2min

De storing bij de BlackBerry-diensten heeft de gemoederen hoog doen oplaaien. Veel klanten waren niet te spreken over de dagenlange downtime van BlackBerry-diensten. Colombia eist zelfs een financiële vergoeding van Research In Motion (RIM) voor haar BlackBerry-gebruikers.

Maandag gingen verschillende diensten van BlackBerry ineens uit de lucht. De problemen ontstonden aanvankelijk door een storing in de core-switch in Engeland. Daardoor kon het dataverkeer zijn weg niet vinden naar de servers van BlackBerry.

Ook nadat deze storing was verholpen bleven de diensten nog twee dagen niet of moeilijk bereikbaar voor mensen. Door de black out van de core-switch werden de e-mails vermoedelijk bij servers in de VS ondergebracht. Hierdoor ontstond er een bottleneck-probleem. Hierdoor hielden de problemen nog twee dagen langer aan.

RIM zegt nu dat alle BlackBerry-diensten in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en India een "significante verbetering" laten zien. Wel zegt het bedrijf de situatie goed in de gaten te blijven houden om de stabiliteit van het netwerk te garanderen. Wanneer gebruikers in de VS en Zuid-Amerika weer gebruik kunnen maken van Ping, BlackBerry Messenger of App World kon het Canadese telecombedrijf nog niet zeggen.

Persbureau Reuters meldt dat Colombia financiële compensatie eist voor de downtime voor haar BlackBerry-gebruikers. De belangrijkste toezichthouder roept providers op om als intermediair op te treden tussen de consumenten en RIM. "We hebben de middelen en capaciteit om deze gebrekkige dienstverlening te onderzoeken en daar zullen we zeker gebruik van maken. Iedere Colombiaan die klant is bij BlackBerry heeft voor zijn diensten betaald en zou deze ook moeten ontvangen", aldus de toezichthouder. Colombia heeft vorige maand tweemaal eerder te kampen gehad met een storing in de BlackBerry-diensten.

Ook de Nederlandse providers KPN, Vodafone en T-Mobile willen met RIM rond de tafel om te kijken of de Blackberry-klanten gecompenseerd kunnen worden. De providers gaan zelf geen compensatie bieden aan de klanten omdat het gaat om een Blackberry-storing bij RIM en niet op de netwerken van de Nederlandse providers. Wel zullen de providers een eventuele compensatie van RIM doorgeven aan de klant.