2min

Tags in dit artikel

, , ,

In navolging van de veelbesproken Life in a Day contest komt Youtube met een opvolger: het Your Film Festival. De tien finalisten van deze filmwedstrijd, die zich geheel online zal afspelen, mogen naar het filmfestival in Venetië, waar hun films aan het publiek getoond zullen worden.

Het gaat niet om ellenlange speelfilms of kaskrakers die we in de bioscoop zien, maar om zogeheten korte films: een video die niet langer dan 15 minuten duurt (de maximale filmtijd die Youtube gebruikers toestaat om te uploaden). Tussen donderdag 2 februari en zaterdag 31 maart kunnen filmliefhebbers en toekomstige cineasten hun inzendingen uploaden op Youtube. Uit alle inzendingen selecteren twee productiemaatschappijen de 50 beste korte films. Youtube plaats deze vervolgens op een speciale Youtubepagina die voor deze wedstrijd in het leven is geroepen. Daar kunnen gebruikers de beste films bekijken en hun stem uitbrengen.

Als alle stemmen zijn geteld worden tien finalisten geselecteerd. Zij mogen naar het filmfestival in Venetië waar hun film aan het publiek getoond zal worden. Uit deze tien kandidaten zal uiteraard ook één winnaar gekozen worden. Deze persoon ontvangt een prijs van 500.000 dollar en de mogelijkheid om met regisseur Scott Free een film te maken.

Met deze wedstrijd wil Youtube toekomstige filmmakers de kans geven om hun kunsten aan het grote publiek te tonen en hun leven op zijn kop te zetten, aldus een Youtube-medewerker in een persverklaring. Tevens wil Youtube met het festival laten zien dat het videoplatform een opstap kan zijn naar een carrière in de filmwereld. Free benadrukt dat zijn carrière eveneens is begonnen met het maken van korte films. Hij zegt het dan ook "fantastisch" te vinden dat hij jong, aanstormend talent op deze manier kan helpen.

Youtube stelt wel de eis dat alle deelnemers 18 jaar of ouder zijn en dat de inzending niet voor 1 januari 2010 verspreid mag zijn.

Het is zoals gezegd niet de eerste keer dat Youtube een dergelijke wedstrijd organiseert. In 2010 organiseerde Youtube een wedstrijd waarbij deelnemers een korte video mochten opsturen met als thema "De wereld in één dag". Op 24 juli mochten deelnemers één dag van hun leven filmen en al het filmmateriaal omzetten in een korte documentaire. De winnende film werd op het internationaal gerenommeerde Sundance Festival gedraaid.