2min

De Consumentenbond is niet tevreden over de garantie die Apple verleent op haar producten. Volgens de bond is de informatie die op de website van Apple wordt getoond misleidend en daarom uit de Consumentenbond haar ongenoegen over het beleid van Apple.

De Consumentenbond is van mening dat Apple duidelijker moet zijn over de garantie op de producten in haar assortiment. De informatie die Apple verschaft is volgens de bond misleidend en daarom pleit het voor een betere en duidelijkere toelichting op de garantie. De Consumentenbond in Nederland is niet de enige die ontevreden is over Apple. Meerdere landen in Europa luiden de klok over het beleid. Zo hebben ook consumentenorganisaties in Italië, Duitsland, België, Luxemburg, Portugal, Denemarken, Polen, Slovenië, Griekenland en Spanje aan de spreekwoordelijke bel getrokken.

Dat het voor de Consumentenbond menens is blijkt wel uit het feit dat de bond juridische stappen overweegt wanneer Apple niets onderneemt. Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, zou een klacht bij de Consumentenautoriteit niet ondenkbaar zijn. "Apple vertelt zijn klanten dat ze een éénjarige commerciële garantie hebben op Apple-producten, maar laat na te vermelden dat consumenten in Nederland wettelijk gezien recht hebben op een deugdelijk product gedurende de gehele verwachte levensduur van dat product. Bij aantoonbare gebreken heb je dus ook na het eerste jaar nog rechten, ook al koop je geen garantie bij", aldus de Consumentenbond.

In Italië is in een vergelijkbare situatie al een boete aan Apple opgelegd, nadat er bij de Italiaanse Consumentenbond berichten binnen kwamen over het feit dat Apple niet duidelijk vermeldt dat klanten recht hebben op de wettelijke garantie. Apple kreeg na uitspraak van de rechter een boete van 900.000 euro.