2min

De Franse privacytoezichthouder (CNIL) heeft het onderzoek naar Google’s privacybeleid afgerond. Het advies dat de commissie vanochtend aan de Europese Unie gaf, dat Google een gemakkelijke opt-out moet bieden voor zijn privacy-synchronisatie, is overgenomen door alle lidstaten.

De CNIL heeft onderzoek gedaan naar de gewijzigde privacyregels van Google. Zoals het systeem nu werkt kan Google alle informatie die het verzamelt uit verschillende diensten combineren en toewijzen aan één persoon of account. Dit maakt het makkelijker om gericht reclame te versturen, wat Google natuurlijk goed uitkomt omdat dat juist de belangrijkste inkomstenbron van het bedrijf vormt. De Europese Unie zegt nu "Nee" tegen dit beleid en roept het bedrijf op zich te houden aan de Europese wetgeving. Er moet een gemakkelijke centraal geplaatste opt-out zijn, als een gebruiker er voor wil kiezen niet al zijn gegevens te synchroniseren.

CNIL geeft aan dat de gebruikers naast de opt-out ook controle moeten kunnen krijgen over hun privégegevens. Daarnaast is het volgens de commissie van belang dat Google publiekelijk de Europese regels erkent.

Eerder was er al een rel tussen de toezichthouders en Google. CNIL wilde dat Google wachtte met het introduceren van het nieuwe privacybeleid, totdat onderzocht werd wat de gevolgen hiervan waren. Google was op zijn beurt boos omdat de toezichthouders direct de media betrokken in het geschil.

Google heeft nog niet gereageerd op de uitspraken van de Europese Unie maar liet wel een verklaring achter bij Tweakers over de bevindingen van het rapport:"We hebben het rapport ontvangen en zijn momenteel bezig met het evalueren daarvan. Ons nieuwe privacybeleid geeft blijk van onze lang bestaande toewijding om de informatie van onze gebruikers te beschermen en goede producten te ontwikkelen. We vertrouwen erop dat onze privacyverklaringen de Europese wetgeving respecteren".