1 min

Niet alle ouders zijn actief op Facebook om hun digitale netwerk uit te breiden. Maar liefst de helft heeft een profiel aangemaakt om hun kind in de gaten te houden, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Education Database Online onderzocht netwerkende ouders uit Amerika en kwam tot een paar opvallende conclusies. 92 procent van de ouders op Facebook is vrienden met zijn of haar kind. Steeds meer ouders zitten op Facebook, en de helft daarvan geeft toe dat ze daar zijn om een oogje in het zeil te houden.

Verrassend is dat 43 procent van de ouders zegt dagelijks het profiel van hun kind te bekijken, waar 31 procent vier of vijf keer per week kijkt. Statusupdates zijn dan het meest interessant, gevolgd door posts van anderen op de tijdlijn van hun kind.

Ook interessant zijn de meest gebruikte woorden bij de ouders. De dochters moeten het stellen met een top drie bestaande uit de woorden ‘opgegroeid’, ‘baby’ en ‘mooi’. Zoons horen het vaakst de woorden ‘veel geluk’, ‘geld’ en ‘spelletje’. Het is dan ook niet vreemd dat een op de drie tieners zich schaamt voor de berichtjes van hun ouders en die ouders zelfs zou willen ontvrienden.

Het is allemaal niet heel onverwacht, maar het laat zien dat ouders moeite hebben te waken over hun kinderen. Dit digitale tijdperk brengt nieuwe uitdagingen mee voor analoge ouders, maar ook die kloof wordt steeds kleiner. Kids kunnen maar beter opletten wat ze van de digitale daken schreeuwen, mama kijkt waarschijnlijk mee.