2min

Consumenten hebben dit jaar geen geld bespaard om hun geliefden en vrienden te verrassen. Het aantal activaties van Android-smartphones en iPhones lag in deze periode 353 procent hoger dan de eerste drie weken in december. Tevens downloadden consumenten 125 procent meer apps tijdens de feestdagen in vergelijking met de voorgaande weken.

Dat blijkt uit de laatste cijfers van Flurry Analytics. Het onderzoeksbureau bracht in kaart hoeveel Android-toestellen en iPhones er in december zijn geactiveerd. Tussen 1 en 20 december activeerden zo’n 1,5 miljoen consumenten dagelijks hun nieuwe mobiele telefoon. Op 25 december, eerste kerstdag, lag dat aantal op 6,8 miljoen, omgerekend een stijging van 353 procent ten opzichte van de voorgaande weken. In 2010 lag het aantal activeringen op eerste kerstdag op 2,8 miljoen apparaten. De onderzoekers spreken van een "all-time record".

Tevens onderzocht Flurry Analytics hoeveel apps er in de decembermaand zijn gedownload. Immers, wie een nieuwe smartphone krijgt zal er gelijk mee aan de slag gaan en een aantal populaire apps installeren. De eerste drie weken installeerden Android- en iOS-gebruikers wereldwijd gemiddeld 108 miljoen applicaties per dag. Op 25 december lag dat aantal op 242 miljoen apps, een stijging van 125 procent ten opzichte van de voorgaande dagen.

De onderzoekers maakten geen onderscheid tussen Android-smartphones en iPhones. Het is aannemelijk dat deze resultaten voornamelijk op de conto van Android-toestellen is toe te schrijven, gezien de dalende populariteit van iPhone in Europa [LINK OPNEMEN NAAR ARTIKEL]. Tevens is uit recent onderzoek gebleken dat Samsung het populairste telefoonmerk in Nederland is. De meeste mobiele telefoons van het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf draaien op Android.