren.

Analist Sarah Rotman Epps schrijft op haar weblog dat het rapport al eerder gepubliceerd had kunnen worden, maar dat ze het nog niet openbaar maakte "uit respect voor Steve Jobs." "We hebben grote bewondering voor zijn uitvindingen en invloed op onze cultuur", schrijft ze.

Volgens Epps is de tablet van Amazon de enige serieuze concurrent in de tabletmarkt. Voorwaarde is wel dat de nieuwe tablet voor onder de 300 dollar aangeboden wordt. Als Amazon voor voldoende voorraad zorgt, kunnen er volgens de onderzoekster wel drie tot vijf miljoen exemplaren het laatste kwartaal van dit jaar worden verkocht.

Volgens Forrster heeft Amazon één groot voordeel ten opzichte van Apple: de webwinkel is niet afhankelijk van het verkopen van alleen maar hardware. Tevens zouden Original Equipement Manufacturers (OEM’s) ervoor kunnen kiezen om diensten van Amazon aan hun besturingssysteem Android toe te voegen. Een Amazon-tablet met Android zou veel meer app-ontwikkelaars aantrekken dan nu het geval is, aldus Forrester.

De prijs zal van doorslaggevend belang zijn voor het succes van de tablet van Amazon. In het voorjaar kwamen al enkele details naar buiten over de nieuwe tablet. De 7 inchversie zou 349 dollar kosten en de 10 inchversie 449 dollar. Met deze prijsklassen is de Amazon-tablet een fractie goedkoper dan de iPad 2.

Het is maar de vraag in hoeverre Amazon zal slagen in dit avontuur. Eerlijk is eerlijk: het is een strijd van David tegen Goliath en in tegenstelling tot de onderzoekers van Forrester zijn wij bij Techzine van mening dat Amazon wel degelijk meer concurrentie heeft dan alleen Apple. Ook Samsung en Sony zijn belangrijke concurrenten op de tabletmarkt en natuurlijk niet te vergeten HP, die momenteel zijn TouchPad verkoopt voor een enorme lage prijs van 100 dollar. Voorlopig blijft HP zijn tablet produceren, omdat ze anders contractbreuk pleegt tegenover de producenten.

Daarnaast verkoopt Amazon zo’n beetje alle denkbare tablets op haar webwinkel. De vraag is of Amazon zich hiermee niet in zijn eigen vingers snijdt.