2min

Tags in dit artikel

, ,

Op dinsdag 4 oktober presenteerde Apple de iPhone 4S. Deze is inmiddels in een handje vol landen te koop en vliegt werkelijk over de toonbank. Maar een deel van de eigenaren van de nieuwe iPhone klaagt nu dat hun toestel met allerlei problemen kampt. Zo zouden gebruikers last hebben van een ‘gelig’ scherm.

De introductie van de nieuwe iPhone 4S ging gepaard met veel geheimzinnigheid. Toen de hele wereld eenmaal het nieuwe toestel met eigen ogen kon aanschouwen, sloegen de spanning en enthousiasme om in ontgoocheling. Consumenten verwachtten een iPhone 5, maar in plaats daarvan toonde Apple een iPhone 4 die van enkele updates was voorzien en was omgedoopt tot iPhone 4S.

Na een aanvankelijk lauw ontvangst sloeg de vertwijfeling om in enthousiasme. Consumenten bestelden de iPhone 4S massaal in de voorverkoop. In drie dagen tijd verkocht Apple maar liefst vier miljoen exemplaren van het nieuwe toestel.

Een deel van deze kopers zal nu vast en zeker zijn geld terug willen. Wie het forum van Apple erop naslaat ziet in één oogopslag een regenbui aan klachten over de iPhone 4S. Veel gebruikers klagen over de ‘gelige’ kleur van hun scherm. Ook andere kleuren zouden valer zijn dan op de iPhone 4. Volgens sommige gebruikers was dat ook het geval bij de iPhone 4. Dat probleem zou op den duur vanzelf verdwijnen. Anderen suggereren dat het door de lijm en snelle verkoop zou komen.

Ook de nieuwe spraakherkenningssoftware Siri kampt volgens de gebruikers met de nodige problemen. Het programma is in de eerste plaats maar beschikbaar in een aantal talen, maar daarnaast kan Siri ook vrij moeilijk omgaan met gebruikers die een accent gebruiken. Ook zou de spraakherkenningssoftware regelmatig het contact verliezen met de servers, waardoor Siri geen antwoord meer zou geven.

Zo schreef Techzine gisteren al dat de iPhone 4S via Siri te bedienen is als deze op slot staat. Maar dat probleem was eenvoudig op te lossen door een wijziging in de instellingen.

Ook klagen mensen steen en been over de levensduur van de batterij. Deze zou veel te kort zijn. All About Phones citeert Courtnet Boyd Meyers van TheNextWeb. Volgens hem zou zijn iPhone 4S in één nacht geheel leeg zijn: "Woah. Iphone4Sfail. Ik ging slapen met 50% batterijduur, de iPhone ging ‘dood’ in de nacht. Geen wekker. Oeps!"

Of het aan de toestellen van deze mensen ligt of er structureel sprake is van hardwareproblemen, is niet bekend. Het is echter wel toevallig dat zoveel mensen tegelijkertijd klagen over dezelfde problemen met hun net aangeschafte iPhone 4S. Apple heeft tot op heden nog geen verklaring uitgegeven op de veelgehoorde klachten van de gebruikers.