2min

Ondanks dat vele fabrikanten hun product aanbieden op de tabletmartkt, kiezen consumenten massaal voor een tablet van Apple. De iPad is zo immens populair dat enkel deze tablet goed is voor voor 91 procent van al het tabletverkeer.

Dat heeft onderzoeksbureau Chitika becijferd. Om tot deze conclusie te komen hebben onderzoekers tussen 4 en 10 juni honderden miljoenen samples verzameld en genalayseerd. Ondanks de bevinding dat Apple met haar iPad-modellen verantwoordelijk is voor 91 procent van al het tabletverkeer, constateert het onderzoeksbureau dat dit aandeel in een maand tijd gezakt is met 3,5 procent.

Ondanks deze daling steekt Apple met kop en schouders boven de concurrentie uit. Op de tweede plaats staat Samsung met haar Galaxy Tab-modellen. Het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf is slechts verantwoordelijk voor een aandeel van 1,7 procent van al het tabletverkeer. Samsung wordt nauw gevolgd door de Acer Iconia, Toshiba Thrive en Asus Transformer Pad.

Een andere opvallende constatering volgens de onderzoekers is het feit dat de Nook Tablet van de Amerikaanse boekenketen Barnes & Noble aan Amazon’s Kindle Fire is voorbijgestreefd. De Kindle Fire behield haar aandeel van 0,71 procent, terwijl de Nook Tablet steeg naar een marktaandeel van 0,85 procent. De onderzoekers dichten dit succes toe aan de nieuwe marketingcampagne van Barnes & Noble om de tablet aan te prijzen. De onderzoekers wijzen ten slotte op de komst van Windows 8, verwacht wordt dat dit systeem de zaak goed zal opschudden.

Chitika berekende in april dat de nieuwe iPad van Apple verantwoordelijk is voor 10 procent van al het dataverkeer op tablets. Apple’s nieuwste tabletmodel was toen pas een maand verkrijgbaar.