1 min

Facebook is bereid om een schikking te treffen, een handjevol gebruikers was naar de rechter gestapt omdat het sociale netwerk profielfoto’s van haar leden gebruikt voor de zogeheten Sponsored Stories. Leden krijgen hiervoor geen compensatie en een opt-out feature bestaat evenmin.

Sponsored Stories zijn advertenties die in het profiel van gebruikers zijn terug te vinden. Als een van je vrienden een bedrijf ‘geliked’ heeft in het verleden, zie je zijn naam of profielfoto bij de advertentie verschijnen. De gedachtegang is dat consumenten eerder overtuigd zullen raken van een dienst of product als een van hun vrienden deze aanbeveelt.

Vijf Amerikaanse Facebookgebruikers waren hier echter niet van gediend en stapten naar de rechter. Facebook had volgens hen niet het recht om zomaar hun naam en profielfoto te gebruiken voor commerciële doeleinden zonder een financiële regeling of opt-out optie te bieden. COO Sheryl Sandberg betoogde tijdens het proces dat de opbrengsten van de Sponsored Stories twee tot drie keer hoger uitvallen dan andere reclame-uitingen op Facebook.

Voor de rechter was dit voldoende reden om de eisers in het gelijk te stellen. Facebook heeft ingestemd met het treffen van een schikking. Details over de schikking zijn niet bekend gemaakt. Zowel de woordvoerder als de advocaat weigerden om commentaar te geven op de uitkomst van de rechtszaak. Volgens Reuters is het aannemelijk dat Facebook na deze rechtszaak haar algemene voorwaarden gaat aanpassen.