2min

Een IHS-rapport toont aan dat de verwachtte verkopen van ultrabooks niet opleven tegen de verwachtingen. Bij IHS heeft men hier wel een verklaring voor, zo beschuldigen ze de PC-industrie en Intel ervan dat die consumenten niet enthousiast hebben weten te maken voor een ultrabook.

In het rapport staat onder meer dat er verwacht werd dat dit jaar 22 miljoen ultrabooks verkocht zouden worden, op dit moment staat de teller pas op 10,3 miljoen verscheepte exemplaren, dus niet verkocht. Ook 2013 lijkt bij voorbaat de verwachtingen niet na te kunnen komen, zo zijn de geschatte verkopen voor dat jaar van 61 miljoen stuks teruggebracht tot 44 miljoen.

Het lijkt voor de hand te liggen dat als er nieuwe producten op de markt komen, het niet altijd in het voordeel van de winkelier is. Want deze moet nog af van zijn oude collectie, daar komt nog een bovenop dat ook Windows 8 binnen afzienbare tijd om de hoek komt kijken. Consumenten zijn dus op het moment misschien iets meer afwachtend, omdat ze wellicht vooruit kijken naar touchscreen-apparaten.

Craig Stice, analist bij IHS, laat weten: "Tot op heden is de PC-industrie en Intel er niet in geslaagd om de consument enthousiast te maken om ultrabooks in grote getalen onder het publiek te slijten. Dit is vooral een probleem, zeker samen met de hype rondom tablets en smartphones. Alles bij elkaar, waaronder de hoge prijs van ultrabooks, is de verklaring waarom ultrabooks niet aan de verwachtingen van 2012 zullen voldoen".

IHS geeft dus aan dat naast al het andere dat al tegen zat, ook de prijs de verkopen van ultrabooks parten speelt. De kosten voor de behuizing en het moederbord bij een ultrabook zijn aanzienlijk hoger dan bij een gewone laptop. Dit drijft de prijs van een gemiddelde ultrabook al snel naar de 1.000 dollar, waardoor het in de high-endcategorie valt en dus onaantrekkelijk in een tijd waar iedereen op zijn uitgaven let.