2min

Apple kan het oververhittingsprobleem van de nieuwe iPad proberen te bagatelliseren, maar het zal niet zomaar lukken. De Amerikaanse consumentenwaakhond Consumer Reports heeft onderzoek verricht naar de geruchten dat de nieuwe iPad te warm zou worden. Het onderzoeksbureau heeft vastgesteld dat de temperatuur van Apple’s nieuwste tablet kan oplopen tot wel 46 graden Celsius.

Consumer Reports test de meest uiteenlopende producten om de veiligheid van de consument te waarborgen. Toen de eerste geruchten opdoken dat de nieuwe iPad te veel warmte zou produceren, kondigde de organisatie aan dat ze onderzoek zou verrichten naar deze claims. Dinsdagavond Nederlandse tijd publiceerde de consumentenwaakhond de resultaten van dat onderzoek.

Consumer Reports speelde 45 minuten lang een actiegame die veel vergt van de prestaties van Apple’s nieuwste iPad. Ook de WiFi-functionaliteit was ingeschakeld, maar men maakte geen gebruik van 4G. Vervolgens maakte de consumentenwaakhond met behulp van een infraroodcamera een thermische foto van het apparaat om de warmte vast te stellen. Daaruit bleek dat de temperatuur opliep tot 116 graden Fahrenheit, omgerekend 46 graden Celsius. Volgens de consumentenorganisatie is dat 13 graden Fahrenheit (10 graden Celsius) warmer dan de iPad 2.

Ondanks deze bevinding durft Consumer Reports het niet aan om de tablet niet van harte aan te bevelen bij de consument. Volgens de organisatie is de nieuwe iPad "de beste tablet tot nu toe" qua prestaties.

Volgens de prominente Apple-reparateur iFixit wordt de oververhitting veroorzaakt door de grotere batterij. Deze is 70 procent groter dan de batterij van de iPad 2, maar heeft wel dezelfde batterijduur doordat de nieuwe onderdelen zoals het Retina-scherm meer energie verbruiken.

Toen de eerste verhalen van oververhitting opdoken, reageerde Apple zeer koeltjes. Volgens het technologiebedrijf hoeven consumenten zich geen zorgen te maken, omdat de nieuwe iPad "binnen de gestelde eisen" functioneert. Apple heeft tot op heden nog niet gereageerd op de onderzoeksresultaten van Consumer Reports.